Automatyzacja, czyli po co się zmieniać?

Automatyzacja, czyli po co się zmieniać?

O tym, czy podjąć decyzję o wprowadzeniu systemów automatyzacji do magazynu, najczęściej decydują przypadki, których źródeł należy doszukiwać się w zachowaniu naszych klientów, rynku w znaczeniu ogólnym, czy też informacje o naszych konkurentach i ich poczynaniach. Istnieją...

O tym, czy podjąć decyzję o wprowadzeniu systemów automatyzacji do magazynu, najczęściej decydują przypadki, których źródeł należy doszukiwać się w zachowaniu naszych klientów, rynku w znaczeniu ogólnym, czy też informacje o naszych konkurentach i ich poczynaniach. Istnieją jednak inne przesłanki i powody, aby świadomie podjąć taką decyzję. Niektóre z nich spróbujemy tutaj naświetlić.

 

To m.in. konsolidacja struktur dystrybucji. Jeżeli podejmujemy świadomą i dalekowzroczną decyzję o konsolidacji własnej sieci dystrybucji z układu regionalnego na scentralizowany, to droga ta wiedzie prawie na pewno przez centralny magazyn o wysokim stopniu automatyzacji. Podejmujemy wówczas próbę obniżenia kosztów logistyki w przeliczeniu na sztukę wydaną z magazynu, w wyniku podniesienia efektywności procesów magazynowych. Redukcja wynikająca z takiego postępowania musi kompensować również możliwe podwyższenie kosztów transportu.

 

Redukcja marży wymuszona sytuacją rynkową — jeżeli rynek jest nasycony wieloma podmiotami działającymi w tej samej branży, to możliwą przyczyną automatyzacji jest konieczność redukcji kosztów logistyki magazynowej. Pewną rolę odgrywa obserwowanie działań w tej dziedzinie innych graczy na rynku.

 

Wymogi procesowe i jakościowe – w takim przypadku jesteśmy zmuszani do wprowadzania udoskonaleń bazujących na automatyzacji, jeżeli wymagają tego kooperanci (np. just-in-aequence), przepisy regulujące obrót danego towaru (np. farmaceutyki), jakość towarów przechowywanych w określonych warunkach (np. żywności w mroźni) lub sposób przygotowania produktu końcowego bazującego na wielu komponentach składanych w wielu kombinacjach (np. przemysł maszynowy. AGD, samochody).

 

Braki siły roboczej na rynku i wzrost wynagrodzeń — coraz częściej spotykają się z tą potrzebą inwestorzy w Polsce, wskazujący na rosnące wynagrodzenia i trudności z pozyskaniem wykwalifikowanych pracowników. W takim przypadku również rezultat rachunku ROI dla inwestycji odgrywa coraz wyraźniejszą rolę — skrócenie czasu zwrotu w stosunku do alternatywnej liczby pracowników wykonujących procesy ręcznie.

 

Wymagania rynkowe (zachowania konsumentów) — powszechne wprowadzanie kanałów dystrybucji związanych z Internetem powoduje zmiany zachowań konsumentów i ma wpływ na strukturę zleceń w realizacji sprzedażowej i procesów logistycznych. Takie zmiany, pociągają za sobą konieczność wprowadzania metod obróbki zleceń wspartych na automatycznych procesach magazynowych, np. kontrola wydań, wydania z systemów „towar-do-człowieka” czy automatyczne pakowanie przed wysyłką.

Poleć ten artykuł:

Polecamy