Brak kierowców – prognoza 2019

Brak kierowców – prognoza 2019

Słowa „brak kierowców” to chyba najczęściej padające określenie opisujące sytuację transportową w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Rok 2018 postrzegany jest przez wielu analityków i praktyków rynku logistycznego jako krytyczny w transporcie pod względem dostępności...

Brak kierowców – jaki był 2018 w transporcie?

Słowa „brak kierowców” to chyba najczęściej padające określenie opisujące sytuację transportową w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Rok 2018 postrzegany jest przez wielu analityków i praktyków rynku logistycznego jako krytyczny w transporcie pod względem dostępności kierowców i możliwości ich zatrudnienia. 100 tysięcy brakujących kierowców to magiczna cyfra, ciągle cytowana i powtarzana w sektorze transportowym.

Po raz pierwszy skala problemu została zmierzona i opisana już ponad dwa lata temu (Październik 2016) w raporcie „Rynek pracy kierowców w Polsce” opracowanym przez PwC oraz TLP. Wspomniany raport to była pierwsza w Polsce kompleksowa analiza skali, przyczyn i skutków sygnalizowanego przez branżę transportu drogowego problemu braku kierowców zawodowych.

Dlaczego brakuje kierowców zawodowych?W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie „Dlaczego brakuje kierowców” warto wrócić do danych z raportu. Analizy pokazywały, że około 20% kierowców planuje odejść z zawodu kierowcy samochodu ciężarowego.

Najważniejsze powody to:

  • poczucie, że otrzymywane wynagrodzenie kierowcy nie rekompensuje głównej niedogodności, czyli rozłąki z rodzinką,
  • stan techniczny pojazdów,
  • jakość współpracy z przełożonymi.

Wymienione powyżej czynniki wynikają wprost ze specyfiki pracy kierowcy. Jeżeli na te czynniki nałożymy trendy makroekonomiczne zwiększające zapotrzebowanie na transport takie jak:

  • Rosnąca konsumpcja w Unii Europejskiej,
  • Wzrost wydajności przedsiębiorstw,
  • Lepsza sytuacja makroekonomiczna

to połączenie tych faktów daje prawie pełny obraz rynkowych problemów.

Do tych dwóch grup czynników należy dodać niekorzystne zmiany i regulacje prawne wprowadzone w 2018 roku, które w znacznym stopniu utrudniają funkcjonowanie firm transportowych.

Od publikacji raportu minęło już ponad 2 lata więc warto zadać sobie pytanie na ile ta lista jest wciąż aktualna?

Pytanie raczej retoryczne, wszystkie czynniki nadal występują, niewiele zostało zrobione w celu ich poprawy, może oprócz rzeczywistego wynagrodzenia kierowcy które w ostatnich dwóch latach znacząco wzrosło.

Pełny artykuł znajdziesz na moim blogu http://dariuszkrason.pl/brak-kierowcow-prognoza-2019/

Zapraszam 

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy