Dropshipping – nowoczesny sposób na logistykę e-commerce

Dropshipping – nowoczesny sposób na logistykę e-commerce

Dropshipping staje się coraz bardziej popularną metodą dostaw w e-commerce zwłaszcza w handlu krajowym. Rozpowszechnianiu tej formy dystrybucji wyrobów gotowych sprzyja przekonanie, że sprzedający w Internecie może w łatwy sposób, bez poświęcania czasu i środków finansowych...

Kilka słów o modelu

Dropshipping najprościej można określić jako model sprzedażowo-logistyczny, w którym dostawca przejmuje na siebie realizację zamówień i wysyłkę produktów kupionych w Internecie do finalnych klientów. To na dostawcy spoczywa ciężar całej logistyki. Rola e-detalisty polega na zbieraniu zamówień od konsumentów i przekazywaniu ich do dostawcy. Sprzedający w Internecie może skoncentrować się na promocji i pozycjonowaniu e-sklepu w wirtualnej przestrzeni oraz budowaniu relacji z klientem. Ma do dyspozycji szereg narzędzi w postaci promocji, doboru asortymentu oraz tworzeniu ciekawych opisów oferowanych produktów, które wyróżnią sklep na tle konkurentów sprzedających te same lub podobne towary.

Zysk osiąga na różnicy pomiędzy ceną hurtową i detaliczną po odjęciu kosztów prowadzenia działalności. Nie musi inwestować środków finansowych w zapasy produktów, infrastrukturę i obsługę logistyczną.

Dostawcą w tym modelu może być zarówno producent, jak i hurtownik/dystrybutor oferujący szeroką gamę towarów od różnych przedsiębiorstw. Jest odpowiedzialny za realizację zamówień, obsługę logistyczną magazynu, organizację dostawy na ostatniej mili do finalnych nabywców, a w niektórych przypadkach także przyjmowanie i zagospodarowanie zwrotów. Może realizować logistykę we własnym zakresie lub zlecić poszczególne obszary lub całość działań logistycznych wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej.

Ideą, która przyświecała rozwojowi dropshippingu w e-commerce, było skrócenie drogi produktów do ostatecznego klienta dzięki wyeliminowaniu w przepływach dóbr co najmniej jednego z ogniw – magazynu detalisty. Oznacza to oszczędności finansowe dla e-sklepów, które nie muszą utrzymywać magazynów i zapasów produktów oraz możliwości rozszerzania asortymentu bez kosztów posiadania fizycznych stanów magazynowych. Ponadto centralizacja magazynowania na poziomie producenta lub hurtownika, oprócz zmniejszenia kosztów zapasów, zwiększa dostępność produktów, co przy rosnącej obecnie różnorodności asortymentu nabiera większego znaczenia. Wymierne korzyści z centralizacji osiąga się zwłaszcza dla dóbr o wysokiej wartości z trudnym do przewidzenia popytem. Producentowi model dropshippingu pozwala na odroczenie kastomizacji produktów i zmniejszenie zapasów wyrobów gotowych do momentu złożenia zamówienia.

Dla kogo dropshipping?

Szczególnie predestynowane do skorzystania z tej formy dostawy są mikro i małe e-sklepy, gotowe na zmniejszenie zysku przy ograniczeniu obowiązków i ryzyka. Dropshipping daje szansę na rozwój sprzedawcom mającym pomysł na prowadzenie działalności w Internecie, ale nieposiadającym środków na rozwinięcie tradycyjnej formy sprzedaży online. Dlatego jest dobrym rozwiązaniem dla sprzedawców rozpoczynających swoją przygodę z prowadzeniem e-sklepu. E-przedsiębiorcy za największą barierę wskazują właśnie wysokie koszty prowadzenia biznesu.

Drugą grupą przedsiębiorstw korzystających z zalet dropshippingu są e-detaliści posiadający w swoim portfolio szeroki asortyment i różnicujący modele dostaw w zależności od rodzaju produktów. Tę formę dystrybucji stosują dla dóbr wolnorotujących, o nieregularnym popycie konsumentów. Stawiają na zmniejszenie kosztów logistycznych, nawet jeśli oznacza to dłuższy, niż dla produktów dostępnych w magazynie, czas realizacji zamówienia.

Trzecia grupa obejmuje sprzedawców produktów wielkogabarytowych, np. mebli, sprzętu RTV i AGD. Produkty oczekują w magazynie producenta lub dystrybutora na zakup online, który uruchamia ich wysyłkę do finalnego nabywcy. Usługa dropshippingu skraca drogę towarów, gdyż eliminuje magazyn e-sklepu w procesie realizacji zamówienia oraz co najmniej dwa przeładunki. To daje wymierne oszczędności finansowe. Warto dodać, że dystrybucja produktów gabarytowych oznacza większe wyzwania niż przy typowych przesyłkach e-commerce, zwłaszcza na ostatniej mili.

Zmieniają się także potrzeby klientów na polskim rynku. Coraz częściej oczekują oni od e-sklepów dodatkowych usług obejmujących: wniesienie i rozpakowanie kupionych produktów, instalację przez przeszkolonych i uprawnionych pracowników, odbiór zużytego sprzętu RTV i AGD czy dostawę w godzinach niestandardowych. Dlatego obsługa zlecana jest coraz częściej przez dostawców dropshippingowych wyspecjalizowanym operatorom logistycznym.

Zalety dropshippingu

Zalet modelu dropshippingu jest wiele, dlatego cieszy się on dużym zainteresowaniem. Jedną z nich jest niski koszt uruchomienia działalności i ograniczenie wielu kosztów stałych związanych m.in. z obsługą logistyczną magazynu, zamrożonym kapitałem w zapasach. To pozwala na rozszerzanie asortymentu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Niższe ceny wysyłek i brak odpowiedzialności za wysyłkę, które przejmuje na siebie dostawca, to kolejny argument.

Jest to korzystna sytuacja dla małych e-detalistów, którzy ze względu na niewielką skalę działania nie są w stanie uzyskać stawek na poziomie dużego producenta/dystrybutora. Jednocześnie nie zajmują się problemami ze zlecaniem dostawy, opóźnieniami i reklamacjami.

Wyzwania i wady dropshippingu

Głównym wyzwaniem jest sprostanie konkurencji i wyróżnienie się na jej tle oraz pozyskanie i przekonanie konsumentów, że warto kupować w tym, a nie innym sklepie internetowym. Tym bardziej, że doświadczenia klientów w dużej mierze są budowane przez partnera biznesowego – dostawcę produktów i firmę obsługującą logistykę. Dlatego warto świadomie wybierać dostawców, od których zależy jakość obsługi finalnych nabywców, a tym samym sukces rynkowy e-detalisty. Zwłaszcza, że często e-sklep nie ma kontroli nad jakością procesu realizacji zamówienia dla swojego klienta. Trzeba także rozprawić się z mitem, że sprzedający w Internecie może w łatwy sposób, bez poświęcania czasu i środków finansowych, osiągnąć sukces rynkowy i finansowy.

W branży e-commerce panuje duża konkurencja, dlatego obserwuje się tendencję do obniżania marży, aby zaoferować niższą cenę oraz dobrze pozycjonować swoją firmę w internetowych porównywarkach cen. Można ograniczyć te problemy przez znalezienie niszowej branży i asortymentu, w przypadku których klienci mniejszą wagę przywiązują do ceny, a istotniejsza jest dla nich obsługa klienta, pozytywne doświadczenia czy zaprezentowane korzyści ze sprzedaży.

Kolejna wada dotyczy dodatkowych opłat za obsługę droshippingową. Zazwyczaj jest to kilka procent lub kilka złotych doliczonych do przesyłki. Nie ma osobnych opłat za każde pojedyncze działania, takie jak: przyjęcie dostawy, spakowanie, naklejanie firmowych taśm, wydruk dokumentów. Koszt ten z reguły jest dużo niższy niż opłata, którą musiałby zapłacić właściciel małego sklepu, wysyłając produkty od siebie.

Obawy dotyczą także braku kontroli nad realizacją zamówień. Zarzuty o wydłużony czas wysyłki czy brak kontroli nad dostawą często są nietrafione, gdyż dbające o markę przedsiębiorstwa starają się zachować wysoką jakość obsługi. Mogą one wynikać z czasu potrzebnego na przekazanie zamówień finalnych klientów przez sklep internetowy do dostawcy, czy rozpoczęcia jego realizacji dopiero po weryfikacji płatności e-sklepu. Ważna w całym procesie jest integracja systemów IT dostawcy i detalisty.

Wyróżnienie się na tle konkurencji wymaga podjęcia działań promocyjno-reklamowych. Warto zrezygnować z powielania standardowych opisów i zdjęć udostępnianych przez dostawcę. Im lepiej i oryginalniej zaprezentowany jest produkt, tym większe szanse na wysokie lokaty w pozycjonowaniu oraz na jego sprzedaż. Kolejna pułapka to brak znajomości asortymentu, którą warto uzupełniać, pytając dostawcę o szczegóły produktów. Szerzej o wadach i zaletach tego modelu dystrybucji towarów opowiada opisany poniżej przypadek hurtowni VMP.

Perspektywy rozwoju

Dropshipping będzie rozwijał się w najbliższych latach ze względu na dużą elastyczność prowadzenia biznesu z każdego miejsca na świecie z dostępem do Internetu zarówno co do asortymentu, rozszerzania zasięgu geograficznego, jak i ograniczania przepływów

produktów i kosztów. Detalista oszczędza przede wszystkim czas, który może poświęcić na inne aspekty zarządzania e-biznesem. Z drugiej strony czas realizacji dostawy w dropshppingu w wielu przypadkach jest dłuższy niż przy dostawach z magazynu e-detalisty.

To oczywiście uniemożliwia wprowadzanie usług dostawy tego samego dania, których popularność będzie rosła. Poza tym już teraz widać tendencję do decentralizacji zapasów i powstawania miejskich magazynów na potrzeby obsługi e-commerce.

 

 

CASE STUDY

Dropshipping w branży odzieżowej

dr Aneta Pluta-Zaremba, Katedra Logistyki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Renata Wojciechowska, menedżer ds. e-commerce, VMP

 

VMP jest największą hurtownią online oferującą współpracę w modelu dropshippingowym w branży bieliźniarskiej na polskim rynku. W swojej ofercie posiada szeroki wybór kostiumów kąpielowych, bielizny damskiej i męskiej oraz odzieży, które pochodzą od ponad 70 producentów. Firma działa od 2006 roku i przez ten czas osiągnęła ugruntowaną pozycję rynkową dzięki profesjonalnej obsłudze sklepów internetowych zarówno w tradycyjnym modelu hurtowym, jak i w modelu dropshippingowym. Wśród kilku tysięcy klientów VMP są sklepy internetowe z Polski, a także z całej Europy oraz z kilku krajów na trzech innych kontynentach. W sumie paczki przygotowywane przez VMP trafiają do 52 krajów. Oprócz działalności w segmencie B2B, firma prowadzi także sklep internetowy olive.pl dla klientów indywidualnych. Bezpośredni kontakt z konsumentami zapewnia lepszą znajomość ich potrzeb, a to pozwala wprowadzać rozwiązania usprawniające funkcjonowanie firmy w obu segmentach – B2B i B2C.

Specyfika dropshippingu w VMP

Przyjrzyjmy się bliżej modelowi dropshippingu w VMP, skierowanemu głównie do małych i średnich e-detalistów na polskim rynku. Po siedmiu latach od uruchomienia system dystrybucji towarów cieszy się dużym zainteresowaniem sklepów internetowych. Obecnie aż 70% zamówień składanych jest w modelu dropshippingu, zaś 30% stanowią zamówienia hurtowe (Rycina 1). Dla porównania w 2012 roku po wprowadzeniu tej opcji dostawy stosunek wynosił 20% do 80%. Dynamicznie rośnie także wartość zamówień dropshippingowych kluczowych klientów (Rycina 2). Na dziesięciu największych klientów hurtowni aż ośmiu to klienci dropshippingowi (wg danych z 2016 roku).

Fundamentem sukcesu VMP jest profesjonalna obsługa e-sklepów i konsumentów, do których paczki wysyłane są bezpośrednio z magazynu zlokalizowanego w Krakowie.

Czas

To, co wyróżnia hurtownię i jednocześnie przeczy stereotypom o modelu dropshippingowym, to krótki czas realizacji zamówień. Zamówienie złożone do godziny 12.00, a nawet do 13.00, magazyn stara się przygotować i wydać firmie kurierskiej tego samego dnia. Warto podkreślić, że krótki czas przygotowania dostawy stanowi duże wyzwanie przy 200 000 pozycji asortymentowych (SKU) posiadanych na stanie magazynowym oraz możliwości personalizacji paczki. Hurtownia świadczy usługi dodające wartość, pozwalające na identyfikację wizualną sklepu internetowego. Paczkę na życzenie klienta można okleić taśmą e-sklepu, dodać do niej materiały reklamowe, fakturę, formularz zwrotu, gratisy. Dzięki temu, poza marketingowymi efektami, rośnie u konsumenta świadomość nazwy e-sklepu, w którym kupił produkty i do kogo powinien paczkę zwrócić w przypadku rezygnacji z zakupów.

Zwroty

Kolejnym wyzwaniem logistycznym dla branży odzieżowej, oprócz e-fulfillmentu i dostaw na ostatniej mili, są zwroty. Sklepy internetowe zgodnie z obowiązującymi przepisami mają obowiązek przyjąć rezygnację konsumenta z zakupów i zwrot nieużywanych produktów w ciągu 14 dni od daty doręczenia przesyłki. Aby pomóc e-sklepom w zagospodarowaniu zwrotów, firma VMP wprowadziła możliwość odsyłania czystych, nieużywanych towarów do swojego magazynu w ciągu 45 dni od daty wystawienia faktury, na której są umieszczone zwracane produkty. Taka polityka VMP wspiera e-sklepy w prowadzeniu sprzedaży w modelu dropshippingowym, zdejmując z nich problemy obsługi zwracanych towarów, w tym m.in. magazynowania, sprzedaży na aukcjach, organizowania dostawy na ostatniej mili. Jest to o tyle istotne, że współczynnik zwrotów w branży bieliźniarskiej i odzieżowej obecnie sięga 30-40% i nadal rośnie.

System IT

Kluczowym punktem dla realizacji zamówień w modelu dropshippingowym, jak pokazuje doświadczenie hurtowni VMP, jest połączenie e-sklepu z systemem IT dystrybutora. Firma udostępnia klientom prosty do integracji plik XML, który na bieżąco aktualizuje stany magazynowe i przekazuje je współpracującym z VMP sklepom internetowym. Szybka aktualizacja dostępności produktów jest szczególnie ważna przy setkach e-detalistów połączonych z systemem dostawcy. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko sprzedania ostatnich sztuk dwóm klientom.

W zarządzaniu różnymi obszarami i procesami pracowników firmy VMP wspiera autorskie oprogramowanie E-Commerce Manager (ECM) przygotowane przez dział IT firmy. Program ECM umożliwia pełne i zintegrowane zarządzanie wszystkimi działami i obszarami przedsiębiorstwa: obsługą różnych etapów realizacji zamówienia, dostawami do klientów i zwrotami oraz operacjami w magazynie, dostawami zaopatrzeniowymi, bazą produktów i klientów, finansami, a także przygotowywaniem dokumentów i raportowaniem. Ważne, że system ECM pozwala na szybkie realizowanie zadań poprzez jedno kliknięcie, np. przygotowanie faktur i paragonów, przyjęcie i zatwierdzenie zwrotów, integrację z magazynami dostawców i składanie zamówień

do dostawców, nadzorowanie zamówień klientów. Wprowadza także automatyzację niektórych czynności, np. automatyczne przypisywanie płatności do kont klientów w bazie danych czy generowanie dokumentów przewozowych. Dodatkowo program pozwala na prognozowanie sprzedaży, dzięki czemu istnieje możliwość stałej optymalizacji zasobów w magazynie. Ponadto udostępnia online katalogi produktów zawierające bardzo szczegółowe, niesztampowe opisy towarów (wyglądu, kolorów, konstrukcji, rodzaju materiału czy wartości jaką zyskuje konsument używający produktów) oraz zdjęcia produktów, a także skład materiałowy, instrukcję prania oraz tabele rozmiarów. Na ich podstawie klienci dropshippingowi mogą stworzyć unikalną treść, bez fizycznego dostępu do tych wyrobów.

Ciekawym rozwiązaniem usprawniającym współpracę z klientami jest usługa faktury zbiorczej. Do każdego zamówienia wystawiana jest faktura proforma, zaś na koniec miesiąca jedna faktura zbiorcza. Tę formę rozliczenia docenią wszyscy klienci, zwłaszcza ci duzi (np. jeden z klientów, który w 2016 roku złożył ponad 1000 zamówień w ciągu miesiąca, także otrzymał jedną fakturę). Ponadto usługa ta ułatwia obsługę zwrotów, dla których wystawiana jest korekta do zbiorczej faktury. Program ECM umożliwia jednoczesne przywrócenie towaru do sprzedaży, jak i rozliczenie się z kontrahentem.

Proces realizacji zamówień i obsługa posprzedażowa

Doświadczenia klientów (customer experience), zarówno konsumentów, jak też e-sklepów, są budowane przez sprawny proces realizacji zamówień oraz obsługę posprzedażową. VMP, aby zaspokoić różne potrzeby sklepów internetowych, pozwala składać zamówienia na kilka sposobów: automatycznie, przez panel hurtowni, a także mailowo i telefoniczne. Firma VMP dzięki opcjom programu ECM może wstrzymać realizację zamówienia, zarezerwować produkty, połączyć zamówienia złożone przez jednego konsumenta, a jeśli jest taka potrzeba, usunąć lub podmienić zamówienie.

Akceptacja i przekazanie zamówienia do magazynu odbywa się poprzez jedno kliknięcie w systemie ECM. Osoby odpowiedzialne za kompletowanie produktów i pakowanie widzą tylko potwierdzone zamówienia. Przygotowują i personalizują paczkę zgodnie z wytycznymi klienta. Następnie automatycznie przygotowywane i drukowane są dokumenty przewozowe oraz faktury proforma. Sklep, dzięki dostępowi do systemu ECM, może monitorować zmiany w statusie zamówienia. W panelu hurtowym widzi także numer listu przewozowego, który automatycznie pokazuje się po wydrukowaniu dokumentu przez pracowników hurtowni. Co więcej, numer ten e-detalista może od razu przekierować do swojego klienta, aby ten mógł śledzić drogę przesyłki.

Hurtownia w modelu dropsippingowym przejmuje na siebie organizację i odpowiedzialność za dostawę towaru do finalnych nabywców. VMP oferuje kilka opcji dostawy: wysyłkę kurierem DPD, Pocztą Polską (również z odbiorem w punkcie), a także Paczkomatami InPost.

Klienci za zakupy mogą zapłacić przelewem tradycyjnym, PayU, PayPalem, a także płatnością przy odbiorze. W przypadku opóźnień bądź niedostarczenia paczki, firma VMP zajmuje się wyjaśnieniem przyczyn z firmą kurierską/pocztową oraz złożeniem reklamacji. Przyjmuje także nieodebrane przez konsumentów przesyłki. Obsługa posprzedażowa obejmuje zwroty i reklamacje. Jak już zostało wspomniane, VMP przyjmuje zwroty od e-sklepów. Detaliści mają obowiązek dokładnego sprawdzenia odsyłanych produktów. Pomimo tego pracownicy magazynu VMP jeszcze raz oglądają i klasyfikują zwracane towary do ponownej sprzedaży. VMP odpowiada także za reklamację wadliwego towaru, który przekazuje do producentów, z którymi współpracuje.

Kluczowe czynniki sukcesuwspółpracy w modelu dropshippingu

Sukces i zysk – tak jak w każdym innym biznesie – uwarunkowany jest wieloma czynnikami zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi.

Zaliczyć można do nich m.in. poziom cen produktów w hurtowni dropshippingowej i średni poziom marż na dany asortyment, konkurencję w branży, działania marketingowo-promocyjne realizowane przez sklep, a mające na celu zdobycie ruchu i klientów, czy poziom obsługi klienta, na który wpływają w dużej mierze opisane powyżej logistyczne działania.

Hurtownia VMP na podstawie zdobytego doświadczenia jest w stanie wyróżnić kilka kryteriów, na które należy zwrócić uwagę podczas wybierania swojego dostawcy, a które decydują o sukcesie e-sklepu chcącego działać w modelu dropshippingu. Po pierwsze, integracja e-detalisty z hurtownią. Na rynku są dostępne różne oprogramowania dla sklepów z wbudowaną integracją z hurtowniami. Wystarczy więc tylko w ramach takiego oprogramowania założyć e-sklep. Warto zwrócić uwagę, jak często aktualizują się stany magazynowe, bo bieżąca dostępność towarów na stanie jest w dzisiejszych czasach warunkiem niezbędnym. Dodatkowo należy sprawdzić dostępne opcje składania zamówienia, np. dla klientów przekazujących kilkaset zamówień miesięcznie ważna będzie automatyzacja tych czynności.

Druga grupa kluczowych czynników sukcesu obejmuje opisy, tabele rozmiarów i zdjęcia produktów. Im bardziej szczegółowa jest prezentacja produktów na stronie dystrybutora, tym łatwiej sklepom przygotować unikalną treść, bez dostępu do tych towarów. Nie mniej ważne są warunki współpracy obejmujące m.in. koszty, rabaty i rodzaj płatności. Czy są doliczane koszty obsługi dropshpippinowej? W jakim modelu marżowym czy prowizyjnym (jako odsetek transakcji czy określone wartościowo)?

W jaki sposób między hurtownią a sklepem regulowane są płatności? Czy są udzielane kredyty kupieckie, czy towar wysyłany jest na podstawie potwierdzeń bankowych? To wszystko ma ogromny wpływ na szybkość wysyłki.

Kolejne działania obejmują identyfikację wizualną, czyli personalizację paczki według wskazówek e-sklepu. To buduje świadomość marki wśród konsumentów. Znaczenie dla jakości obsługi e-konsumentów ma także wybór firmy realizującej dostawę na ostatniej mili. Dla e-sklepów z kolei kluczowe jest przyjmowanie zwrotów przez dostawcę i zasady, na jakich to się odbywa, np. czy ta usługa jest dodatkowo płatna.

Podsumowanie

Obsługa sprzedaży w modelu dropshippngu stanowi niemałe wyzwanie. Jej jakość decyduje o zadowoleniu konsumentów i ponownych zakupach w e-sklepie. To finalni nabywcy wpływają na wielkość sprzedaży zarówno detalistów, jak i dystrybutorów, a tym samym na powodzenie biznesu. Dlatego sklep internetowy, decydując się na działanie w modelu dropshippingu, musi świadomie dobrać partnera biznesowego. O profesjonalnej obsłudze e-detalistów i końcowych nabywców przez firmę VMP najlepiej świadczy dynamiczny wzrost udziału zamówień składanych w modelu dropshippingowym w całości zamówień oraz szybki wzrost ich wartości.

Komentarze

Zbigniew Gawęda, Sales&Business Development Manager, Prime Cargo Poland
Prime Cargo Poland, jako operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży e-commerce, uczestniczy w procesach dropshippingowych w większości przypadków nieświadomie. Obsługując także producentów i dystrybutorów, świadczy usługi pick, pack & dispatch, wysyła towar do klientów końcowych bez względu na to, czy proces sprzedażowy zrealizowany został przez naszego klienta, czy też przez jego partnera biznesowego.
Dropshipping w Polsce jest popularny, szczególnie wśród małych i średnich firm, którym bądź nie opłaca się angażować kapitału w zapas, często wysoko wartościowy, bądź też nie dysponują odpowiednim zapleczem logistycznym na obsługę tego typu towaru. Stąd właśnie zauważamy dużą popularność tego typu sprzedaży w branży RTV/AGD.
Jest to całkiem niezły pomysł na rozpoczęcie działalności, korzystny dla obu stron. Właściciel towaru zyskuje tak naprawdę dodatkowy „dział sprzedaży” wynagradzany całkowicie prowizyjnie, a pośrednik zyskuje partnera i może osiągnąć wysoki przychód przy ograniczonych wydatkach inwestycyjnych.
Dropshipping dla branży logistycznej w Polsce może, ale nie musi, stać się także dużym zagrożeniem. Wyobrazić mogę sobie sytuację, w której za kilka lat tak mocno spada lead-time oraz koszt szybkich przesyłek z Azji, że wielu firmom nie będzie opłacało się otwierać magazynu na terenie UE, lecz sprzedaż będą prowadzić bezpośrednio z magazynów swoich dostawców zlokalizowanych w tzw. low-cost countries. Kończąc wypowiedź dosyć przewrotnie – Polska staje się „hubem logistycznym Europy”, ale czy aby na długo…?

 

Jadwiga Żurek, dyrektor sprzedaży w Arvato SCM Solutions w Polsce
W e-commerce wygrywa się nie tylko dobrym produktem. Sprawna logistyka – terminowość, koszt dostawy, bezbłędność – ma ważny udział w tworzeniu wizerunku marki. Wybierając dropshipping jako model biznesowy, należy mieć zaufanie przede wszystkim do swojego partnera biznesowego, jakim jest hurtownia. To od jej kwalifikacji, kompetencji i działania pośrednio też zależy wizerunek marki.
Najczęściej dropshipping wybierają początkujące e-sklepy. Dzięki temu eliminują koszty utrzymania magazynu i zakupu towaru oraz mają możliwość rozeznania rynku bez dużych inwestycji.
Dropshipping bywa też ciekawym rozwiązaniem dla sklepów mulitibrandowych, które już mają doświadczenie i działają na rynku, a jednocześnie chcą rozszerzyć swój asortyment o dodatkowe kategorie. Przykładem może być sklep odzieżowy wprowadzający do swojej oferty biżuterię czy kosmetyki lub sklep ADG wprowadzający dodatkową markę.
Ponieważ dropshipping opiera się na integracji z odpowiednio przygotowanym i dobrze zaopatrzonym dostawcą, sprawdza się w branżach, w których funkcjonują najprężniejsze hurtownie. Mowa tutaj o kategoriach takich jak RTV i AGD, IT, zabawki, sprzęt sportowy oraz odzież i akcesoria.
Istnieje kilka barier we wprowadzaniu dropshippingu: ograniczona kontrola jakości produktu (lub nawet jej brak), brak kontroli nad procesem – realizacją zamówienia, brak opcji personalizacji paczek, ograniczone możliwości negocjacji cen nabycia produktów oraz oferowanie produktów, które nie są unikalne na rynku (małe prawdopodobieństwo wyłączności). Te czynniki mogą doprowadzić do utraty konkurencyjności oraz strat wizerunkowych lub nawet finansowych.
Z drugiej strony, dropshipping może opłacać się e-sklepom, które dopiero testują rynek i asortyment, oraz tym, które oferują produkty o podwyższonej wartości (eliminacja kosztów zakupu i składowania towaru w większych ilościach). Również w przypadku produktów wielkogabarytowych ten model biznesowy może przynieść wymierne korzyści, szczególnie przy analizowaniu kwestii transportu wraz z wniesieniem do domu czy nawet instalacją dostarczonego urządzenia.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy