Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...

Elektroniczne myto po słowacku
  •   

11 października 2012   Marek Loos
Elektroniczne myto po słowacku Słowacki system elektronicznego poboru opłaty drogowej jest światowym unikatem, ponieważ oprócz autostrad oraz tras szybkiego ruchu pokrywa również sporą część dróg krajowych pierwszej klasy.
 

Płatne fragmenty dróg zostały podzielone na poszczególne odcinki poboru opłaty drogowej. Elektroniczny system wykorzystuje technologię satelitarną, która za pomocą GPS ustala, czy pojazd znajduje się na płatnym odcinku oraz umożliwia obliczenie oraz naliczenie opłaty drogowej podczas jazdy pojazdu na dowolnym pasie ruchu bez konieczności zmniejszenia lub ograniczenia prędkości.

Kategorie płatników

Pojazdy silnikowe, których dotyczy obowiązek uiszczania opłaty drogowej, muszą być zarejestrowane w elektronicznym systemie poboru opłaty oraz wyposażone w funkcjonalne urządzenie elektroniczne – jednostkę pokładową OBU. Zgodnie z ustawą pobierana jest opłata drogowa za korzystanie z wyznaczonych odcinków dróg, Dotyczy ona pojazdów samochodowych lub zespołów pojazdów o masie powyżej 3,5 t.

Rozporządzenie Rządu Republiki Słowackiej nr 350/2007 Dz. U. w sprawie ustalenia wysokości stawki opłaty drogowej za korzystanie z wyznaczonych odcinków dróg, w brzmieniu obowiązującym, określa sposób obliczenia opłaty drogowej oraz wysokość stawki opłaty drogowej za użycie 1 km wyznaczonego płatnego odcinka drogi dla kategorii pojazdów o łącznej masie od 3,5 t do 12 t oraz 12 t i więcej, jak również pojazdów silnikowych umożliwiających przewóz więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą.

Stawki opłaty drogowej ustalone zgodnie z powyższym Rozporządzeniem dzielą się na kategorie:

•          pojazdy o łącznej masie od 3,5 t do 12 t według klasy emisji pojazdu Euro i niezależnie od liczby osi, pojazdy przeznaczone do przewozu osób umożliwiające przewóz więcej niż dziewięciu osób licząc z kierowcą, oraz pojazdy, które nie są przeznaczone do przewozu osób,

•          pojazdy o łącznej masie 12 t i więcej według klasy emisji pojazdu Euro i niezależnie od liczby osi oraz pojazdy przeznaczone do przewozu osób,

•          pojazdy o łącznej masie 12 t i więcej według klasy emisji pojazdu Euro i niezależnie od liczby osi oraz pojazdy, które nie są przeznaczone do przewozu osób.

Bez wątpliwości

W celu wykluczenia jakichkolwiek wątpliwości, na podstawie powyższych okoliczności prawnych i faktycznych, dla pojazdów kategorii M (np. autobusy) istnieją dwa pierwotne kryteria, które muszą zostać spełnione jednocześnie i na podstawie których pojazdy kategorii M będą zakwalifikowane jako pojazdy objęte obowiązkową opłatą:

1. Pojazd kategorii M musi być sklasyfikowany jako pojazd silnikowy umożliwiający przewóz więcej niż dziewięciu osób licząc z kierowcą.

2. Największa dopuszczalna łączna masa pojazdu wynosi więcej niż 3,5 t.

Prezentujemy przykłady zakwalifikowania lub niezakwalifikowania pojazdu kategorii M jako pojazdu obowiązkowo objętego opłatą drogową:

•          pojazdy kategorii M o największej dopuszczalnej łącznej masie pow. 3,5 t oraz liczbie przewożonych osób większej niż 9 osób licząc z kierowcą (czyli 10 i więcej) są obowiązkowo objęte opłatą drogową – płacą opłatę drogową (kategorie M2, M3),

•          pojazdy kategorii M o największej dopuszczalnej łącznej masie mniejszej niż 3,5 t oraz liczbie przewożonych osób większej niż 9 osób licząc z kierowcą (czyli 10 i więcej) nie są obowiązkowo objęte opłatą drogową, gdyż dla danej kategorii wagowej nie została określona stawka opłaty drogowej – nie płacą opłaty drogowej (kategoria M2, która podlega obowiązkowej opłacie zgodnie z ustawą o drogach publicznych – tzw. opłata czasowa = winiety),

•          pojazdy kategorii M o największej dopuszczalnej łącznej masie pow. 3,5 t oraz liczbie przewożonych osób mniejszej niż 9 osób licząc z kierowcą (czyli 9 i mniej) nie są obowiązkowo objęte opłatą drogową z uwagi na to, że nie spełniają kryteriów ustawowej definicji pod względem liczby przewożonych osób –nie płacą opłaty drogowej,

•          pojazdy kategorii M1 nie zostały zakwalifikowane jako pojazdy obowiązkowo objęte opłatą – nie płacą opłaty drogowej.

Kontrolą uiszczenia opłaty drogowej zajmują się między innymi mobilne jednostki patrolowe. W skład patrolu wchodzi funkcjonariusz policji drogowej i urzędnik ds. poboru opłat drogowych, który jest odpowiedzialny za obsługę systemów informacyjnych oraz sprzętu kontrolującego. Kontrola przeprowadzana jest przez cały rok, 7 dni w tygodniu.

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.