GPS to nie nawigacja

GPS to nie nawigacja

„Ale mam fajnego GPS-a” - pochwalił mi się kolega. Pokazuje urządzenie i oczywiście, kupił sobie, lecz nie GPS-a tylko nawigację. Te dwa terminy są bardzo często mylone, nie tylko przez laików. Poprosiliśmy więc fachowca, by wyjaśnił różnice między nimi, a także przybliżył

Na początek krótkie spojrzenie w przeszłość. Nie wszyscy wiedzą, że system GPS (Global Positioning System) narodził się w latach 70-tych XX wieku, a pełną gotowość do pracy osiągnął w 1995 roku. Początkowo miał zastosowanie stricte militarne, dopiero 1. maja 2000 roku został udostępniony także użytkownikom cywilnym. Zarządcą i operatorem jest Departament Obrony USA i zgodnie z jego wolą za korzystanie z systemu nie trzeba płacić. Opiera się na zespole satelitów oraz kontrolnych stacji naziemnych. Odbierać sygnał można na całej kuli ziemskiej i aby go wykorzystać potrzebny jest odbiornik GPS. Jednym z zastosowań systemu jest lokalizacja pojazdów. Samochód wyposażony w odbiornik może przekazywać informację o swojej pozycji np. poprzez sieć telefonii komórkowej.

Palmtopy i telefony

Inne zastosowanie ma nawigacja. W tym celu produkowane są palmtopy i telefony komórkowe z wbudowanym modułem GPS oraz samodzielne urządzenia do nawigacji, zwane PNA (Personal Navigation Assistant) lub PND (Personal Navigation Device, Portable Navigation Device). Czyli to co wielu nazywa w obiegowej terminologii GPS-ami.

Jednak funkcjonalność dzisiejszych PNA często wykracza poza funkcje nawigacyjne. Urządzenia wyposażane są w np. możliwość odtwarzania plików multimedialnych z muzyką, czy filmami, liczenia na kalkulatorze, przeglądania zdjęć, itp. Do korzystania z nawigacji potrzebujemy dedykowanego programu wraz z mapami. Mimo że urządzenie traktowane jest często jako jedność, w większości przypadków należy oddzielnie traktować urządzenie, program oraz mapy, gdyż najczęściej elementy te pochodzą od różnych producentów. Zatem odpowiedzialność za poszczególne elementy jest również odrębna.

Za co odpowiada producent urządzenia nawigacyjnego?

· szybkość odszukiwania sygnału GPS oraz jego stabilne utrzymywanie w czasie jazdy (moduł GPS)

· szybkość wyznaczania tras, ich rekalkulowania, odświeżania obrazu (procesor, pamięć)

· możliwość wykorzystania nawigacji do celów odtwarzania multimediów (aplikacje, pamięć, procesor)

· możliwość odbioru i wysyłania informacji poprzez Internet

· sposób komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi (złącza, porty, czytniki kart)

· rodzaj i sposób zasilania (bateria, ładowarka samochodowa, ładowarka sieciowa)

· jakość i estetykę wyświetlanych elementów graficznych menu urządzenia

· możliwość obsługi zewnętrznych systemów informowania o utrudnieniach w ruchu (np. TMC, AM’Traffic)

· odtwarzanie dźwięków

· możliwość obsługi kamery cofania lub odtwarzacza DVD

· jakość dźwięku

· czytelność ekranu

Za co odpowiada producent mapy oraz programu do nawigacji?

· poprawne wyszukiwanie celu podróży

· liczbę i poprawność danych dotyczących punktów użyteczności publicznej (tzw. POI)

· sposób wyznaczania tras

· dokładność i szczegółowość map (pokrycie dróg, plany miast, numeracja budynków)

· udostępnianie dodatkowych informacji w postaci np. drogowskazów, asystenta pasa ruchu, lokalizacji fotoradarów

· możliwość obsługi zewnętrznych systemów informowania o utrudnieniach w ruchu (np. TMC, AM’Traffic)

· dodatkowe aplikacje, np. kalkulator, przelicznik walut, przelicznik miar

· liczba języków komunikatów głosowych i interfejsu programu

· możliwość wyznaczania tras poprzez granice państw

· dostęp do aktualizacji oraz częstotliwość ich pojawiania się

Wybór odpowiedniej nawigacji to po pierwsze odpowiedź na pytanie do jakich celów urządzenie w głównej mierze ma służyć. Osoba, która sporadycznie pokonuje nowe dla siebie odcinki i nie oczekuje od sprzętu niczego więcej prócz prowadzenia do wybranego celu, może zadowolić się produktem słabiej wyposażonym, o mniej atrakcyjnych parametrach technicznych, a co za tym idzie o niższej cenie.

Uwaga na taniochę

Specyficzną grupę odbiorców stanowią kierowcy zawodowi, kurierzy, przedstawiciele handlowi, itp. czyli osoby, których samochód jest miejscem codziennej pracy, a częste przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami w ciągu jednego dnia to chleb powszedni. Urządzenia projektowane dla nich muszą być bardzo wydajne. Wyposażone w szybkie procesory, pojemną pamięć i najnowocześniejsze moduły GPS, sprawne systemy nawigacyjne potrafią błyskawicznie odnaleźć sygnał GPS, zlokalizować docelowy adres, wyznaczyć trasę, jak i równie szybko ją w razie potrzeby zrekalkulować. Taki zestaw nigdy nie będzie najtańszy, gdyż musi on być odpowiednio wyposażony, a za tym stoją niemałe środki przeznaczone na zakup nowoczesnych komponentów.

Przygotowane odpowiednio od strony technicznej urządzenie jest jednak w stanie szybko zrewanżować się użytkownikowi, poprzez obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu oraz optymalizację czasu pracy. Wniosek z tego, że pojazdy flotowe nie powinny być wyposażane w najtańsze zestawy nawigacyjne, które niestety mogą nie wywiązywać się ze stawianych przed nimi zadań. Takie niedostatecznie wyposażone urządzenia mogą nawet generować straty poprzez wprowadzanie użytkowników w błąd, kierując w niewłaściwe miejsca, trasami okrężnymi, czy drogami najniższej kategorii.

Co najmniej 600 zł

Co zatem zrobić by zestaw okazał się w pełni funkcjonalny? Należy przede wszystkim wybrać odpowiednie oprogramowanie mapowe. W czołówce znajdują się producenci niezwiązani z konkretną marką urządzeń nawigacyjnych np. AutoMapa, ale aktualizujący swoje oprogramowanie pod kątem dobrych nawigacji z odblokowanym systemem operacyjnym. Niektóre urządzenia sprzedawane są przez dystrybutorów w kompletnych zestawach z oprogramowaniem, wtedy cena jest zwykle niższa niż kupowanych oddzielnie urządzeń nawigacyjnych i programów. Sugerowane ceny detaliczne dobrych urządzeń z mapami w komplecie, zaczynają się od około 600 złotych.

Jak już wspomniałem, w wyborze nawigacji nie należy kierować się przede wszystkim ceną. Raczej przygotowania powinno się rozpocząć od wygospodarowania na ten cel możliwie dużego budżetu, w którego ramach wybierzemy najlepiej wyposażony pod względem technicznym model. W specyfikacji należy zwrócić m.in. uwagę na szybkość procesora, rodzaj zastosowanego modułu GPS, pojemność pamięci. W urządzeniach z dużą rozdzielczością ekranu np. 800×480 pikseli, potrzebne jest 256MB pamięci oraz procesor co najmniej 600MHz najlepiej z akceleratorem graficznym. Do tego moduł GPS np. SiRF.

Niestety nie jest to jeszcze gwarancją sukcesu, gdyż oprogramowanie mapowe potrafi zepsuć to co było idealnym zamysłem producenta nawigacji. W takiej sytuacji dobrze sprawdzić, jakie marki i urządzenia są przez producenta oprogramowania wspierane, wtedy mamy największe prawdopodobieństwo tego, że znajdziemy bardzo dobre rozwiązanie.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy