Home Delivery – nowa jakość w logistyce e-commerce

Home Delivery – nowa jakość w logistyce e-commerce

Jednym z poważniejszych problemów, z jakim przyjdzie zmierzyć się rosnącemu sklepowi internetowemu, jest takie zorganizowanie logistyki, by klienci byli zadowoleni ze sposobu dostaw, a koszty – nie za wysokie. Problem ten urasta do jeszcze większych rozmiarów, gdy sprzedajemy...

O ile w przypadku niewielkich paczek mamy do dyspozycji wiele, konkurujących ze sobą sposobów dostarczenia przesyłki (kurier, poczta, paczkomaty), o tyle w przypadku dużych produktów transportowanych na paletach, jeszcze do niedawna musieliśmy liczyć się z trudnościami w znalezieniu transportu. W ostatnim czasie firmy logistyczne oferują jednak coraz więcej rozwiązań zaprojektowanych dla branży e-commerce.

 

 

E-COMMERCE I TSL – NATURALNI PARTNERZY

 

Jeszcze kilka lat temu pomiędzy sklepami internetowymi, a operatorami logistycznymi panowała atmosfera wzajemnej nieufności. Wielu właścicieli sklepów internetowych nie było w stanie wypełnić skomplikowanych dokumentów wymaganych przez operatora, a ten miał problem z zapewnieniem elastyczności dostaw, które umożliwiały właścicielowi sklepu przechowywanie produktów w pudełkach w garażu.

Obie branże ten czas mają już dawno za sobą. Operatorzy logistyczni rozumieją, że sklepy internetowe to nie przejściowa moda, a ważna gałąź gospodarki. W ostatnim roku polski e-commerce był wart od 23,8 mld zł (wg szacunków PMR dla Pulsu Biznesu) do 28,1 mld zł (wg wyliczeń redakcji Forbesa). Sklepy internetowe także zdały sobie sprawę, że bez optymalizacji procesów logistycznych i sprawnych dostaw, nie są w stanie rywalizować o klientów, na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

 

 

HOME DELIVERY

 

W takim otoczeniu na rynku pojawiła się usługa Home Delivery, polegająca na dostarczaniu produktów o dużych gabarytach do klientów prywatnych. Mimo jej niewątpliwego powiązania ze sklepami internetowymi, chętnie korzystają z niej także sklepy tradycyjne, zwłaszcza markety z sektora DIY (dom i ogród), sklepy z produktami AGD i meblowe. W końcu, nawet jadąc wybrać duży produkt do sklepu, często nie jesteśmy w stanie samodzielnie zawieźć go do domu.

We wprowadzaniu nowej usługi przydały się doświadczenia operatorów logistycznych, którzy często muszą tak organizować transporty, by trafiać w tzw. okna czasowe (czas, który obsługa magazynu czy sklepu przeznacza na rozładowanie danej dostawy). Skopiowanie tego rozwiązania w usłudze Home Delivery sprawiło, że klient może wybrać czas, kiedy przyjedzie do niego produkt (w naszej firmie są to trzy „okna czasowe” – 8.00-13.00, 13.00-16.00, 16.00-21.00).

 

 

USŁUGI DODATKOWE

 

Dostawy do klienta indywidualnego wymagały od operatorów logistycznych zaproponowania usług dodatkowych, których do tej pory nie świadczyli. Wśród nich znalazły się m.in.

  • Wniesienie produktu do domu klienta. Nie każdy jest w stanie samodzielnie wnieść do swojego domu szafę czy pralkę. Bez tej usługi sam dowóz może często okazać się dla klienta bezwartościowy.
  • Odbiór zużytego sprzętu. Rozwiązanie proponowane bardzo często przez sklepy sprzedające produkty AGD. Klient po zakupie nowej lodówki, często miał problem z pozbyciem się starej.
  • Odbiór opakowań z dostawy. Produkt przywożony jest zazwyczaj na palecie, często w tekturowym pudle, wypełnionym styropianową konstrukcją zabezpieczającą. Dla wielu klientów pozbycie się ich, to niepotrzebny kłopot.
  • Dostawa godzinowa. Klienci często spędzają w domu niewiele czasu i chcą bardzo precyzyjnie określić godzinę dostawy. Wybór takiej opcji daje im możliwość zrobienia tego, z dokładnością do pół godziny.
Poleć ten artykuł:

Polecamy