Homo-logisticus, czyli elastyczny deweloper

Homo-logisticus, czyli elastyczny deweloper

Jak wynika z Barometru Logistyki i Transportu wykonywanego na zlecenie naszego wydawnictwa firmy spedycyjne zmniejszają udział usług spedycyjnych w strukturze swoich przychodów i dywersyfikują działalność w kierunku logistyki magazynowania.Aby spedytor mógł zostać

Aby spedytor mógł zostać operatorem logistycznym musi jednak posiadać lub wynajmować powierzchnię magazynową. I tu sprawa zaczyna się komplikować. Należy bowiem podjąć decyzję: budować czy wynajmować? Jeżeli firma uzna, że posiadanie własnego magazynu będzie dla niej optymalnym rozwiązaniem, to równocześnie powinna ocenić swoje możliwości wykonawcze: czy zdoła na „własnych barkach” udźwignąć realizację projektu, czy może lepiej zlecić to zadanie deweloperowi?

 

Budować czy wynajmować?

O tym czy budować, czy wynajmować powierzchnię magazynową decydują trzy czynniki. Pierwszy z nich to pozycja firmy w łańcuchu dostaw. Kolejnym czynnikiem są wymagania klienta, czyli jaki rodzaj magazynu odpowiada jego potrzebom (produkcyjny, zaopatrzeniowy, dystrybucyjny). Należy również określić strategię działania firmy. Jeżeli przedsiębiorstwo planuje pozostać w danej lokalizacji długookresowo, to z pewnością budowa własnego magazynu będzie dla niego optymalnym rozwiązaniem. W przypadku mobilnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, strzałem w dziesiątkę będzie wynajem parku magazynowego przy głównych arteriach komunikacyjnych.

Wynajem powierzchni magazynowej sprawia, że zyskuje się produkt logistyczny, natomiast budowa własnego magazynu przyczynia się do tego, że otrzymujemy własne narzędzie bilansowe.

 

Konieczna analiza kosztowa

W podjęciu decyzji o tym – budować, czy wynajmować z pewnością przydatna będzie analiza kosztów magazynowania. Od tego, jaka jest pozycja operatora w łańcuchu dostaw klienta zależeć będzie udział kosztów magazynu w całkowitych kosztach logistycznych.- Znaczenie strategiczne magazynu rośnie wraz z zaangażowaniem operatora logistycznego w proces świadczenia usług logistycznych dla swojego klienta, a wraz ze wzrostem znaczenia magazynu rośnie również jego koszt, który w tym wypadku jest usprawiedliwiony, „ – mówi Kris Pauwels, wiceprezes ds.. rozwoju i kluczowych klientów w ProLogis.

Dobry deweloper oferuje rozwiązania w każdym zakresie dostosowane do portfela klienta

Nakłady pieniężne na magazynowanie obejmują koszty stałe i zmienne. W skład kosztów stałych związanych z utrzymaniem obiektu wchodzą: czynsz, koszty operacyjne (opłaty eksploatacyjne, media, podatki, inne koszty obsługi), amortyzacja, wyposażenia magazynu, ubezpieczenie, odsetki od kapitału zainwestowanego oraz marża zysku. W sumie stanowią one około 35 – 45 proc. całkowitych kosztów magazynowania. Koszty zmienne związane są z obsługą i obejmują: pensje i wypłaty, amortyzacja MHE (sprzętu i maszyn), systemy IT, dostawy, koszty zarządzania i marżę zysku. Koszty zmienne stanowią około 55-65 proc. łącznych kosztów magazynowania. Są to orientacyjne koszty i zależą od pozycji magazynu w łańcuchu dostaw klienta i obsługiwanej branży.

 

Budowanie – wielka sztuka

Budowa magazynu to ogromna inwestycja pochłaniająca nie tylko środki finansowe lecz również zasoby ludzkie. Firma decydująca się na to przedsięwzięcie potrzebować będzie zespołu pracowników nadzorujących prawidłowy przebieg budowy. Poszukiwanie doświadczonego personelu oraz wykonawców projektu zajmuje mnóstwo czasu, który można by poświęcić na wykonywanie innych obowiązków. Ponadto odpowiedzialność za ewentualne „niedociągnięcia” w budowie spadnie na firmę, która podjęła decyzje o budowie. Światełkiem w tunelu może być zlecenie realizacji budowy magazynu deweloperowi. Ma on nie tylko doświadczenie w tej dziedzinie i przyjmie na siebie również wszystkie formalności związane z realizacją projektu. Ponadto posiada on grunty pod natychmiastową zabudowę, dostęp do bardziej konkurencyjnych ofert od podwykonawców, a co za tym idzie do dostęp tańszego finansowania oraz zaoferuje różne modele finansowania budowy. Jeżeli firma zdecyduje o powierzeniu budowy deweloperowi, to musimy poszukać takiego, który sprosta jego wymaganiom, i nie jest to wcale łatwe zadanie. Na rynku brakuje bowiem deweloperów homo-logisticus, którzy budują dokładnie to, czego oczekuje klient.

 

Homo-logisticus

Deweloper homo-logisticus w swojej ofercie powinien posiadać sieć budynków pod wynajem, umiejscowioną przy głównych arteriach komunikacyjnych, o wysokiej jakości, dostępnych po cenie rynkowej. Obok wynajmu w jego ofercie musi znaleźć się model realizowania projektów „szytych na miarę”, czyli pod indywidualne wymogi nabywcy. Taka usługa jest idealnym rozwiązaniem dla klientów, którzy nie posiadają środków finansowych na budowę własnego magazynu. Klienci ci mogą skorzystać z modelu wynajmu budynku, stworzonego pod jego potrzeby. Homo-logisticus zrealizuje projekt, zapewni grunty pod zabudowę, udostępni różne modele finansowania i będzie zarządzał inwestycją. Ponadto po wygaśnięciu umowy najmu, klient możliwość kupienia magazynu na własność. -„Tak naprawdę najlepszy magazyn dla operatora logistycznego to żaden magazyn. Deweloperzy powierzchni dystrybucyjnych powinni mieć świadomość, że magazyn będzie zawsze znaczącym kosztem dla operatora logistycznego a operator zawsze będzie się starał ten koszt zminimalizować np. skracając termin najmu, renegocjując stawki czynszu, konsolidując kilka małych lub średnich magazynów w jeden centralny w dogodnej dla operatora lokalizacji. Deweloper homo-logisticus rozumie ten tok myślenia i jest w stanie dostosować swoją ofertę do oczekiwań operatora logistycznego- dodaje Pauwels.

Poleć ten artykuł:

Polecamy