Informacja to pieniądz

Informacja to pieniądz

W czasach, kiedy optymalizacja kosztów transportu i zarządzania flotą stają się nie tylko potrzebą wynikającą z poprawy wyników finansowych, ale jest także narzędziem w walce konkurencyjnej, przed managerami odpowiedzialnymi za ten obszar stawiane są coraz trudniejsze zadania.

Już od dawna wiadomo, że informacja to pieniądz, a więc kto jest w stanie szybciej i lepiej dostarczyć niezbędne dane staje się bardziej atrakcyjnym partnerem.

W przypadku branży farmaceutycznej lub innych, gdzie transportowane są towary wrażliwe jak np.: wyroby spirytusowe, tytoniowe, towary niebezpieczne, często bezpośredni dostęp do danych jest punktem krytycznym operacji. W tym miejscu z „odsieczą” przychodzą nowoczesne technologie, jakimi są systemy GPS i powiadamiania via e-mail lub SMS. Specjalistyczne rozwiązania dla transportu oparte o terminale CX-owe były znane już od dawna, technologia ta jednak nie była szeroko dostępna ze względu na koszty samej instalacji, jak i późniejszego serwisu. Przełomem stały się szeroko dostępne systemy GSM oraz znacznie tańsze niż dotąd oprogramowanie do wizualizacji. W chwili obecnej nie trzeba już kupować aplikacji wizualizacyjnych czy rozbudowanych systemów, dostępne są one poprzez portale internetowe, co jest znacznym ułatwieniem i obniża koszty związane z instalacją.

Szerokie możliwości, jakie dają obecne systemy sprawiają, że cieszą się one coraz większym zainteresowaniem. Przybywa firm, które decydują się na instalacje tego typu rozwiązań, upatrując w tym optymalizacji kosztów i zdobycia przewagi konkurencyjne. Najczęściej wykorzystywanymi zestawami przez firmy małe i średnie są: moduł lokalizacyjny z kartą SIM, anteny GSM i GPS, aplikacja mapowa z mapą Polski i głównych dróg Europy do wizualizacji i analizy danych na komputerze PC.

 

Śledzenie drogi przesyłki

Po zakupie i instalacji modułów oraz anten w danym pojeździe otrzymujemy dostęp do portalu WEB, w którym to na bieżąco monitorujemy naddane przez nas przesyłki. Odświeżanie danych w systemie standartowo przebiega w następujący sposób: w trybie jazda – co 500 m przebytej drogi i co 30 s upływu czasu w przypadku zmiany kierunku o ponad 30 stopni; w trybie parking – co 15 minut. Dodatkowo system informuje nas o zaistniałych anomaliach np: uruchomienie lub zatrzymanie silnika, postój z uruchomionym silnikiem dłuższy niż przyjęte kryterium czasu, tankowanie lub ubytek paliwa, uruchomienie alarmu pojazdu – status alarmowy, uaktywnienie przycisku anty napadowego (jeśli zainstalowany), status alarmowy, naruszenie chronionej dodatkowym czujnikiem przestrzeni kabiny kierowcy lub przestrzeni ładunkowej pojazdu.

W przypadku towarów wrażliwych na temperaturę przewozu, takich jak np.: farmaceutyki – dodatkowy czujnik na bieżąco informuje użytkownika systemu o temperaturze w powierzchni załadowczej pojazdu w przypadku, kiedy temperatura osiągnie poziom poniżej lub powyżej norm ustalonych system automatycznie zaalarmuję użytkownika poprzez monit na ekranie komputera oraz wysłanie SMS.

 

Koszty systemu

Inwestycje związane z instalacją systemu oscylują w granicach 2000 zł z trzyletnim okresem odświeżania danych mapowych, tak więc średni miesięczny koszt utrzymania systemu dla jednego pojazdu to około 50 zł.Gdzie szukać pieniędzy na tą inwestycje? Często okazuje się, że nie są one potrzebne, w ramach umów zawieranych z przewoźnikami część z nich jest w stanie wyposażyć swoje pojazdy w wymagany system. Rozwiązanie to jest dobre dla firm, które posiadają stałą siatkę dystrybucyją i są w stanie zagwarantować długofalową współpracę przewoźnikom.

Analizy, które przeprowadzałem pod kontem instalacji systemu dla firmy Phoenix Pharma wskazują, że inwestycja jest w stanie zwrócić się w ciągu pierwszych 4-6 miesięcy. Redukcja kosztów dla przedsiębiorstwa polega przede wszystkim na realnym i rzetelnym rozliczaniu przewoźników z przejechanych kilometrów, możliwości udowodnienia dotrzymania warunków transportu, a tym samym nie ponoszenie kosztów związanych ze zwrotami i towarami niezdatnymi do dystrybucji, skróceniu czasu dostawy, co powoduje podniesienie średniej ilości punktów na trasę o 0,6 punktu, braku konieczności kontaktu telefonicznego w celu ustalenia miejsca przebywania pojazdu czy też potwierdzenia dokonania rozładunku, rejestracji przestojów pod rozładunkami, a więc możliwości wystąpienia do zleceniodawcy o pokrycie kosztów w przypadku przedłużających się rozładunków.

Lista korzyści jest długa. Postęp technologiczny spowodował, że usługa monitorowania przesyłek jest dostępna dla znacznie szerszej grupy odbiorców, jej koszt jest niższy, a umiejętnie poprowadzone wdrożenie pozwala na obniżenie całościowych kosztów transportu oraz uzyskanie kolejnego argumentu w walce rynkowej.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy