Iveco Stralis Hi-Way – pożeracz kosztów

Iveco Stralis Hi-Way – pożeracz kosztów

Zaledwie Iveco wprowadziło na rynek model Stralis Hi-Way, pojazd gamy ciężkiej, a już został on wyróżniony tytułem Samochodu Ciężarowego Roku 2013 podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze (International Automobilausstellung). Pojazd został stworzony z myślą o zmniejszeniu...

Temu zadaniu musieli sprostać zarówno konstruktorzy silnika, jak i kabiny, by maksymalnie zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć żywotność i zmniejszyć opory powietrza.- Nowy Stralis maksymalizuje oszczędności we wszystkich kluczowych obszarach kosztów. W rezultacie całkowity koszt utrzymania w zakresie dziesięciu najpowszechniejszych sposobów eksploatacji pojazdu spada nawet o 4 proc. – zapewnia Alessandro Mortali, wiceprezes Iveco ds. gamy ciężkiej.

O 4 proc. niższe koszty

W sferze zarządzania pojazdami ciężkimi działającymi na międzynarodową skalę, na koszty utrzymania wpływają różne czynniki (podane w wartości procentowej): wartość inwestycji (8 proc.), koszty serwisowania i naprawy pojazdu (5 proc.), zużycie paliwa (36 proc.), koszty związane z zatrudnieniem kierowcy (33 proc.) oraz opłaty i podatki (18 proc.).G

łównym celem stworzenia nowego produktu i szerokiej gamy usług z nim związanych było zmniejszenie każdego z czynników wpływających na koszty utrzymania, tak aby w pełni sprostać wymaganiom coraz bardziej konkurencyjnego rynku.

Dlatego filozofia stworzenia Stralisa Hi-Way nie ograniczyła się tylko do realizacji samochodu ciężarowego, ale poszerzona została o rozwinięcie współpracujących z nim czynników, jak np. programowanie, wspomaganie, zarządzanie flotą i szkolenia kierowców pod względem ekonomicznej jazdy. Dzięki tej synergii użytkownicy Iveco mogą obniżyć TCO nawet o 4 proc. w przypadku przewozów na trasach międzynarodowych, realizowanych ciągnikiem Stralis Hi-Way o średnim przebiegu ponad 130 tys. km rocznie w ciągu czterech lat korzystania z tego pojazdu.

Najwyższe koszty uwzględniane przy określaniu wartości TCO wiążą się ze zużyciem paliwa. W nowym modelu Stralis, zbudowanym w oparciu o technologię Ecostralis – wykorzystywaną już w poprzednich modelach i zapewniającą mniejsze zużycia paliwa – zastosowano dodatkowo rozwiązania nowej generacji, co zapewniło nawet 10-procentową oszczędność paliwa.

Wśród rozwiązań zastosowanych już w poprzedniej gamie pojazdów są:

• funkcja EcoSwitch, która ogranicza prędkość maksymalną i optymalizuje wydajność układu napędowego zgodnie z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu,

• tryb EcoFleet, który dzięki unikalnej funkcji skrzyni biegów EuroTronic kontroluje manualną zmianę biegów, a tym samym do minimum ogranicza nieefektywne zachowania kierowcy,

• system TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), który mierzy ciśnienie atmosferyczne w oponach, a tym samym przyczynia się do obniżania zużycia paliwa i zużycia opon oraz wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa pojazdu,

• opony o niskim oporze toczenia,

• zoptymalizowane przełożenie jezdne, dostosowane do rodzaju trasy i używanych opon.

Poskramianie kierowców

Dążenie do zwiększenia wydajności pojazdu to proces ciągłego udoskonalania, w którym wykorzystuje się również zaawansowane technologicznie i proste w obsłudze urządzenia kontrolne, takie jak Driving Style Evaluation, czyli narzędzie umożliwiające kierowcy poprawę stylu jazdy w czasie rzeczywistym.

Podstawą idei stworzenia tego urządzenia jest wiedza na temat wpływu efektywnego stylu jazdy na zużycie paliwa. Okazuje się, że oszczędności mogą sięgnąć od 5 do 12 proc., czyli znacznie więcej niż po zastosowaniu jakichkolwiek rozwiązań technologicznych. Aby umożliwić kierowcom większą efektywność pracy, system wykorzystuje stworzone przez Iveco zaawansowane algorytmy do przetwarzania danych uzyskanych z silnika, samego pojazdu i systemu GPS. W efekcie kierowca otrzymuje w czasie rzeczywistym dwa wyniki:

• ocenę stylu jazdy, przedstawianą na ekranie w czytelnej i intuicyjnej formie graficznej,

• wskazówki mówiące jak zmniejszyć zużycia paliwa, wyświetlane na tablicy rozdzielczej pojazdu.

Dodatkowo program ten, jeżeli jest połączony z systemem IveConnect Fleet, pozwala menadżerowi floty na zdalne ocenianie wydajności poszczególnych kierowców. System IveConnect Fleet umożliwia również stałe monitorowanie kierowców, pojazdów oraz innych parametrów transportowych. Możliwość zintegrowania tych danych w systemie zarządzania przyczynia się także do zoptymalizowania i zautomatyzowania zadań logistycznych oraz do redukcji kosztów.

Innowacje w pigułce

Nowy Stralis został wyposażony w stworzone przez FPT Industrial silniki Cursor, zapewniające – jak twierdzą przedstawiciele Iveco – niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi. System redukcji katalitycznej High Efficiency SCR (HI-eSCR) zaprojektowany, opatentowany i wyprodukowany przez FPT Industrial, sprawia, że nowy Stralis jest jedynym na rynku ciężkim pojazdem, spełniającym normy emisji Euro 6 bez użycia systemu recyrkulacji spalin (EGR). To rozwiązanie umożliwiło Iveco uproszczenie systemu obróbki spalin oraz zastosowanie konstrukcji nieosłoniętego nadwozia (ang. body-in white) już istniejących kabin, ponieważ wyposażony w HI eSCR silnik nie wymaga dodatkowego chłodzenia.

Za sprawą bliskiej współpracy Iveco z dilerami i klientami, odnowiona została kabina Stralis Hi-Way, by zwiększyć ergonomię i podnieść komfort. Polepszyła się aerodynamika pojazdu, a tym samym również ekonomika zużycia paliwa. Nowy model wyróżnia się m.in. zmienionymi owiewkami wlotu powietrza, nową centralną kratą wlotu powietrza i nową stylistyką osłony zderzaka. Aerodynamika to jeden z najistotniejszych czynników wpływających na efektywność energetyczną poruszającego się pojazdu: przy prędkości 85km/h, 40 proc. paliwa jest zużywane na pokonanie oporu powietrza. W porównaniu z poprzednimi pojazdami Stralis, współczynnik oporów najnowszego modelu poprawiono o 3 proc. Dla kierowcy oznacza to zmniejszenie poziomu hałasu w kabinie, natomiast dla operatora transportowego lub logistycznego – znaczną oszczędność paliwa na długodystansowych trasach.Stralis Hi-Way jest wyposażony w system EBS z funkcją wspomagania układu hamowania, system ostrzegający o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu, ESP, aktywny tempomat, światła do jazdy dziennej, nową funkcję wspomagania koncentracji kierowcy i zaawansowany system hamowania awaryjnego.

Poleć ten artykuł:

Polecamy