Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...

Jak dbać o przenośniki?
  •   

10 sierpnia   Witold Zygmunt
Jak dbać o przenośniki? Modułowe systemy przenośników, oparte o transport palet i pojemników, przynoszą wiele korzyści podczas niemal każdego typu produkcji związanej z operacjami montażowymi. Zastosowanie znajdą w szerokim spektrum branż, od produkcji drobnych elementów elektronicznych, do największych podzespołów dla branży motoryzacyjnej czy sprzętu medycznego.
 

Przenośniki w każdej z tych branż pomagają uprawnić produkcję, uzyskać wyższą jakość produktu i zwiększyć elastyczność prowadzonych operacji. Biorąc pod uwagę wiele rodzajów stosowanej technologii przenoszenia - opartej na pasach, łańcuchach czy rolkach - możliwe jest wybór szerokiego spektrum konfiguracji, w zależności od aktualnego zastosowania.

Trwałość zależy od utrzymania

Większość integratorów oraz użytkowników końcowych oczekuje, że przenośniki będą zaprojektowane tak, aby zapewnić jak najwyższą trwałość, oraz zaoferować długi okres eksploatacji pomiędzy przeglądami. Jednak odpowiednia żywotność oraz maksymalna wydajność mogą być osiągnięte jedynie dzięki należytemu utrzymaniu urządzenia. Niewłaściwe postępowanie działu utrzymania ruchu z przenośnikami przemysłowymi może znacząco skrócić czas życia systemu i doprowadzić do nieprzewidzianych - i kosztownych - przestojów. Choć regularne sprawdzanie stanu przenośnika może okazać się niepożądane z puntu widzenia wydajności pracy, lepiej jest zaplanować krótkie przestoje w celu dokonania rutynowych przeglądów, niż zmierzyć się z katastrofalnym dla planu produkcyjnego problemem, gdy zatrzyma się cała linia.

 

Choć terminy przeglądów mogą się różnić w zależności od stopnia skomplikowania systemu, jest kilka rzeczy, które można i trzeba regularnie robić, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie modułowych systemów przenośników.

Przeglądy dzienne i tygodniowe

Choć wydaje się to zaskakujące, to codzienny przegląd przenośników niezwykle często jest kwestią bagatelizowaną. Tymczasem każdego dnia należy sprawdzić obecność i usunąć małe elementy, które mogą zbierać się na pasach i łańcuchach przenośnika. Kolejną czynnością jest wizualna ocena stanu pasów i łańcuchów w celu wyłapania każdego zauważalnego zużycia, uszkodzenia lub przerw w strukturze. Wszelkie uszkodzone elementy pasów, łańcuchów czy prowadnic należy wymienić bezzwłocznie.

 

Kolejnym czynnikiem decydującym o właściwej pracy i żywotności systemu przenośników jest czystość . Co tydzień cały układ należy dokładnie przetrzeć, aby usunąć tłuszcz i brud zbierający się na poszczególnych modułach. Następnie należy sprawdzić, czy w trudno dostępnych miejscach nie znajdują się niepożądane elementy. Nakrętki ze składanych produktów mają paskudny zwyczaj lądowania tam, gdzie nie powinny się znaleźć. W ramach tygodniowego przeglądu należy też sprawdzić nakrętki na ogranicznikach i dokręcić je, jeżeli połączenie wydaje się luźne. Na poluzowaną nakrętkę wskazuje chybotanie się ogranicznika.

 

Należy też sprawdzić i w razie potrzeby naoliwić elementy przeniesienia napędu w przenośnikach łańcuchowych. Przy tej okazji trzeba upewnić się, że wszystkie łańcuchy są odpowiednio napięte, gdy z biegiem czasu mają one tendencję do rozciągania się. Cześć producentów dba o możliwość łatwej kontroli stanu napięcia, stosując dodatkowe systemy.

Przeglądy miesięczne

W ramach uzupełnienia przeglądów dziennych i miesięcznych, można podjąć szereg comiesięcznych czynności, które wydłużą cykl życia przenośników. Pierwszą z nich jest oliwienie pasków zębatych lekkim olejem. Kolejną czynnością jest sprawdzenie, czy w elementach konstrukcji przenośnika nie brakuje nakrętek, lub tez czy nie są one poluzowane.

Osłony boczne układu napędowego to kolejne miejsce, gdzie mogą zbierać się śmieci. Niezbędne jest zatem i comiesięczne rozkręcenie i oczyszczenie. Małe elementy mogą się dostać między pas a osłonę i wyrządzić bardzo duże szkody w samym pasie, prowadnicach czy napędzie. Kolejnym obowiązkowym zadaniem jest upewnienie się, że wszystkie elementy mające na celu chłodzenie działają poprawnie. Przegrzewanie obniża wydajność przenośników, zwiększa zużycie, a finalnie powoduje przedwczesne awarie pasa. Aby tego uniknąć, należy zetrzeć kurz i smar z wiatraków w zespołach silnikowych, dzięki czemu wyeliminujemy ryzyko przegrzewania.

 

Intensywna eksploatacja powoduje, że poluzować mogą się połączenie w innych miejscach, np. przy zakotwiczeniu do podłogi. Także w tych miejscach wymagane jest comiesięczne sprawdzanie połączeń śrubowych.

Przeglądy kwartalne

W cyklach kwartalnych, technicy z utrzymanie ruchu powinni zbadać stan łańcuchów w przenośniku pod kątem stopnia wyciągnięcia, zużycia i smarowania. Wraz z rozciąganiem się łańcucha, zużyciu ulega nie tylko on sam, ale też zębatki. Ponieważ jednak zębatki mają krótszy cykl życia i są wymieniane częściej niż łańcuch, po ich wymianie stary łańcuch będzie zużywał się w szybszym tempie, z powodu różnicy w podziałce.

 

Dbałość o właściwe smarowanie jest czynnikiem, który w znaczący sposób może wydłużyć żywotność przenośników. Pominięcie okresowego serwisu olejowego może powodował złe funkcjonowanie lub doprowadzić wręcz do zatrzymania systemu. Niektórzy producenci przenośników (np. Bosch Rexroth), oferują systemy automatycznego smarowania, w których wymienia się kartridże z substancją smarną. Takie rozwiązanie zapewnia dokładne smarowanie, wymiana kartridża jest prosta i nie wiąże się z ryzykiem zabrudzenie przenośnika. Skraca się wówczas także czas przeznaczony na przeglądy.

Objawy zużycia

Oprócz regularnych przeglądów, pomocna jest też znajomość typowych sygnałów, wskazujących na zużycie i nadchodzącą awarię przenośnika. Można wśród nich wskazać nadmierny hałas podczas pracy, nietypowe ruchy napinacza napędu, przekraczanie przez napinacz łańcucha maksymalnego zakresu ruchu, niewłaściwą pracę (przeskakiwanie) łańcucha, korozję łańcucha czy wręcz fizyczne uszkodzenia ogniw lub rolek łańcucha.

 

Prócz stosowanie się do powyższych porad, warto też skorzystać ze wskazówek i szkolenia ze strony producenta przenośników. Wizyty ekspertów są pomocne, ale najważniejszą kwestią jest zapamiętanie, iż kilka minut poświęconych na przegląd przenośnika może zaoszczędzić, dużo czasu, pieniędzy i stresu.

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.