Jakie e-myto byłoby do przyjęcia dla przewoźników?

Jakie e-myto byłoby do przyjęcia dla przewoźników?

Planowane na 1 lipca 2011 r. wprowadzenie w Polsce elektronicznego systemu naliczania opłaty drogowej (elektroniczne myto), wzbudza wiele emocji. Większość przewoźników drogowych jest przekonanych, że wzrosną koszty prowadzenia działalności transportowej. W związku z tym

Otrzymaliśmy ponad sto odpowiedzi na przedstawione propozycje stawek elektronicznej opłaty drogowej. Poniżej dokładne wyniki, obrazujące rezultaty sondażu.

Wysokość stawki e-myta Liczba głosów

poniżej 0,10 PLN/km – 45 głosów

0,10 – 0,30 PLN/km – 44

0,30 – 0,50 PLN/km – 8

0,50 – 0,70 PLN/km 3

0,70 – 0,90 PLN/km – 0

0,90-1,10 PLN/km – 0

1,11 PLN/km i więcej – 2

Nasz sondaż i dyskusja na Log24.pl

Nie zabrakło również opinii najbardziej zainteresowanych sprawą stawek – przewoźników drogowych. Oto kilka z nich:

Wzrosną koszty

Krzysztof Murański

Grupa Żywiec

– Moja firma prowadzi działalność na południu Polski, aby się gdziekolwiek wydostać do centrum lub na Północ musimy się poruszać płatnymi odcinkami. Dodatkowo A4 Katowice – Kraków, gdzie nasza firma porusza się bardzo dużo, droga będzie osobno płatna. W związku z tym koszty prowadzenia działalności wzrosną nam niesamowicie, nawet jeżeli stawka wzrośnie tylko o 0.10 zł. Głosowałem na stawkę poniżej 0.10 zł choć wydaje się to być nierealnym.

Marnotrawione pieniądze

Ireneusz Sikora

Pirenes Systemy Logistyczne

– Obawiam się, że opłaty „mytowe” sprawią, że rząd będzie jeszcze łatwiej marnotrawił publiczne pieniądze i podejmował nietrafione decyzje. Ciekawe czy którykolwiek rząd podjąłby się „wyceny” swoich nietrafionych decyzji i oszacował kwotę strat. Wzorem Leszka Balcerowicza, który postawił w Warszawie tablicę z aktualną wysokością długu publicznego, można pokazać ile pieniędzy poszło w błoto. Osobiście głosowałem na i tak za wysoką stawkę do 0,30 zł/km.

Wzrosną ceny wszystkiego

Rafał Witkowski

FM Logistic

starszy inżynier ds. procesu

– E-myto stanie się kolejnym hamulcem rozwoju gospodarczego w naszym kraju. Wzrost kosztów transportu spowoduje wzrost wszystkich cen i jest bardzo prawdopodobne, że wpłynie negatywnie na nasze wynagrodzenia w branży. Producenci nie zgodzą się na pokrycie 100 proc. podwyżki stawek transportowych więc firmy logistyczne będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej.

Kryteria zróżnicowania opłat

Zaproponowaliśmy również kontynuację wymiany opinii na temat elektronicznego myta, pytając jak – zdaniem przewoźników – powinna być zróżnicowana wysokość stawki elektronicznego myta, którego naliczanie ma zostać wprowadzone w Polsce w połowie 2011 r. ?

Do wyboru daliśmy kilka przykładowych kryteriów, które obowiązują w tych krajach Europy, w których elektroniczny sposób naliczania myta już funkcjonuje. Oto wyniki naszego sondażu. Stawka opłaty powinna być zróżnicowana w zależności od:

Kryterium wysokości e-myta                                                     Liczba głosów

Liczba osi                                                                   23

Nacisk na osie                                                            15

Klasa emisji spalin (Euro)                                             28

Pora dnia                                                                     7

Kategoria dnia (dni powszednie, wolne, święta)                 5

Pora roku                                                                     1

Czy droga została wybudowana ze środków krajowych,

czy unijnych                                                                  2

Liczba przejechanych kilometrów                                    18

Rodzaj drogi (np. krajowa, szybkiego ruchu, autostrada)   21

utrudnienia na drogach i remonty                                   11

Poleć ten artykuł:

Polecamy