Kto nie wpisuje, ten płaci

Kto nie wpisuje, ten płaci

Kierowca, który nie ma możliwości automatycznego rejestrowania swojej aktywności za pomocą tachografu, powinien to robić ręcznie. Tak mówi art. 15 rozporządzenia 561/2006. Czytamy w nim dalej, że jeśli kierowca korzysta z tachografu analogowego, ma obowiązek ręcznie prowadzić

Kary za niedopatrzenie takich wpisów są bardzo wysokie. Brak nawet kilku minut w zapisie, czy to automatycznym, czy też manualnym może skutkować nałożeniem kary pieniężnej z tytułu tego, że albo wykresówka albo karta kierowcy nie zawiera wszystkich danych o okresach aktywności kierowcy. Wysokość tej kary zależy od tego czy kierowca używa tachografu cyfrowego, czy też analogowego. W przypadku cyfrówki jest to 300 zł za każdy dzień, zaś w przypadku analogowego 500 zł.

Fatalna zmiana interpretacji
Zaprezentowany przepis art. 15 rozporządzenia 561/2006 obowiązuje od 11 kwietnia 2007 r. Jednak ostatnio zmieniła się interpretacja przepisów dokonywana przez służby kontrolne. Wymienione kary, tj. 300 i 500 zł, do czerwca i lipca 2009 r. były stosowane w przypadkach, gdy wiadomo było, że pojazd przebył w danym dniu jakąś drogę, a kierowca zarejestrował na karcie lub na wykresówce tylko część danych z określonego dnia. Służby kontrolne nie miały prawa nałożyć kary pieniężnej z tytułu nie okazania wykresówki lub danych za konkretny dzień, zatem stosowały wspomniane wyżej kary pieniężne. Jednak od 2009 r. kontrolerzy zaczęli stosować owe sankcje w sytuacji, gdy nie brakowało ani jednego kilometra w przebiegu pojazdu, a kierowca nie był w dyspozycji pracodawcy. Ta zmiana interpretacji spowodowała dosłownie lawinę kar pieniężnych, gdy przedsiębiorca nieświadomy uchybień, przedstawiał do kontroli wykresówki lub dane z tachografu cyfrowego bez wpisów ręcznych.

Ręczne rysowanie odpoczynku
Dysponując tachografem analogowym, kierowca wsiadający do pojazdu o godzinie 8.00 rano i w tym momencie wkłada wykresówkę do tachografu, a następnie kończąc pracę o godzinie 16.00, wykresówkę wyciągnie, to powinien ręcznie na odwrocie wykresówki wyrysować odpoczynek tj. od godz. 00.00 do godz. 8.00, a następnie od godz. 16.00 do godz. 24.00, w taki sposób, aby wykresówka zawierała dane o aktywności kierowcy podczas całej doby.
Dysponując tachografem cyfrowym, kierowca powinien wyciągnąć kartę, a następnie po jakimś czasie ją włożyć do tachografu, to powinien dokonać na karcie wpisu manualnego, zgodnie                 z instrukcją podaną przez tachograf. Kierowca powinien uzupełnić cały okres pomiędzy poprzednim wyjęciem karty, a chwilą jej ponownego włożenia do tachografu.
Na uwagę zaśługuje tu bardzo ważna sprawa – jeśli kierowca nie wykona ręcznego wpisu na wykresówce analogowej, to zawsze może później ten wpis uzupełnić. Jeśli natomiast nie zrobi tego na bieżąco w tachografie cyfrowym, to nie będzie już możliwości uzupełnienia tych wpisów. A wtedy mogą zacząć się kłopoty.

Poleć ten artykuł:

Polecamy