Łańcuch Dostaw czy Łańcuch Wartości

Łańcuch Dostaw czy Łańcuch Wartości

Łańcuch dostaw (Supply Chain) vs Łańcuch Wartości (Value Chain)

W obecnej sytuacji rynkowej otoczenie konkurencyjne każdej firmy jest znacznie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Rozwój technologii umożliwia szybsze wprowadzanie nowych produktów, sprzedaż w wielu różnych...

Aby osiągnąć przewagę konkurencyjną, przedsiębiorstwa starają się dostarczać klientowi produkt o większej wartości, przy takich samych lub niższych kosztach. Analiza łańcucha wartości jest metodą poszukiwania oraz identyfikowania procesów i działań. Wszystko po to by podnieść wartość dla klienta przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

Łańcuch Wartości

Łańcuch Wartości to koncepcja opracowana przez Michaela Portera. Definiuje i opisuje zakres kolejnych działań i aktywności które prowadzi organizacja, począwszy od pomysłu na produkt, projektu, produkcji aż po jego dystrybucję do konsumenta. W przypadku organizacji produkującej fizyczne produkty, łańcuch wartości zaczyna się już od surowców wykorzystywanych do produkcji.

Obejmuje wszystkie etapy i działania „po drodze” aż do momentu, gdy produkt zostanie sprzedany. Coraz częściej w zakres łańcucha wartości wliczana jest także obsługa po-sprzedażowa oraz zwroty i serwis produktu.

Koncepcja Value Chain

Jako pierwszy wprowadził pojęcie łańcucha wartości Michael E. Porter (ten sam, który opracował także Model Pięciu Sił Portera). Koncepcję łańcucha wartości omówił w swojej książce: „Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance” (Free Press, 1998).

„Przewagi konkurencyjnej nie można znaleźć patrząc na firmę jako całość” – napisał Porter. Przewaga konkurencyjna „wynika z wielu dyskretnych działań, które firma wykonuje w projektowaniu, produkcji, marketingu, dostarczaniu i wspieraniu swojego produktu. Każda z tych czynności może przyczynić się do poprawy pozycji konkurencyjnej firmy i stworzyć przewagę” 

 

Pełna wersja – wpis na blogu

Jesli chcesz wiedzieć wiecej, pełna wersja dostępna na moim blogu. 

 

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy