Mercedes Atego 1224L/5360 – Dalekobieżny dystrybutor

Mercedes Atego 1224L/5360 – Dalekobieżny dystrybutor

Mercedes-Benz proponuje w roli pojazdu dystrybucyjnego model Atego, w różnych konfiguracjach, także z napędem hybrydowym. Jednak jeszcze dziś wystarczająco „ekologicznym” jest Atego z klasycznym dieslem spełniającym normę emisji spalin Euro 5. Pod koniec ubiegłego roku na rynek

Mercedes-Benz przewiduje, że w najbliższych latach nastąpi dalszy wzrost zleceń dystrybucyjnych, a jedną z przyczyn tego zjawiska jest zmiana potrzeb konsumentów. Metamorfoza w kierunku społeczeństwa usługowego prowadzi do wzrostu usług doręczycielskich. Przyrost liczby nabywców internetowych i poszerzanie oferty towarów dostępnych online powoduje wzrost liczby wysyłanych paczek. Poza tym, zwiększone wymagania co do świeżości towarów konsumpcyjnych i wymóg szybkiej realizacji transportu skutkuje zwiększoną częstotliwością dostaw.

Ciężarówki nie znikną z miast

Między innymi na skutek wzrostu transportu dystrybucyjnego w miastach dojdzie do spotęgowania problemów komunikacyjnych. Już dziś w wielu miastach „Creeping mobility” – pełzający ruch – jest rzeczywistością. Nastąpi dalsze zmniejszenie płynności ruchu, objawiające się wzrostem udziału tzw. ruchu stop-and-go, jednak z powodu braku alternatywnych możliwości, pomimo przeciążenia infrastruktury, transport towarów w miastach będzie nadal realizowany głównie na drogach. Emisja spalin i hałasu będzie w centrum uwagi polityki środowiskowej, dążącej do poprawy jakości życia.

Według Sylvii Diederichsmeier, analityka rozwoju segmentu samochodów użytkowych w Society and Technology Research Group koncernu Daimler AG, również w miastach przyszłości samochód ciężarowy będzie odgrywał ważną rolę przy dystrybucji. Futurolog zapowiada jednak w związku z tym duże zmiany: „Władze miejskie będą w znacznym stopniu, poprzez lokalne przepisy i zarządzenia, promować użytkowanie samochodów bardziej przyjaznych dla środowiska. Ograniczenia wjazdu oraz wysokość opłat za wjazd do śródmieścia coraz częściej będą uzależnione od klasy emisji spalin”.

Wrażenia z jazdy

Jak na pojazd w istocie dystrybucyjny, Mercedes Atego w prezentowanej konfiguracji zaskakuje dużą (wysoką), komfortową kabiną, wyposażoną w dwie leżanki. W takiej wersji jest to samochód z pogranicza dystrybucji i przewozów dalekobieżnych.

Kabina jest dobrze wyciszona, zawieszenie, z miechami powietrznymi z tyłu, neutralizuje nierówności kiepskich polskich dróg. Pneumatyczny fotel kierowcy jest wygodny, z wszechstronną regulacją ustawienia, łącznie z kątem pochylenia siedzenia i z przedłużaniem siedziska – na dłuższej trasie takie lepsze podparcie ud sprawia, że kierowca jest mniej zmęczony. Kierownica pokryta skórą, regulowania w dwóch płaszczyznach, niestety zakres regulacji jest nieduży, szczególnie jeśli chodzi o przesuwanie osiowe.

Skrzynia ośmiobiegowa manualna, ma dwa zakresy po cztery biegi. Poszczególne przełożenia wchodzą lekko, ale każda ich zmiana wymaga machania lewarkiem. Mercedes nie stosuje przełącznika zakresów lub półbiegów, jak niektórzy producenci ciężarówek. Podczas jazdy miejskiej, przy częstej zmianie biegów, jest to czasem trochę męczące. Skrzynia ta nie ma też biegu pełzającego, który ułatwiałby manewrowanie na parkingu.

Nowym rozwiązaniem jest system MSS, który wyłącza silnik na postoju, przy czym może się to zdarzyć nawet przy zatrzymaniu na czerwonym świetle, jak w niektórych autach osobowych, z system tzw. stop&go. Po wciśnięciu sprzęgła auto natychmiast, automatycznie odpala. W nowym pojeździe działa to bez zarzutu, ale czy z czasem nie trzeba będzie częściej naprawiać rozrusznika…? Na początku kierowca nie przyzwyczajony do takich nowinek bywa trochę zaskoczony, kiedy nagle silnik gaśnie. Wymyślono to w celu ochrony środowiska i aby zmniejszyć spalanie. Gdyby silnik miał pracować na postoju długo to zgoda, ale krótkie wygaszenie i zaraz potem uruchamianie może niekiedy przynieść skutek odwrotny od zamierzonego…

Sporo pociągnie

Atego dostępne jest w wersjach od 6,5 do 16 ton; prezentowany pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 11.990 kg jest w Niemczech tzw. ciężarówką podmytową (poniżej 12 t), czyli można nią jeździć za Odrą bez opłat drogowych. Właśnie w tym wariancie tonażowym Atego należy do najbardziej popularnej kategorii samochodów wykorzystywanych do dystrybucji w Europie.

Trzy silniki z technologią BlueTec w wersji Euro 5 są dostępne w Atego w siedmiu klasach mocy, od 129 do 286 KM, a w popularnej klasie 12-tonowej można się zdecydować na silnik cztero- lub sześciocylindrowy. W prezentowanej wersji jest to jednostka sześciocylindrowa o mocy 238 KM. Samochód wyposażony w układ hamulcowy Telligent ma dobrze radzić sobie z ciężkimi przyczepami (do 16,5 t) – DMC zestawu to 28 ton.

Z „twarzą” Actrosa

Aktualny model Atego ma wygląd upodabniający go do wizerunku najnowszego Actrosa. Przekonstruowano część przednią, nadając atrapie chłodnicy styl znany z większego modelu.

Wygodne wejście do kabiny zapewnia szeroki stopień umocowany na ramie obniżonej w obszarze osi przedniej. Niskie wejście ogranicza zmęczenie kierowcy, wynikające z częstego wysiadania i wsiadania do samochodu.

Wnętrze dostępnej w czterech wersjach kabiny kierowcy nowego Atego oferuje rozliczne nowości. Seryjnie montowana jest kierownica wielofunkcyjna, z przyciskami do obsługi komputera pokładowego, radia i telefonu. Nowo zaprojektowany zestaw wskaźników z chromowanymi oprawami prędkościomierza i obrotomierza jest wyposażony w obsługujący grafikę wyświetlacz, przedstawiający dodatkowe wskazania np. telematycznego systemu flotowego FleetBoard lub urządzenia nawigacyjnego. Kierownica pokryta skórą, regulowana jest w dwóch płaszczyznach.

Nowe, wysokiej jakości obicia siedzeń i zintegrowane z fotelami, tapicerowane zagłówki uzupełniają komfortowe wyposażenie seryjne auta. Do pełni szczęścia brakuje już tylko podłokietników. Mniej wygodny jest sztywno zawieszony fotel pasażera.

Duża ładownia

Zabudowa kurtynowa jest dostępna przy dużej, jak na tę klasę pojazdu, ładowni (wydłużony tylny zwis ramy pojazdu o 400 mm). Mieści 18 europalet. Jej ramę podłogową wykonano ze stali o podwyższonej jakości St 52-2, w całości ocynkowanej ogniowo, łącznie z wewnętrznymi przestrzeniami profili zamkniętych. Podłoga wykonana jest ze sklejki impregnowanej – wodoodpornej, z powierzchnią antypoślizgową (grubość 24 mm), gniazda do mocowania ładunku wkomponowano w podłogę. Zderzaki paletowe wysokość 20 mm – Safety Lock – wielopunktowy system mocowania ładunku. Ściana przednia wykonana jest z kaset ocynkowanych ogniowo, lakierowanych, od wewnątrz sklejka do pełnej wysokości. Ściana tylna: pełne drzwi aluminiowe – lakierowane, otwierane pod kątem 270 stopni. Dach przesuwny niezależnie od boków, profile wzdłużne aluminiowe. Plandeka Rolplan.

Poleć ten artykuł:

Polecamy