Monitoring pojazdów GPS – czyli jak ujarzmić użytkowników aut służbowych?

Monitoring pojazdów GPS – czyli jak ujarzmić użytkowników aut służbowych?

Wywiad z Bogdanem Sobańskim z CMA MONITORINGJak wygląda rynek usług monitoringu GPS w Polsce? W którym kierunku podążają systemy lokalizacji pojazdów?
Moim zdaniem rynek podzielić można na firmy oferujące „lokalizację pojazdu” konkurujące miedzy sobą...

Wywiad z Bogdanem Sobańskim z CMA MONITORING

Jak wygląda rynek usług monitoringu GPS w Polsce? W którym kierunku podążają systemy lokalizacji pojazdów?

Moim zdaniem rynek podzielić można na firmy oferujące „lokalizację pojazdu” konkurujące miedzy sobą obniżając ceny urządzeń oraz abonamentów, oraz na takie, które oferują kompleksowe rozwiązania dla klientów wymagających czegoś więcej niż pozycja na mapie raporty i wykresy. Oczywiście nie zaniedbujemy klientów, którzy potrzebują prostej usługi lokalizacji pojazdu i stworzyliśmy specjalnie dla nich nowe urządzenie – Pozycjoner B2 wraz z dedykowanymi pod nie abonamentami. Cały pakiet może skutecznie walczyć cenowo o klientów z pierwszej grupy oferując im sprawdzone i profesjonalne rozwiązanie. Wracając do drugiej grupy to system AUTOMONITORING 2 stał się specjalistycznym narzędziem do monitorowania i zarządzania pojazdami dla wymagających klientów, a w połączeniu z systemem planowania TMS (Transportation Management System) pozwala realizować i rozliczać procesy biznesowe w firmie, które mają wpływ na większe zyski z ich działalności handlowej lub transportowej.

Na rynku pojawiło się wiele firm świadczących usługi monitoringu pojazdów w oparciu o mapy Google – czy jest to legalne ?

O ile firma świadcząca usługi w oparciu o mapy firmy Google podpisała umowę z tym dostawcą i opłaca z tego tytułu abonament, jak najbardziej taka usługa jest legalna. W innym przypadku firma korzystająca z tych map w systemach zarządzania transportem oraz systemach optymalizacji łamie zapisy umowy licencyjnej właściciela praw do tych map (punkt 10.2 umowy licencyjnej Google Maps/Google Earth APIs Terms of Service). Jako że mapy firmy Google tworzone są na bazie danych dostawców takich firm jak TELEATLAS czy NAVTEQ, CMA MONITORING podpisało umowy licencyjne bezpośrednio z dostawcami tych map.

Przewagą zastosowania takiego rozwiązania jest elastyczność programistyczna i możliwość dodawania nowych funkcjonalności we własnym zakresie.

Jakie firmy czerpią najwięcej korzyści z systemów monitoringu GPS? Małe czy duże? transportowe czy handlowe?

Wszystkie firmy które chcą optymalizować swoje procesy biznesowe, a w szczególności koszty działalności osiągają wymierne korzyści z systemu AUTOMONITORING 2. Mała firma czy duża, transport czy handel nie ma tu znaczenia. Zużycie paliwa, puste przejazdy, prywatne trasy, nadmierna eksploatacja pojazdów, optymalizacja tras, to tylko niektóre powody skłaniające właścicieli pojazdów do podjęcia decyzji o zakupie systemu monitoringu pojazdów.

Które opcje monitoringu są najczęściej wybierane przez klientów? Jakie według Państwa są najbardziej opłacalne (ochrona przed kradzieżą, sondy paliwowe, lokalizacja pojazdu, kontrola czasu pracy kierowcy)?

Od dawna problemem numer jeden zostaje rozliczanie firmowego paliwa. Im większa skala zużycia np. w transporcie, tym oszczędności przy zastosowaniu systemu AUTOMONITORING 2 są większe. Podstawowe funkcjonalności oprócz monitorowania paliwa wybierane przez takie firmy to m.in.: precyzyjne mapy, integracje z pokładowymi systemami nawigacji, odczyty danych z szyny CAN oraz tachografów cyfrowych, elektroniczna karta drogowa czy terminal tekstowy ze zleceniami transportowymi zintegrowany z systemem TMS. Wszystko zależy od tego gdzie właściciele firm, widzą pola do optymalizacji tych procesów oraz zmniejszenia kosztów działalności. Często koszty te są zmniejszane przez eliminowanie nadużyć ze strony pracowników wykorzystujących firmowe pojazdy do celów prywatnych. Jest to zawsze najtrudniejszy problem do wyeliminowania. Obserwujemy również wzrost zainteresowania urządzeniami dedykowanymi do naczep, które w poprzednim roku zaprezentowaliśmy na rynku.

Oprócz tego popularnością cieszy się również nowe mobilne urządzenie A2, które może służyć zarówno jako tanie urządzenie do prostego monitoringu pojazdu jak i do lokalizacji

osób.

Na co należy zwrócić uwagę wybierając firmę obsługującą monitoring firmowych pojazdów?

Moim zdaniem najważniejsze to określenie własnych potrzeb. Jeśli priorytetem jest optymalizacja procesów biznesowych i zmniejszanie kosztów działalności, ważniejszym elementem od ceny, jest wybranie firmy która w kompleksowy sposób zagwarantuje nam realizację tego celu. System który zapewni analizę całości procesu, a nie tylko jego małych fragmentów jest nadzieją na szybki zwrot kosztów poniesionych na instalację takiego rozwiązania. Przy podpisywaniu umowy warto również zwrócić uwagę na termin montażu (niestety wiele firm nie posiada własnych serwisów, a co za tym idzie termin montażu może wynosić nawet do kilku tygodni, w przypadku CMA taką usługę realizujemy często w czasie nie przekraczającym 48h), jakość obsługi oraz produktów (wiele firm oferuje produkty produkowane w Chinach, nasze pozycjonery są całkowicie projektowane i produkowane w Polsce, w naszej firmie dzięki temu mamy stałą kontrolę nad ich jakością i rozwojem). Warto również przed podpisaniem umowy przetestować system np. korzystając z darmowej wersji DEMO, która pomoże nam w wyborze rozwiązania posiadającego najbardziej intuicyjny i prosty w obsłudze interfejs.

Co nowego szykujecie dla przewoźników w 2013 roku ?

W 2013 roku następuje w CMA dalszy proces rozwoju systemu AUTOMONITORING 2 o większą ilość danych prezentowanych w coraz bardziej czytelny i intuicyjny sposób. Wprowadzimy zaawansowane analizy pracy kierowców w oparciu o zasady Ecodrivingu, pełne dane przekazywane on-line z tachografów cyfrowych, nową aplikacje AUTOMONITORING MOBILE dla smatfronów i tabletów z platformą Android, przesyłanie plików i obrazów przez kierowców do siedziby firmy i w druga stronę. Wyzwań, które wypływają z rynku jest bardzo dużo i nasze działy IT oraz Badań i Rozwoju z pewnością im sprostają.

Wiceprezes Zarządu Komplementariusza ds. Technicznych

Bogdan Sobański

Poleć ten artykuł:

Polecamy