Nie tylko magazynowanie

Minęły już czasy, gdy operatorzy logistyczni proponowali firmom produkcyjnym wyłącznie możliwość przejęcia od nich operacji transportowych i magazynowych. Każdy podmiot, który liczy na dobrą współpracę z producentem, ma w ofercie dodatkowe usługi, zapewniające wzrost wartości...

W każdej fabryce występuje szereg operacji, które stanowią tylko poboczną część procesu produkcyjnego. Jeżeli producent rozpoczął już współpracę z operatorem logistycznym, warto zapoznać się z oferowanymi przez niego dodatkowymi usługami. Zazwyczaj pozwalają one firmie na rezygnacją z wykonywania zadań, które nie są kluczowe z punktu widzenia stosowanych technologii i posiadanego know-how, a wiążą się z uwolnieniem zasobów i umożliwiają przedsiębiorstwu skupienie się na zasadniczej części procesu produkcji.

Wprowadzić wartość dodaną

Jakimi usługami dodatkowymi producenci są najbardziej zainteresowani? – Do najczęściej wybieranych usług należy co-manufacturing, a w szczególności: montaż i sekwencjonowanie modułów dla branży motoryzacyjnej oraz kolejowej, kastomizacja produktów dla branży przemysłowej (montaż finalny, pakowanie, znakowanie, malowanie), projektowanie i produkcja pojemników transportowych dla branży motoryzacyjnej, kolejowej i lotniczej – wymienia Natalia Mróz, specjalista ds. marketingu z firmy Delta Trans – Oczywiście integralną częścią procesów wymienionych powyżej jest pełna logistyka zaopatrzenia, magazynowania i dystrybucji.

 

Inne często oferowane usługi to kontrola jakości, przepakowywanie produktów, konfekcjonowanie i tworzenie asortymentu oraz etykietowanie. Operatorzy logistyczni organizują dla producenta częściowo i całkowicie automatyczne procesy pakowania. Ciekawym trendem jest fakt, iż firmy logistyczne wchodzą coraz częściej w sferę finansowania i optymalizacji zaopatrzenia produkcyjnego.

Zaawansowane branże najaktywniejsze

Oczywiście, podobnie jak w przypadku magazynowania czy transportu, zewnętrzny podmiot ponosi pełną odpowiedzialność za obsługiwane produkty. Operatorzy prowadzą zatem swoje własne programy kontroli jakości. Zdarza się, że dzięki posiadanemu doświadczeniu, firmy są w stanie zasugerować usprawnienia w samym procesie pakowania czy zabezpieczania produktów, co finalnie wpływa bardzo pozytywnie zarówno na jakość dostarczanych produktów jak i koszty ponoszone przez klienta.

 

Branże produkujące najbardziej zaawansowane wyroby – motoryzacyjna i elektroniczna – są najaktywniejsze w sięganiu po usługi z wartością dodaną, szczególne co-manufacturing. Pracowników operatora logistycznego można spotkać na liniach produkcyjnych w fabryce klienta, gdzie przejmują część prowadzonych operacji.

 

Innym rozwiązaniem jest prowadzenie co-manufacturingu przez operatora we własnych obiektach. Wyroby są następnie w ustalonym trybie dostarczane wprost na linię produkcyjną. Proces ten obejmuje odbiór półproduktów od dostawców, kontrolę jakości, feeding, assembling, ponowną kontrolę jakości i dostawę gotowych setów wprost na produkcję w systemie synchronicznym, just in time czy według KANBAN. Inne przykłady to na przykład docinanie elementów metalowych, wstępny montaż podzespołów przed dostarczeniem na linię produkcyjną czy dostosowanie wyposażenia maszyn, wymiana filtrów i napełnianie silników olejem przed wysłaniem do odbiorcy.

 

Im bardziej skomplikowany jest proces tym większa staje się odpowiedzialność operatora za nienależyte wykonanie usługi. Prawidłowo skonstruowane kontrakty pozwalają jednak firmie produkcyjnej zabezpieczyć się przed nieplanowanymi zdarzeniami.

 

Komentarz

Znaczna konkurencja i zmienne otoczenie rynkowe weryfikuje zasadność działalności wielu operatorów logistycznych. Chcąc zapewnić klientom usługi na wysokim poziomie konieczne jest nie tylko spełnienie ich oczekiwań ale również zaproponowanie im czegoś więcej. Grupa Delta Trans poza swoją główną działalnością transportowo – logistyczną oferuje swoim klientom usługi produkcyjne w oparciu o własne zaplecze techniczne i intelektualne. Firma świadcząc kompleksowe usługi pozwala klientowi na skupieniu się na własnym rozwoju i jako partner w biznesie niejednokrotnie pomaga w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów technicznych co z kolei przekłada się na optymalne wykorzystanie zasobów i wysoką wydajność pracy. Grupa Delta Trans ma stale powiększające się grono zadowolonych klientów korzystających z całego wachlarza przytoczonych usług, którzy szczególnie cenią sobie możliwość wydzielenia procesów kastomizacji, montażu poza podstawową działalność operacyjną, pozwalającą również odchudzić organizację o kwestie pracowników, nieruchomości, sprzętu. – Natalia Mróz, specjalista ds. marketingu, Delta Trans

Poleć ten artykuł:

Polecamy