Nowe drogi – nowe lokalizacje

Nowe drogi – nowe lokalizacje

Dalszy rozwój infrastruktury drogowej to jeden z istotnych warunków dalszego rozwoju rynku powierzchni magazynowo-logistycznych w Polsce. Wyniki w sektorze są imponujące – ponad 4 mln m2 wynajętej powierzchni magazynowej i 2,36 mln m2 nowych magazynów oddanych do użytku. Które z...

Do utrzymania wysokiego tempa rozwoju projektów przemysłowych w Polsce niezbędna jest jeszcze lepsza sieć drogowa. A jak przedstawia się plan oddania kolejnych odcinków dróg ekspresowych i autostrad na lata 2018 -2019, które wpływają na rozwój nowych lokalizacji magazynowo-produkcyjnych w Polsce?

Po dość długim przestoju w oddawaniu dróg ekspresowych w latach 2016 i 2017, w końcu zaczynamy ruszać do przodu – kolejne dwa lata (jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem) wyglądają bardziej optymistycznie. W niedalekiej przyszłości będziemy cieszyć się z ukończonych kolejnych odcinków S3 w zachodniej części kraju, S7 na północy czy S8 w kierunku Białegostoku. Równolegle do inwestycji drogowych odnotowuje się rozwój nowych lokalizacji magazynowo-produkcyjnych. W nowych lokalizacjach powstają parki magazynowe i produkcyjne obiekty BTS.

 

Nowe odcinki dróg ekspresowych

W latach 2018-2019 zostaną oddane nowe odcinki na trzech kluczowych dla branży logistycznej drogach ekspresowych. Jedną z nich jest trasa S7, łącząca aglomeracje gdańską, warszawską, kielecką i krakowską. Długość całkowita tej trasy wyniesie 706 km i będzie to najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce. Jeszcze w tym roku będzie można korzystać z odcinków: Gdańsk – Mława, Radom – Skarżysko Kamienna oraz z węzła Chęciny – Jędrzejów.

Na zakończeniu budowy całej trasy S7 mocno skorzysta województwo świętokrzyskie oraz Pomorze, które jest na tę chwilę średniej wielkości ośrodkiem dystrybucyjnym w Polsce z całkowitą powierzchnią magazynową na poziomie niecałych 500 tys. m2. Pomorze ma szansę w najbliższym czasie mocno się rozwinąć i stać się bardzo atrakcyjne pod kątem inwestycji magazynowych. Tym bardziej, że rozwój infrastruktury drogowej idzie w parze z rozwojem trójmiejskich portów.

Trasa S7 to też szansa dla Radomia, który zyska szybkie połączenie z Warszawą oraz usprawni samą komunikację w mieście i Kielc, gdzie powstaje pierwszy park magazynowy typu „mulitenent” firmy Panattoni Europe. Centralna lokalizacja Kielc w połączeniu z większą dostępnością pracowników i niższymi kosztami pracy to atuty, które powinny przyciągnąć do miasta kolejnych inwestorów.

 

Drogi, za którymi idą inwestycje – S3, S5, S8

Do 2019 roku oddane zostaną odcinki na trasach S8 oraz S3. Odcinki na trasie S3 zostaną oddane w całości już w I kwartale 2019 r, natomiast na trasie S8 docelowo w III kwartale 2018 i w 2019 roku.

 

Droga ekspresowa S3

S3 jest strategiczną drogą ekspresową, która docelowo połączy Szczecin i zachodnią część Polski z A2 i A4. Stanowi również fragment trasy międzynarodowej wiodącej z północy na południe Europy – E65. Nowe odcinki S3 to: Nowa Sól Południe – Legnice południe ( z węzłem) oraz Nowa Sól Południe – Lubawka (bez węzła). Przy S3 na odcinku Nowa Sól – Lubawka stanie już niebawem nowa fabryka jednego z motoryzacyjnych gigantów – Mercedes-Benz w Jaworze. Na tym zapewne się nie skończy. Dzięki dobremu połączeniu z Niemcami i Czechami kolejne duże firmy mogą rozważać inwestycję w tej lokalizacji.

Deweloperzy magazynowi już inwestują w województwach lubuskim i dolnośląskim wzdłuż S3. Swoje inwestycje uruchamia w Zielonej Górze Panattoni Europe, a Hillwod w Krośnie Odrzańskim. Region staje się ważną lokalizacją magazynową dla firm dystrybucyjnych obsługujących kraje Europy Zachodniej. Wyniki po stronie popytu mówią same za siebie. W 2017 roku w regionie wynajętych zostało ponad 150 tys. m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej, a kolejne inwestycje w Świebodzinie, Lubinie i Nowej Soli są w trakcie realizacji lub w przygotowaniu.

 

Droga ekspresowa S8

Kolejnymi odcinkami, które mają wkrótce zostać ukończone są: Wyszków – Białystok: do lipca 2018 roku oraz Piotrków Trybunalski – Warszawa (Wolica): do lipca 2019 roku. Oba te odcinki stanowią część drogi ekspresowej S8 przebiegającej z Wrocławia do Białegostoku. Stanowią także część międzynarodowej drogi ekspresowej E67 łączącej Europę Środkową z Finlandią.

Trasa Wyszków – Białystok jest fragmentem polskiego odcinka Via Balitica, która jest najważniejszym połączeniem drogowym pomiędzy krajami bałtyckimi. Jest to istotny punkt dla Polski pod kątem możliwości międzynarodowego rozwoju łańcucha dostaw. Ukończenie odcinków na trasie Warszawa – Białystok przełoży się zapewne na rozwój najmłodszego rynku magazynowego na wschód od Warszawy tj. Białystoku, gdzie powstaje nowa inwestycja firmy Panattoni Europe. Atutem lokalizacji, który powinien przyciągnąć kolejnych inwestorów, jest teraz dobre połączenie z Warszawą i dalej z Wrocławiem i krajami Europy Zachodniej. Istotna jest również większa dostępność pracowników, co będzie miało szczególne znaczenie dla firmy produkcyjnych.

 

Droga ekspresowa S5

W 2019 roku zostaną też ukończone odcinki z trasy A1 Częstochowa – Pyrzowice: do czerwca 2019 roku oraz odcinki na trasie S5: Grudziądz – Bydgoszcz – Gniezno oraz Poznań – Rawicz, które według planów będą gotowe do sierpnia 2019 roku.

 

Nowe lokalizacje magazynowe i produkcyjne

Postępy w budowie sieci połączeń drogowych będą wpływać na rozwój nowych lokalizacji na mapie magazynów w Polsce. Nowe drogi ekspresowe przyczyniają się do udostępnienia nowej puli gruntów inwestycyjnych , co w przypadku dużych rynków magazynowych takich jak Warszawa, Górny Śląsk czy Wrocław staje się coraz trudniejsze.

Ponadto, lepsza dostępność komunikacyjna średnich i małych ośrodków miejskich jest szansą na ich rozwój i spadek bezrobocia na lokalnych rynkach pracy.

 

Komentarz

 

Kamila Pruk, Senior Leasing Manager Prologis
Inwestycje w rozwój infrastruktury drogowej pozwalają Polsce wykorzystać strategiczne położenie na mapie Europy i cieszy nas fakt, że rząd wykorzystuje ten potencjał. Bo każdy oddany odcinek autostrady czy drogi ekspresowej, uruchomiona obwodnica to dla logistyków szansa na poprawę efektywności łańcucha dostaw. Prologis, planując swoje inwestycje w okresie długoterminowym, zlokalizował 26 parków logistycznych w strategicznych lokalizacjach w całej Polsce, w sąsiedztwie kluczowych szlaków komunikacyjnych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Oferujemy nowoczesne obiekty magazynowe we wszystkich rozwiniętych infrastrukturalnie obszarach kraju, głównie w regionie Wrocławia, Poznania, Górnego i Dolnego Śląska, Szczecina, Polski Centralnej i Warszawy. Takie rozlokowanie obiektów sprawia, że klienci w oparciu o nasze magazyny mogą realizować efektywne operacje logistyczne – zarówno pod kątem magazynów centralnych, jak i regionalnych.
Można śmiało powiedzieć, że Prologis w pełni wykorzystuje potencjał planowanych inwestycji drogowych. Doskonałym przykładem jest Prologis Park Janki, który wybudowaliśmy niemal 10 lat temu, mając świadomość, że w niedalekiej przyszłości powstanie tam droga ekspresowa, a nasz park będzie oddalony zaledwie kilkaset metrów od węzła komunikacyjnego. W kolejnych latach park był sukcesywnie rozbudowany i stale znajdował najemców przed ukończeniem budowy. Obecnie park oferuje niemal 100 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowo-biurowej.
Należy pamiętać, że szybko rozwijająca się infrastruktura drogowa w Polsce umożliwia nie tylko sprawne dostawy w każdy region kraju czy Europy, ale także oferuje dostęp do wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą szybko i sprawnie dotrzeć do parku logistycznego. A co najważniejsze – dostęp do klientów, co skraca czas dostaw do niezbędnego minimum.

Poleć ten artykuł:

Polecamy