Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...

Pracownicy na rynku magazynowym
  •   

8 maja   Kinga Wiśniewska
Pracownicy na rynku magazynowym Zatrudnienie na rynku magazynowym i lekkiej produkcji będzie rosło, rosnąć będą również wynagrodzenia. Z raportu przygotowanego przez SEGRO i Randstad Polska „Rynek magazynowy i lekkiej produkcji – wyzwania i trendy w zatrudnieniu” wynika, że niemal 40% pracodawców z tych sektorów planuje zatrudnić nowych pracowników, a ponad połowa planuje podwyżki płac.
 

 

Profil pracownika

Raport, analizując zatrudnienie we wszystkich kluczowych lokalizacjach logistycznych, daje nam obraz przeciętnego pracownika zatrudnionego w tym sektorze. Z analizy wynika, że w Polsce w branży pracuje niemal 3 mln osób, a dokładnie – 2 852 900. Nie jest ona zarezerwowana tylko dla jednej płci – w tym względzie występuje zdecydowana równowaga. Największą grupę stanowią pracownicy, którzy nie ukończyli 25 lat – jest ich nieco ponad 40%. Udział przedstawicieli kolejnych grup wiekowych przedstawia się następująco: 25-35 lat – 22,4%, 35-45 lat - 16,5%, 45-55 lat – 13,4% i 7,3% w wieku powyżej 55 lat.

Wśród osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach w branży zdecydowanie przeważają pracownicy produkcyjni – 30,8% i pracownicy magazynowi bez uprawnień – 23,6% osób. Kolejne liczne grupy stanowią pracownicy fizyczni – 14,1% oraz operatorzy maszyn – 12,9%.

 

Rotacja pracowników

Jednym z największych wyzwań w branży jest z pewnością rotacja pracowników – na tle państw europejskich w Polsce jej poziom jest jednym z najwyższych i wynosi 27%, przy czym średnia dla całej Europy wynosi 22%. Polacy mają dostęp do wielu ciekawych ofert pracy i chętnie korzystają z możliwości polepszenia swoich warunków.

Jakie są główne przyczyny rotacji? Dla 64% badanych powodem zmiany pracy jest poprawa warunków pracy związana z wyższym wynagrodzeniem, korzystniejszą formą zatrudnienia i lepszymi benefitami. Wśród cech idealnego pracodawcy, 77% badanych pracowników wskazało zapewnianie wynagrodzenia i benefitów. Pracownicy cenią w dużej mierze stabilność w zatrudnieniu (57%), przyjemną atmosferę w pracy (52%), możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym (50%) i rozwój zawodowy (44%).

– Rynek pracownika w Polsce stał się faktem. Od dłuższego czasu ponad 80% badanych jest przekonanych, że znajdzie jakąkolwiek inną pracę w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Trend ten szczególnie odczuwają firmy z branży produkcyjnej i magazynowej, zatrudniające duże wolumeny pracowników w przedziałach wynagrodzeń zbliżonych do płacy minimalnej. W tym przypadku nawet niewielka zmiana wynagrodzenia jest odczuwana w skromnych budżetach domowych pracowników – zauważa Paweł Kopeć, International Account & Bid Manager, Randstad Polska.

 

Jak zatrzymać pracownika?

Konkurencja na rynku pracownika jest duża. Jednym ze sposobów na zatrzymanie pracowników jest podniesienie wysokości wynagrodzenia. Z badania wynika, że ponad 50% pracodawców planuje podwyżki.

Aby wyróżnić się z ofertą pracy, pracodawcy coraz częściej sięgają także po benefity mające na celu przyciągnięcie nowych pracowników i zatrzymania dotychczasowych.

– Kilka ostatnich kwartałów pokazało, iż coraz większa grupa przedsiębiorców z branży magazynowej i produkcyjnej skłania się do oferowania swoim pracownikom pakietu świadczeń pozapłacowych. Jest to szczególnie widoczne w okolicach dużych miast i w strefach ekonomicznych, gdzie występuje koncentracja firm konkurujących o kandydatów o tym samym profilu. Na popularności szczególnie zyskuje darmowy transport z i do miejsca pracy, pozwalający pracodawcom pozyskiwać kandydatów z miejscowości oddalonych od przedsiębiorstwa, którzy w innym przypadku nie mieliby możliwości dotarcia do pracy – wyjaśnia Paweł Kopeć.

Wśród benefitów, czyli świadczeń pozapłacowych coraz popularniejsze staje się dofinansowanie posiłków, karta sportowa, prywatna opieka medyczna czy płatny system poleceń.

Dla obecnych i potencjalnych pracowników istotny jest również pozytywny wizerunek pracodawcy. Zwracają oni coraz częściej uwagę na atrakcyjność oraz rozpoznawalność branży i konkretnej marki, trudne warunki pracy, atmosferę panującą w zakładzie i podejście do pracowników, czy też na odległość od miejsca zamieszkania. Ważne jest więc budowanie jasnej i spójnej kultury organizacji w firmie oraz monitorowanie poziomu zadowolenia pracowników i inwestowanie w podnoszenie umiejętności kierowania ludźmi przez menedżerów.

Dla pracowników ważne jest także samo miejsce zatrudnienia. Liczy się nie tylko korzystna lokalizacja, ale także budynek. Uatrakcyjnianie miejsca pracy nie jest już tylko domeną biur. W budynkach magazynowych i produkcyjnych wprowadzane są rozwiązania poprawiające warunki pracy. Dobre oświetlenie, atrakcyjne pomieszczenia socjalne, dobrze wyposażona kuchnia to niektóre z elementów mających uatrakcyjnić miejsce pracy.

 

Magdalena Szulc, dyrektor SEGRO na Europę Centralną
Według danych Randstad Polska więcej niż co drugi pracownik ceni sobie atmosferę w pracy, również co drugi uważa za istotną równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Są to elementy oferty pracodawcy, na które bezpośredni wpływ ma decyzja o działalności w konkretnym parku logistycznym i o współpracy z konkretnym deweloperem. Decyzja ta implikuje jakość budynków magazynowych czy produkcyjnych, w których zatrudnienie znajdzie zespół, jak również określa poziom wsparcia dostarczanego na co dzień przez zarządców budynków. Naszą rolą jest zrealizowanie projektów deweloperskich najwyższej jakości, jak również dostosowanie istniejących już powierzchni do potrzeb klientów. To na ich zlecenie wprowadzamy na przykład dodatkowe przeszklenia w dokach, dzięki którym pracownicy zyskują lepszy dostęp do światła dziennego, a co za tym idzie zwiększa się ich komfort pracy. To na zamówienie klientów wykańczamy w najwyższym standardzie biura czy też przygotowujemy przyjazne przestrzenie socjalne, strefy relaksu oraz kantyny. Wiele usprawnień i innowacji jest w naszej ofercie standardem.

 

 

 

 


We wszystkich nowopowstających obiektach instalujemy energooszczędne oświetlenie LED, które nie tylko korzystnie wpływa na środowisko naturalne, ale także generuje konkretne, ponad 30% oszczędności. Dla pracowników oznacza ono lepsze i bardziej przyjazne dla wzroku światło, co jest bardzo istotne np. przy pracy precyzyjnej. W ubiegłym roku wymieniliśmy na LED oświetlenie zewnętrzne we wszystkich swoich polskich parkach, dzięki czemu zwiększyło się bezpieczeństwo i efektywność pracowników i klientów. Zapewniają je także wprowadzone w siedmiu kilku parkach systemy automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

 

Najlepsze praktyki

W raporcie przygotowanym przez SEGRO i Randstadt Polska zebrane zostały najlepsze praktyki z parków SEGRO w kluczowych dla logistyki lokalizacjach. Jak pracodawcy kształtują swoją ofertę dla pracowników?

- Jesteśmy pracodawcą zaangażowanym w życie lokalnej społeczności. Od lat bierzemy udział w różnych akcjach charytatywnych, a od 2017 roku jesteśmy sponsorem głównym charytatywnej sztafety Łódź Business Run. Prowadzimy też działania w obrębie różnorodności, między innymi promując kobiety na inżynierskich stanowiskach w ramach akcji „Dziewczyny na Politechniki” - mówi Mariusz Bielawski, dyrektor zakładu Corning Optical Communications Polska zlokalizowanego w SEGRO Logistics Park Stryków.

- W zakładzie na stałe zatrudniamy 123 pracowników, kadrę uzupełnia około 50 osób z agencji pracy tymczasowej. Ich zaangażowanie i lojalność budujemy na różne sposoby. Firma stawia przede wszystkim na awanse wewnętrzne. Zaangażowanie pracowników agencyjnych budujemy poprzez proponowanie im umów na okres dwunastu miesięcy. Wzmacnia je również perspektywa stałej pracy – wszelkie braki kadrowe uzupełniamy w pierwszej kolejności, wybierając najbardziej efektywne osoby właśnie spośród tymczasowego personelu.

W centrum logistycznym Volkswagen Group Polska zastosowaliśmy w pełni przeszklone bramy tak, aby zmaksymalizować dostęp do światła dziennego. Budynek jest również w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na terenie naszego centrum pracownicy mają dostęp do przestrzeni relaksacyjnej oraz zewnętrznego tarasu. Pracownikom zatrudnionym na etacie oferujemy świadczenia pozapłacowe: prywatną opiekę medyczną, karty Multisport oraz bony podarunkowe. O skuteczności prowadzonych przez nas działań najlepiej świadczy fakt, że nie mamy problemów z rotacją i możemy się pochwalić kilkunastoletnim średnim stażem pracy załogi – podsumował Szymon Górski, dyrektor Działu Logistyki Volkswagen Group Polska w SEGRO Logistics Park Poznań, Komorniki.

 

Komentarze

 

 

Z problemami z dostępem do pracowników spotykają się niemal wszyscy przedsiębiorcy. Zapytaliśmy czołowych operatorów logistycznych o to, jakie działania podejmują, aby przyciągnąć pracowników do pracy i zatrzymać ich w swoich magazynach i centrach dystrybucji.

 

Agnieszka Józwik, dyrektor ds. personalnych w Dachser w Polsce
Ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy, dlatego przede wszystkim staramy się tworzyć dla nich dobre warunki i przyjazne środowisko pracy.
Pozytywne relacje z pracownikami staramy się budować już od początku ich kariery zawodowej, przywiązujemy dużą uwagę do procesu adaptacji i szkoleń. Zależy nam na tym, żeby pracownicy wykonywali pracę jak najlepiej dopasowaną do ich talentów i predyspozycji, aby byli do niej praktycznie i merytorycznie dobrze przygotowani oraz aby znali swoją rolę i wpływ na proces świadczenia usług przez naszą firmę. To daje ludziom duży komfort pracy i buduje poczucie bezpieczeństwa, od nas natomiast wymaga ciągłej pracy nad budowaniem i rozwijaniem wiedzy i kompetencji naszych pracowników.
Oferujemy również cały pakiet świadczeń socjalnych, począwszy od możliwości korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych, poprzez dofinansowanie do opieki medycznej oraz pakietu sportowo-rekreacyjnego OK System, dofinansowanie do posiłków dla pracowników magazynowych, aż do dodatkowych dni urlopu w wymiarze uzależnionym od stażu pracy w Dachser, czy dobrowolnego programu emerytalnego, opłacanego przez pracodawcę, który mamy zamiar uruchomić w czwartym kwartale tego roku.
Nasza kultura organizacji, zbudowana na wartościach rodzinnych, oferuje pracownikom stabilne środowisko pracy w firmie, której strategia oparta jest na zrównoważonym rozwoju, co w dobie aktualnej, turbulentnej rzeczywistości może być dla wielu dużym atutem.

 

Piotr Okurowski, prezes zarządu DHL Supply Chain
Branża logistyczna w ostatnich latach niezwykle dynamicznie się rozwija, a pracodawcy z roku na rok zwiększają zatrudnienie, poszukując coraz większej liczby pracowników do obsługi klientów magazynowych. Skuteczna rekrutacja pracowników w branży logistycznej może przesądzić o sukcesie lub porażce projektu – dlatego w DHL Supply Chain przywiązujemy ogromną uwagę do procesu rekrutacyjnego już od pierwszego kontaktu z kandydatem. Potwierdzając nasze zaangażowanie w promowanie dobrych praktyk w rekrutacji, tworzenie standardów w tym zakresie oraz dbanie o komfort potencjalnych pracowników, przyłączyliśmy się do koalicji „Przyjazna Rekrutacja”. Rekrutacja wymaga planowania, wyboru odpowiednich narzędzi, poznania oczekiwań kandydatów oraz specyfiki lokalnego rynku. W dzisiejszych czasach oferowanie bazowego wynagrodzenia jest niewystarczające, a dla pracownika ważne są również atrakcyjne pakiety socjalne, ubezpieczenia zdrowotne, karnety sportowe, a również - atmosfera pracy i możliwość rozwoju zawodowego. Wszystkie te dodatki oferujemy naszym pracownikom. DHL to międzynarodowa firma zatrudniająca ponad 360 tys. pracowników w 220 krajach. Praca w międzynarodowym środowisku, z różnymi kulturami i wynikające z tego doświadczenie stanowi o naszej przewadze konkurencyjnej – naszym pracownikom możemy zaproponować nie tylko stabilne, ale również ciekawe miejsce pracy, możliwości rozwoju, specjalistycznych szkoleń oraz kursów. DHL Supply Chain w Polsce intensywnie się rozwija i wierzę, że odpowiadając na oczekiwania naszych pracowników, zatrudniając ich zgodnie z kompetencjami, tworząc przyjazne miejsce pracy, w którym mogą się rozwijać, możemy znacząco konkurować na rynku pracy i powiększać nasz ponad 2-tys. zespół o nowych pracowników.

 

Anita Koralewska-Ratajczak, HR Group Director, Grupa Raben
Najważniejsze to dbać o swoich obecnych pracowników, ponieważ to właśnie oni stanowią najlepszą rekomendację dla przyszłych pracowników. W Grupie Raben we wszystkich spółkach i krajach regularnie prowadzimy badania zaangażowania, pytamy o potrzeby, by mieć świadomość oczekiwań i móc na bieżąco na nie reagować. Rynkowe wynagrodzenia, świadczenia dodatkowe, ale przede wszystkim dobra opinia o pracodawcy pomagają w pozyskaniu nowej kadry. Natomiast dobrze ułożone procesy w codziennej pracy i dobra atmosfera pomagają utrzymać pracowników.
Dbamy o warunki pracy od lat inwestując w innowacyjne i ergonomiczne rozwiązania, zapewniając wszystkie dostępne na rynku systemy bezpieczeństwa zwiększające komfort i chroniące życie i zdrowie pracowników oraz zwiększające komfort wykonywanej pracy. Przykładowo dbamy o umiejętności kierowców, organizując dla nich szkolenia z eco driving oraz defense driving, dzięki którym zwiększa się ich komfort codziennej pracy. Wyposażamy w nowoczesny sprzęt optymalizujący pracę. Poza tym z myślą o kierowcach Grupa Raben przygotowała specjalny program motywacyjno-lojalnościowy, stworzyła w swoich oddziałach dedykowane strefy wypoczynku i buduje zewnętrzne siłownie (na terenie Polski i Niemiec), a także organizuje dedykowane eventy (takie jak np. Mocarze Tras).
Zastanawiamy się również, jak dotrzeć do przedstawicieli młodego pokolenia i przekonać ich do zmierzenia się z wyzwaniem pracy w logistyce w dzisiejszej rzeczywistości, która wygląda inaczej niż za czasów ich rodziców. Dlatego np. podejmujemy działania z zakresu influencers marketingu i we współpracy ze znanymi blogerami organizujemy takie akcje jak #RabenExpress, które mają na celu promowanie zawodu kierowcy i roli transportu we współczesnym świecie.

 

Damian Kołata, Senior Business Development Manager Fiege
Fiege podejmuje działania mające na celu ciągłą poprawę jakości pracy w naszej Spółce. Przeprowadzane cyklicznie wśród naszej załogi badania pokazują, że wdrażane usprawnienia i pomysły znajdują odzwierciedlenie w rosnącej satysfakcji z pracy. 80% naszych pracowników jest z niej zadowolonych i poleciłoby pracę w Fiege swoim znajomym i członkom rodziny, a ponad 10% kadry to osoby, które awansowały w ramach struktur naszej firmy.
Wynagrodzenia odgrywają oczywiście kluczową rolę w kwestii zainteresowania pracowników naszą firmą, a następnie zatrzymania ich w naszych lokalizacjach. Niemniej jednak niezwykle ważne są również świadczenia pozapłacowe, takie jak chociażby prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, finansowanie posiłków, bilety do kina, czy darmowe owoce. Nie bez znaczenia pozostaje też umożliwienie naszym pracownikom korzystania z dowozu do miejsca pracy, a samo miejsce powinno być przyjazne, spełniać wszelkie wymogi socjalne i gwarantować bezpieczeństwo.
W Fiege z powodzeniem działa program poleceń, który spełnia coraz większą rolę, a dzięki dobrym słowom naszych pracowników, mamy przyjemność zatrudniać kolejnych, którzy również z zadowoleniem podejmują pracę i polecają ją swoim znajomym. Pracujemy także nad wizerunkiem firmy wśród uczniów i studentów, przeprowadzając liczne warsztaty i wykłady, popularyzując tym samym Fiege wśród najmłodszych adeptów logistyki.
Cyklicznie komunikujemy się z pracownikami i słuchamy ich potrzeb oraz rad. Dobry kontakt z naszą załogą daje nam gwarancję odpowiedniej reakcji na ich potrzeby i wzrost zadowolenia z pracy w Fiege.

 

 

W jakim stopniu miejsce pracy – jakość obiektu magazynowego/produkcyjnego i zastosowane w nim udogodnienia mogą wpłynąć na decyzję o podjęciu w nim pracy? Pytamy przedstawicieli deweloperów o oferowane w ich obiektach rozwiązania przyjazne dla pracowników.

 

Tomasz Oktaba, Director, Project Management Prologis w Polsce
Jednym z umacniających się trendów na rynku nieruchomości magazynowych są zwiększające się wymagania naszych klientów w zakresie komfortu pracy osób, które zatrudniają. Jest to bezpośrednio związane z rosnącym deficytem pracowników. Dlatego przedsiębiorcom zależy na tym, aby środowisko pracy, jakie oferują, było jak najbardziej atrakcyjne. To przy obecnym rynku pracownika może stanowić ich przewagę konkurencyjną jako pracodawcy.
Naszym klientom najczęściej zależy na tym, aby pomieszczenia, w których będą pracować zatrudnione przez nich osoby, były dobrze doświetlone oraz wentylowane. Dlatego w projektach na zamówienie coraz częściej zwiększamy doświetlenie naturalne budynku np. stosując dodatkowe panele okienne czy też montując bramy dokowe, które są aż w 75% przeszklone. Instalujemy dodatkową wentylację mechaniczną oraz stosujemy klapy w dachu budynku, które umożliwiają wietrzenie magazynu. Coraz częściej część powierzchni przeznaczana jest na pomieszczenia socjalne czy stołówki. Klienci zwracają też uwagę na dodatkowe miejsca parkingowe, dobrze zorganizowaną przestrzeń komunikacyjną wokół budynku, wiaty rowerowe czy też bliskość przystanków komunikacji miejskiej.
Wartymi uwagi, choć jeszcze mało popularnymi, rozwiązaniami propracowniczymi są strefy relaksu, które powstają na terenie parków logistycznych. Prologis oferuje je swoim klientom w trzech parkach – dwóch na Węgrzech oraz w jednym na Słowacji. Znajdują się tam m.in. boiska do gry w piłkę nożną, do siatkówki, gry w kometkę czy też miejsce na grilla. Taka przestrzeń stwarza doskonałą okazję do integracji oraz odpoczynku. Inną ciekawą propozycją dla pracowników jest usługa tzw. carpoolingu. W naszych dwóch parkach na Węgrzech uruchomiliśmy niedawno specjalną platformę online, gdzie można się rejestrować zarówno jako kierowca, jak i pasażer. Wspólne podróże do i z pracy umożliwiają nawiązywanie nowych znajomości, zmniejszają koszt dojazdu oraz przyczyniają się do ochrony środowiska. W Wielkiej Brytanii takie rozwiązanie świetnie sprawdza się we wszystkich naszych parkach.

 

Maciej Krawiecki, Leasing Director 7R
Obecnie w Polsce mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika – oznacza to, że sytuacja z punktu widzenia zatrudnionego jest komfortowa. Pracodawcy dążą do zmniejszenia rotacji i uzyskania długoterminowego zatrudnienia. Według Głównego Urzędu Statystycznego pod koniec ubiegłego roku bezrobocie spadło do 6,6%, a płace wzrosły o 7,4%.[1] Wciąż brakuje rąk do pracy – mimo tego, że polskie przedsiębiorstwa decydują się na zatrudnianie pracowników zza wschodniej granicy. Lokalizacja obiektu i komfortowe warunki pracy to czynniki, które są zazwyczaj decydujące podczas wyboru przyszłego pracodawcy. W przypadku wszystkich obiektów 7R kładziemy na nie duży nacisk – dbamy o to, aby dojazd do magazynu był wygodny i zapewniamy usprawnienia dostosowane do wszystkich wymagań poszczególnych najemców. Priorytetem jest dostarczenie rozwiązań przyjaznych dla pracowników – zadbanie o odpowiednią temperaturę wewnątrz budynku dostosowaną do warunków atmosferycznych (min +15 st. C), doświetlenie światłem dziennym oraz sztucznym (zadbanie o zwiększony procent doświetlenia, odpowiednie natężenie i barwę światła). Nasi klienci przywiązują coraz większą uwagę do poprawy komfortu pracy i decydują się między innymi na chillout roomy, zwiększoną ilość miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, wiaty rowerowe, strefę dla palących, systemy nagłośnienia dla komfortowego odtwarzania muzyki w hali czy zaplecze kuchenne umożliwiające przygotowanie posiłków w miejscu pracy. W zależności od lokalizacji i konkurencji w pozyskaniu pracownika firmy prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach, dzięki czemu obiekty zyskują na swojej atrakcyjności.

 

 

 

[1] https://www.forbes.pl/kariera/rynek-pracy-w-polsce-w-2018-roku/mtkp2w0

 

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.