Statki kontenerowe MSC w rozmiarze XXL zawijają teraz także do Hamburga

Statki kontenerowe MSC w rozmiarze XXL zawijają teraz także do Hamburga

Hamburg jest położony ok. 100 km od Morza Północnego w górę Łaby. Wielu zadaje sobie pytanie, czy możliwe są zawinięcia wielkich kontenerowców o zanurzeniu rzędu 15 metrów. Nowe statki w linii LION Service MSC pokazują, że jest to możliwe.17 sierpnia zacumowała w hamburskim

17 sierpnia zacumowała w hamburskim porcie MSC IRENE. Z wprowadzeniem tej jednostki MSC wzmacnia linię „LION Service” na szlaku Europa Północna – Daleki Wschód/Chiny a przy tym zwiększa pojemność serwisu. Dotąd zatrudnione były w nim jednostki o pojemności między 9.200 a 9.600 TEU. Teraz będzie to 11 statków, w tym dwa olbrzymy o pojemności 14.000 TEU, trzy po 11.300 TEU i pięć po 9.200 TEU.

MSC IRENE ma 366 m długości, 51,20 m szerokości i pojemność 14.000 TEU, a ponadto posiada 1.000 łączy do kontenerów chłodzonych. Jest to jak dotąd największy statek kontenerowy, jaki został odprawiony w Hamburgu. Jako, że było to jednocześnie pierwsze zawinięcie tego statku do Hamburga, zgodnie z miejscowym zwyczajem szef kapitanatu, kapitan Joerg Pollmann (HPA) wręczył kapitanowi MSC IRENE, Michele Guarracino, plakietkę z herbem admiralicji hamburskiego portu. Przy tej okazji Jens Meier, prezes Hamburg Port Authority (HPA) powiedział, że w roku 2010 do Hamburga zawinęło już 100 jednostek o pojemności przekraczającej 10.000 TEU, czyli o ok. 30 więcej aniżeli w roku poprzednim. Bengt van Beuningen, szef komunikacji Hafen Hamburg Marketing e.V., czyli marketingowej organizacji całej społeczności firm branży portowo-morskiej Hamburga, przypomniał, że na szlaku Europa-Daleki Wschód tych największych kontenerowców będzie coraz więcej a MSC planuje wprowadzenie kolejnych jednostek o pojemności do 14.000 TEU.

Hamburg jest dla MSC ważnym portem. Łącznie obsługuje go pięć serwisów tego armatora, które łączą go z Dalekim Wschodem, Ameryką Południową, Indiami, Afryką Południową i Morzem Śródziemnym. Zawinięcie tak dużego statku jak MSC IRENE jest kolejnym argumentem za pogłębieniem toru wodnego Hamburga. Statek ten osiąga maksymalne zanurzenie 15,60 m. Obecne ograniczenie głębokości toru wodnego z wykorzystaniem pływów morskich pozwala na zawijanie statków o zanurzeniu do 15,10 m, a wyjście w morze jest możliwe przy maksymalnym zanurzeniu 13,8 m.

Jens Meier także podkreślił, że wejście do Hamburga MSC IRENE jest doskonałym przykładem konieczności pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby. Ze względu na restrykcje zanurzenia i szerokości statków MSC IRENE może zawinąć do Hamburga jedynie w stanie niepełnego załadunku i ściśle ograniczonym oknie czasowym, co dla armatorów na dłuższą metę jest trudne do zaakceptowania.

Rotacja tygodniowego serwisu kontenerowego LION Service trwa 77 dni a po stronie azjatyckiej oferowane są zawinięcia do następujących portów: Singapur, Chiwan, Hong Kong, Xiamen, Busan, Qingdao, Ningbo, Shanghai, Yantian, Nansha, Honk Kong, ponownie Chiwan i Singapur.

Łączne przeładunki kontenerów w Hamburgu w relacji z Azją osiągnęły w 2009 roku wolumen 4,2 miliona TEU, w tym 2,3 miliona TEU z Chinami (razem z Hong Kongiem), które są najważniejszym partnerem handlowym tego hanzeatyckiego portu. Na drugim miejscu po Chinach znajduje się Singapur, a na liście Top 10 są także Korea Południowa, Malezja oraz Japonia.

Poleć ten artykuł:

Polecamy