Trwa spór w spółce Norbert

Trwa spór w spółce Norbert

Związkowcy z Komisji Zakładowej NSZZ Solidarność, działającej w firmie Rorbert Dentressangle Polska, gdzie od 2. do 20. stycznia trwał strajk kierowców, zarzucają zarządowi przedsiębiorstwa, iż zwolnił z pracy już od 30 do 40 pracowników, gdyż uczestniczyli w strajku. Zarząd...

Tymczasem Krystian Waś, szef zakładowego komitetu strajkowego zarzuca władzom firmy, że tak akurat się składa, iż wśród zwalnianych są tylko uczestnicy strajku.

– Jeżeli taka polityka zastraszania pracowników będzie kontynuowana, jesteśmy gotowi powrócić do strajku – zaznacza Krystian Waś.

Jarosław Bartczak, dyrektor generalny ND Polska przypomina jednak, że nigdy nie krył, iż zarząd będzie zwalniał kierowców, którzy podczas strajku zachowywali się nieetycznie i niemoralnie. Zwolnienia są – jak twierdzi – nie związane ze strajkiem. Doszłoby do nich tak, czy inaczej.

– Od początku roku do 25 stycznia zwolnienie otrzymało 19 osób. Fluktuacja kadrowa wyniosła więc w pierwszym miesiącu 2012 r. ok. 2,5 proc. To chyba nie jest wiele i stanowi normalny, a nawet niski wskaźnik rotacji kierowców w firmie transportowej – wyjaśnia Jarosław Bartczak.

Innego zdania jest Krystian Waś. Mówi, że wśród zwolnionych są wyłącznie uczestnicy strajku. Grozi, że jeżeli usuwanie z firmy uczestników strajku nie zostanie zakończone, a zwolnieni nie zostaną przywróceni do pracy, akcja strajkowa rozpocznie się na nowo.

– Będzie to przedsięwzięcie większe niż dotychczasowe nasze akcje strajkowe. Będą przeprowadzone wspólnie ze związkami francuskimi, belgijskimi i niemieckimi – zapewnia Krystian Waś.

Mediator w konflikcie kierowcy-zarząd ND Polska ma zostać wyłoniony w ciągu najbliższych 2 – 3 tygodni. Obie strony zwróciły się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, by wyznaczyło mediatora.

Póki co kierowcy w spółce ND Polska pracują normalnie, oczekując na pojawienie się w firmie mediatora.

 

Oświadczenie Europejskiej Federacji Pracowników Transport i Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu

ETF i ITF wzywają Norbert Dentressangle do zatrzymania zwolnień polskich kierowców i ponownego rozpoczęcia negocjacji w sprawie płac i warunków pracy z „Solidarnością”.

W dniach 25 – 26 stycznia 2012 r. ETF Sekcja Transportu Drogowego spotkała się w Brukseli na swoim pierwszym posiedzeniu ustalanym co dwa lata. Działacze związkowi reprezentujący 25 związków zawodowych transportu drogowego z 16 krajów europejskich omawiali z przedstawicielami związków zawodowych „Solidarność” sytuację polskich kierowców zatrudnionych przez Norbert Dentressangle w ich bazie w Zielonej Górze, Polska.

Polscy kierowcy zorganizowali 18-dniowy strajk, od 2 do 20 stycznia, w proteście przeciwko stałej odmowie firmy w sprawach poprawy płac i warunków pracy. Od czerwca 2011 r. związek kierowców „Solidarność” próbował poprzez dialog i negocjacje rozwiązać konflikt i pokonać opór z jakim napotykają ich członkowie w zakładzie.

Obecnie akcja strajkowa została wstrzymana, gdyż zgodnie z krajowymi przepisami i prawami partnerów społecznych musi on być częścią procesu mediacji.

Jednakże, od momentu wstrzymania strajku około 30 kierowców straciło pracę.

Mając na uwadze powyższe, ETF wzywa lokalne oraz centralne władze firmy:

1) Aby natychmiast zaprzestać dalszych zwolnień polskich kierowców;

2) Przywrócenie do pracy tych, którzy zostali zwolnieni;

3) Aby ponownie uruchomić proces negocjacji z Solidarnością i konsekwentnie doprowadzić do znalezienia porozumienia z przedstawicielami związku Solidarność, w sprawie płac i warunków pracy.

 

Zarówno Europejska jak i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu są gotowe do podjęcia działań w celu wsparcia NSZZ „Solidarność” i ich członków w zielonogórskiej bazie Norbert Dentressangle.

W tym celu Sekcja Transportu Drogowego ETF jednomyślnie postanowiła zorganizować spotkanie w Brukseli, w dniu 6 lutego, w celu zbadania ewentualnych postępów jakich dokonała firma, aby spełnić wymagania związków zawodowych. Planowanie przyszłych działań będzie częścią porządku obrad. W zależności od powagi sytuacji, ETF i ITF oraz ich partnerzy mogą zdecydować o rozpoczęciu kampanii społecznej skierowanej do klientów Norbert Dentressangle.

Przewodniczący Sekcji Transportu Drogowego ETF, Roberto Parrillo powiedział:

– Teraz jest właściwy czas, aby działać przeciwko społecznym praktykom dumpingowym do jakich uciekli się w Norbert Dentressangle. Nasi koledzy z Polski pracują od lat za niskie płace i w strasznych warunkach. To musi się skończyć natychmiast. Związki Zawodowe Transportu Drogowego właśnie podjęły silne zobowiązanie, aby wspierać NSZZ „Solidarność” i jej członków w walce o koniec dyskryminacji jednej narodowości w tym międzynarodowym koncernie”.

Więcej: http://www.itfglobal.org/etf/etf-press-area.cfm/pressdetail/6967

Poleć ten artykuł:

Polecamy