Wielka gra na rynku kurierskim

Wielka gra na rynku kurierskim

UPS, inaczej niż zapowiadało wcześniej, nie przejmie swojego rywala TNT. Tymczasem TNT powoła do życia nową firmę dedykowaną dla sektora przesyłek kurierskich, oddzielając ją od sektora pocztowego, który pozostanie nadal wewnątrz TNT NV.Firma UPS, zamiast przejęcia TNT, woli

Firma UPS, zamiast przejęcia TNT, woli skoncentrować się na mniejszych dostawach, które będą łatwiejsze do obsłużenia i rozwinięcia. Kurt Kuehn, dyrektor finansowy UPS, w rozmowie z niemiecką finansową gazetą, Boersaen-Zeitung, zaznaczył, że UPS skupi się na małych i średnich wielkości przesyłkach w Europie, zamiast kupowania TNT. Przyczyną, która stoi za ta decyzją, jest przede wszystkim niebezpieczeństwo jakie wiąże się ze zbyt szybkim rozrostem firmy. Za przykład, Kurt Kuehn, podał przykład rywala UPS na rynku usług kurierskich, DHL Express. – Są dwie strategie, aby wspiąć się na górę: DHL wybrało szybką drogę, ale kiedy zdobyło szczyt, było w pewnym sensie wyczerpanie i osłabione – stwierdził Kuehn.

Najnowszy serwis Reutersa donosi, że Kuehn zasugerował, iż ewentualne przejęcia w Centralnej i Wschodniej Europie oraz Turcji z pewnością będą miały miejsce. Dodał, że firmy należące do UPS, niekoniecznie będą musiały działać w sektorze przesyłek expressowych, jako alternatywę ogniskując swoją uwagę na usługach z kręgu łańcucha dostaw.

 

Spokojny rozwój

Stanowisko Kuehn’a wydaje się potwierdzać wcześniejszą opinię Scott’a Davis’a, dyrektora generalnego UPS, który w ostatnim miesiącu przekonywał o ostudzeniu wcześniejszych ambicji, co do kupna TNT. Podkreślił, że UPS na terenie Europy będzie rosnąć stopniowo, z partnerskimi związkami lub małymi przejęciami, w razie gdy trzeba będzie wypełnić dziurę w sieci przedsiębiorstwa. Interesującym jest fakt, że dwóch najważniejszych kierowników UPS zrezygnowało z kupna TNT, pomimo że firma zazwyczaj jest szczególnie zainteresowana ewentualnymi możliwościami przejęć. Ich decyzja pozostawia wolną drogę dla konkurencji, takiej jak m.in. FedEx, która w niedługim może złożyć ofertę TNT.

 

Nowy podmiot TNT

TNT powoła do życia nową firmę dedykowaną dla sektora przesyłek kurierskich, podczas gdy sektor pocztowy pozostanie nadal wewnątrz TNT NV. Zakładany termin finalizacji nowej strategii to rok 2015. Obecna TNT NV zachowa 29,9 proc. udziałów w nowym przedsiębiorstwie oraz 100 proc. w dziale pocztowym. Na czele nowej firmy stanie Marie-Christine Lombard, która jest obecnie dyrektorem generalnym działu przesyłek expressowych oraz Bernard Bot, który będzie dyrektorem finansowym nowego podmiotu. Sektor pocztowy, który pozostanie w TNT NV, trafi pod skrzydła Harre’go Koostra. Dyrektor naczelny Peter Bakker ogłosił, że odejdzie z firmy, zaraz po ukończeniu planowanego procesu.

TNT zwiększa również swoje siły na Środkowym i Dalekim Wschodzie oraz Środkowej i Południowej Ameryce bazując na sieci wybudowanych regionalnych dróg. Oferty TNT są tanie, ale rzetelne, i stanowią alternatywę dla frachtu powietrznego, dając firmie przewagę konkurencyjną nad rywalami.

 

Przejęcia, podziały…

Okazuje się, że logicznym argumentem za powołaniem nowego przedsiębiorstwa jest m.in. łatwiejsze przyciągniecie inwestorów gotowych kupić akcje tworzonego podmiotu. Oddzielenie przesyłek kurierskich od usług pocztowych, wyjdzie na dobre tym pierwszym, gdyż sektor pocztowy, dla kontrastu, ma nadal wysoce niepewne perspektywy. Przyczyną rozszczepienia nie jest jedynie osłabienie rynku pocztowego, ale także rola jaką będzie pełnić TNT w procesie prywatyzacji Królewskiej Poczty. Zarysy przedstawionego planu dają rynkowi pocztowemu dostateczną stabilizację i elastyczność, aby było możliwe to, co TNT nazywa „uczestnictwem we wzmocnieniu i konsolidacji swojego sektora oraz M&A (fuzji i przejęć)”. Perspektywa wzmocnienia sektora pocztowego może pozytywnie wpłynąć na sektor przesyłek kurierskich. Oczywistym jest fakt, że takie firmy jak FedEx czy UPS, będą coraz bardziej wykupywać sektor przesyłek kurierskich. Jakkolwiek implikacje na przykładzie TNT pokazują, ze rynek kurierski będzie mocno inwestował w swój sektor. Możliwie, że jedną z dróg będą także przejęcia.

Źródło:

http://www.transportintelligence.com

Poleć ten artykuł:

Polecamy