Zielona logistyka

Zielona logistyka

Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z faktu, że poprawa efektywności wykorzystania zasobów da im przewagę konkurencyjną. Będą mogły zrobić więcej za mniej, czyli zwiększyć potencjał wykorzystania posiadanych zasobów.W Unii Europejskiej od 1993 r. (w Polsce od 2004 r.)...

W Unii Europejskiej od 1993 r. (w Polsce od 2004 r.) funkcjonuje system ekozarządzania i audytu EMAS (ang. Eco Management and Audit Scheme), który traktowany jest przez Komisję Europejską jako ważny instrument planu działań na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej. Jest to wzorcowy, dobrowolny instrument rynkowy posiadający atrybuty efektywności, wiarygodności i przejrzystości o znaczeniu marketingowym i prestiżowym wzmacniający konkurencyjność rynku europejskiego oraz każdej europejskiej firmy lub organizacji z osobna.

 

Warunki

„Polityka ekologiczna państwa na lata 2009–2012 z perspektywą do roku 2016” kładzie szczególny nacisk na tworzenie warunków sprzyjających wdrażaniu systemów zarządzania środowiskowego oraz kształtowaniu postaw konsumentów w zakresie stwarzania zapotrzebowania na wyroby i usługi wytwarzane z poszanowaniem i należytą troską o jakość środowiska i jego zasoby.

 

Recykling e-odpadów jest szansą, a nie ciężarem i należy stosować do niego zwyczajne zasady biznesowe, takie jak uczciwa konkurencja oraz efektywność


 

Nic dziwnego, że coraz większa liczba małych firm, nawet tych działających w rozwijających się gospodarkach, musi już dziś lub w najbliższej przyszłości wykazać, że weszła na ścieżkę prowadzącą do stałego pozytywnego zrównoważonego rozwoju, w tym z uwzględnieniem zarządzania środowiskowego. Z drugiej strony zdrowie, bezpieczeństwo, warunki pracy i społeczne aspekty są też przedmiotem coraz większego zainteresowania konsumentów na całym świecie. Prowadzenie działalności gospodarczej w najbliższej przyszłości to nie tylko produkty czy procesy produkcji, to także sposób, w jaki ta działalność będzie służyła ludziom i środowisku.

 

Zielona logistyka

Wiele firm zaczęło promować „zieloną logistykę” – inżynierię utylizacji, zagospodarowania odpadów na miejscu, widząc w tym działaniu możliwość budowy dobrych relacji z klientami. Ta nowa koncepcja oznaczająca niską emisję i niewysokie zużycie energii, także w produkcji, magazynach oraz w transporcie, przyczynia się do obniżenia kosztów klientów i ochrony globalnego środowiska.

To zainteresowanie „zieloną logistyką” jest w pełni uzasadnione, ponieważ rośnie gwałtownie ilość odpadów, w tym również zużycie energii oraz wzrost emisji gazów cieplarnianych. Rośnie również w błyskawicznym tempie korzystanie z Internetu, a postęp w technologii doprowadził do powstania ogromnych ilości komputerów, telefonów komórkowych, cyfrowych odtwarzaczy muzyki i innych produktów elektronicznych.

Rosnące e-odpady

Świat stanął w obliczu rosnącego kryzysu e-odpadów. W 1998 r. Europa wytworzyła sześć milionów ton e-odpadów, co stanowiło sześć procent odpadów komunalnych zgromadzonych w tym samym okresie. Ilość ta miała zwiększać się o od trzech do pięciu procent rocznie. Raport Komisji Europejskiej podaje, że w 2007 r. 27 państw Unii Europejskiej wytworzyło od 8,3 do 9,1 milionów ton e-odpadów. Według prognozy zawartej w tym raporcie ilość e-odpadów miała wzrosnąć w 2010 r. do 12,3 milionów ton. Jednak tylko zaledwie 25 proc. drobnego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i około 40 proc. większych urządzeń było zbieranych w celu recyklingu.

 

Unijna dyrektywa

Produkty elektroniczne, które stanowią jedną z wielu grup odpadów, są naszpikowane pierwiastkami takimi jak ołów, rtęć, kadm oraz rozpuszczalnikami i tworzywami sztucznymi, które mogą być niebezpieczne w przypadku złego składowania. Znacząca ilość tych produktów była kierowana na składowiska lub palona, zanieczyszczając w ten sposób wodę, glebę i powietrze. Na początku stycznia 2003 r. Unia Europejska przyjęła dyrektywę Rady Europejskiej 2002/96/EC w sprawie odpadów elektrycznych i elektronicznych, która to dyrektywa wprowadziła ograniczenia w użyciu niektórych niebezpiecznych dla środowiska substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jednocześnie dyrektywa ta nałożyła na producentów obowiązek zorganizowania i sfinansowania odzysku i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Tym samym spowodowała konieczność ulepszenia technologii, tak by zminimalizować koszty klientów, recyklingu i wpływu na środowisko naturalne.

 

Dyrektywa KE spowodowała konieczność ulepszenia technologii, tak by zminimalizować koszty klientów, recyklingu i wpływu na środowisko naturalne


Dla skutecznego wdrażania systemu zarządzania środowiskiem w Europie powołano Europejską Platformę Recyklingu, która zrzesza organizacje zajmujące się recyklingiem e-odpadów. – Recykling e-odpadów jest szansą, a nie ciężarem i należy stosować do niego zwyczajne zasady biznesowe, takie jak uczciwa konkurencja oraz efektywność – uważa Umberto Raiteri, prezydent Europejskiej Platformy Recyklingu (ERP), która została utworzona w 2002 r. Christophe Pautrat, członek zarządu ERP Polska, dodaje: EPR stała się pionierem we wprowadzaniu idei odpowiedzialności producenta za odpady elektroniczne. Stworzyła model niezależnej działalności, który pobudził konkurencję i zmienił monopolistyczny wzorzec w europejskim recyklingu e-odpadów.

 

Ekomapy

Nie ma jednej skutecznej metody wdrażania systemu „zielonej logistyki” lub inaczej: zarządzania środowiskowego. Proces wdrażania systemu zależy od wielkości organizacji, rodzaju produkcji, produktów i usług, jak również od poziomu kultury zarządzania oraz determinacji pokonywania wewnętrznych i zewnętrznych problemów i barier.

Jedną z ciekawszych metod wdrażania systemu „zielonej logistyki” są ekomapy będące bardzo prostymi i praktycznymi narzędziami stworzonymi w celu pokazania w formie graficznej obszarów i procesów stanowiących zagrożenie dla środowiska w przedsiębiorstwie.

Opracowywanie ekomap polega na dokładnej analizie oddziaływania na środowisko poszczególnych procesów czy też innych czynności wykonywanych w firmie, co pomaga w przewidywaniu zagrożeń oraz zaplanowaniu odpowiednich działań w celu ich zapobiegania.

Posługiwanie się prostymi symbolami czyni ekomapy czytelnymi dla wszystkich pracowników i udziałowców, a przede wszystkim pozwala podnieść ich świadomość na temat stopnia oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko oraz zaangażować wiele osób z firmy do identyfikacji problemów we wczesnym stadium.

Metoda eco-mappingu wykorzystuje kilka szablonów ekomap, które poświęcone są poszczególnym obszarom i „punktom zapalnym” w firmie. Dzięki poszczególnym mapom (koncentrującym się na lokalizacji, gospodarce wodno-ściekowej, glebie i składowaniu, emisjach do powietrza odorów, hałasu i pyłu, energii, gospodarce odpadami, ryzyku) uzyskuje się zestaw wielowarstwowej graficznej informacji, co pozwala stworzyć odpowiedni program ochrony środowiska.

Zrozumienie problemów środowiskowych, przepływu materiałów i zasobów, opinie i sposób postrzegania problemów przez pracowników są idealnymi elementami do rozpoczęcia wdrażania systemu zarządzania środowiskiem.

 

Identyfikacja problemów

W całym systemie zarządzania środowiskiem tych problemów może być dużo – nie można więc w syntetyczny sposób przedstawić rozwiązanie każdego z nich. Przedsiębiorstwo można porównać do czarnej skrzynki. Na wejściu znajdują się surowce, materiały, energia, produkty pomocnicze i opakowania, a na wyjściu produkty, usługi, a także różne rodzaje emisje (odpady, emisje do powietrza, ścieki).

Generalnie schemat identyfikacji problemów niezależnie od zakładu jest ten sam, co można zauważyć na przedstawionych poniżej przykładach zastosowania ekomap w gospodarce odpadami oraz w eksploatacji energii. Mapy powinny obrazować rzeczywistą sytuację – winny być proste, zachowywać proporcje, a przedstawione elementy powinny być rozpoznawalne.

Przy sporządzaniu ekomap stosuje się przynajmniej dwa symbole: kreskowanie – do oznaczania obszarów, w których występują niewielkie problemy (obszary, które powinno się monitorować, a problemy analizować) oraz okrąg: problem (obszar, w którym konieczne jest przeprowadzenie działań korygujących). Im bardziej poważny jest problem, tym grubszy powinien być okrąg.

 

Trzy rodzaje działań

Ekomaping może pomóc uporządkować wiele kwestii w przedsiębiorstwie, co pomoże osiągnąć logiczny układ w systemie zarządzania środowiskiem. Ekomaping przyczynia się do podjęcia w firmie trzech rodzajów działań: niewielkich usprawnień i nowych praktyk pracy, poprawy kwestii środowiskowych w stosunkowo krótkim czasie, inwestycji i wdrożeń nowych technologii. Pokazanie firmy przez pryzmat wyników „zielonej logistyki” dodaje znacznej wartości organizacji i wzmacnia jej wizerunek oraz pozycję na rynku. Klienci, dostawcy, administracja oraz całe coraz bardziej świadome ekologicznie społeczeństwo doceniają fakt przedstawiania rzetelnych informacji, co przedkłada się na konkretne korzyści rynkowe.

Poleć ten artykuł:

Polecamy