Prezentacja MAN TGS 41.440 8×8 wywrotka – z automatem na budowie

Prezentacja MAN TGS 41.440 8×8 wywrotka – z automatem na budowie

MAN proponuje ciężką budowlaną wywrotkę TGS 8x8 z zautomatyzowaną skrzynią biegów. To odważna propozycja, bo branża pojazdów konstrukcyjnych z natury jest konserwatywna - z rezerwą podchodzi do nowoczesnych rozwiązań, z uwagi na ekstremalne warunki pracy takich samochodów.TGS...

TGS pojawił się na rynku w 2007 r. Wraz z modelem TGX jest następcą TGA po jego siedmiu latach obecności rynkowej (wyprodukowano 230 tys. egzemplarzy). Nowe pojazdy klasy ciężkiej producent rozszczepił, wyróżniając dwie nazwy, w zależności od zastosowania. Symbolem TGX oznaczono samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe przeznaczone do krajowego i międzynarodowego transportu dalekobieżnego. Ciężarówki oraz ciągniki konstrukcyjne i przeznaczone do transportu na krótszych dystansach, oznaczono natomiast jako TGS.

TGS, w porównaniu z poprzednikiem, ma m.in. powiększone spoilery i głównie dzięki nim współczynnik oporu powietrza zmalał o 4 proc. Poziom hałasu wewnątrz kabiny jest mniejszy aż o 13 proc. (!), a strumień powietrza kierowanego do chłodnicy jest o 15 proc. większy. Zintegrowano lusterka – zarówno główne, jak i szerokokątne umieszczone są w tej samej obudowie.

Oferta silników TGS obejmuje sześciocylindrowe, rzędowe motory z wtryskiem common rail, o pojemności 10,5 oraz 12,4 l, o mocy od 320 do 540 KM.

Jazda terenowa

W terenie TGS ma sporo skutecznego oręża. Pokrętłem na desce rozdzielczej, sekwencyjnie włącza się przełożenie terenowe, blokadę wzdłużną osi tylnej, napęd osi przedniej z blokadą wzdłużną przekładni rozdzielczej i blokadą wzdłużną osi przedniej, blokady poprzeczne osi tylnych i blokady poprzeczne osi przednich.

Zautomatyzowana skrzynia biegów w terenowej wywrotce to dziś jeszcze spore wyzwanie. Producent jednak nie ma wątpliwości, że jego skrzynia biegów ZF 12AS2330 OD TipMatic Offroad to rozwiązanie optymalne w ciężkim pojeździe z napędem 8×8. Ta skrzynia stanowi połączenie sterowanej elektroniczno-pneumatycznie skrzyni przekładniowej kłowej z automatycznym sprzęgłem ciernym suchym. Oprócz 12 biegów zasadniczych do przodu i biegu wstecznego, ma przełożenia manewrowe do przodu i do tyłu oraz funkcję offroad (DX) – w tym przypadku zmiana przełożeń odbywa się przy wyższych prędkościach obrotowych. Program ten przeznaczony jest do jazdy w terenie i w trudnych warunkach, takich jak strome podjazdy w górach, czy transport ciężkich ładunków. Korzystając z tego programu (uruchamia się go przełącznikiem na desce rozdzielczej) trzeba się liczyć z większym zużyciem paliwa. Można wybierać tryb ręcznej lub automatycznej zmiany przełożeń. W trybie automatycznym skrzynia zmienia biegi płynnie, niemal niezauważalnie i dość szybko. Dość sprawnie redukuje, kiedy trzeba podwyższyć obroty w czasie hamowania, choć sprawny kierowca może jeszcze przyspieszyć redukcję, aby skuteczniej wykorzystać działanie zwalniacza.

Prawie jak w ciągniku

Sześciocylindrowy silnik rzędowy z wtryskiem bezpośrednim typu common rail, z doładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, osiągający 440 KM oraz maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm dobrze radzi sobie z tym kolosem.

Wszystkie osie są zawieszone na resorach piórowych, to standardowe rozwiązanie. Jednak charakterystyka resorowania jest taka, że jadąc tą ciężarówką po dziurawej szosie nie odczuwa się takich wstrząsów, do jakich przyzwyczaiły nas wywrotki.

Materiały wykończeniowe w kabinie TGS są wyższej jakości niż w poprzedniku (w TGA kierowcy narzekali na brzydkie, hałasujące i nieprzyjemne w dotyku plastiki). Deska rozdzielcza montowana jest w TGS jako całość. Dzięki temu, podczas pokonywania nierówności i w niskich temperaturach mniej hałasuje. Kokpit robi wrażenie bardziej uporządkowanego i ergonomicznego niż u poprzednika. TGS ma w szoferce więcej schowków.

Kabina jest dobrze wyciszona, wyposażona w automatyczną klimatyzację. Wydajne wspomaganie kierownicy pozwala łatwo manewrować pojazdem. Fotel kierowcy z pneumatycznym zawieszeniem ma wielokierunkową regulację. Przyłącze sprężonego powietrza z pistoletem ułatwia utrzymanie kabiny w czystości. Wykończenie kabiny jest porównywalne z topowym ciągnikiem siodłowym.

Retarder wodny

PriTarder to ciekawe rozwiązanie techniczne. Skuteczność jego działania, w przeciwieństwie do popularnych zwalniaczy, nie jest uzależniona od prędkości jazdy. Dlatego zapewnia on prawie stały poziom mocy hamowania w pełnym zakresie prędkości jazdy, wymagana jest tylko redukcja biegów, aby utrzymać moc hamowania. W przypadku zautomatyzowanej skrzyni biegów redukcja odbywa się automatycznie.

Cechy charakterystyczne: umiejscowienie „na” lub „w” silniku. Siła hamowania działa na wał korbowy. Duża moc hamowania PriTardera w części wynika z efektu hamowania wzmocnionym hamulcem silnikowym EVB (Exhaust Valve Brake). Efekt hamowania hamulcem EVB jest osiągany poprzez częściowe otwarcie zaworów wydechowych podczas procesu hamowania, kiedy przepustnica na wydechu jest zamknięta. Tłok umieszczony w dźwigience zaworowej i będący pod ciśnieniem oleju utrzymuje uchylony podczas suwów sprężania i pracy jeden z dwóch zaworów wydechowych każdego cylindra. Poprzez dławienie spalin przepustnicą na wydechu, ruchy tłoka w dół i do góry podczas suwów sprężania i pracy, są wykorzystywane w procesie hamowania. Hamulec MAN EVB zwiększa do 60 proc. moc hamowania silnikiem.

Zabudowa: wywrotka tylnozsypowa W1U KH-kipper

Wymiary (długość x szerokość x wysokość burt): 6.200 x 2.500 x 1.350 mm. Objętość: ok. 18,5 m sześc. Waga: ok. 4.300 kg. Podłoga wykonana z 7-milimetrowej stali Hardox, a burty z 5 mm stali Domex. Burta przednia z małym dachem i drabinką. Burty boczne stałe, o konstrukcji półkolistej typu U. Burta tylna 6 mm z górnymi zawiasami, pochylona pod kątem 10 stopni, otwierana automatycznie przy podniesieniu skrzyni. Wymienne boczne osłony przeciwobsypowe. Siłownik przedni stabilizowany, z krótkim kielichem. Pompa hydrauliczna HYVA.

MAN TGS 41.440 8×8 wywrotka

Dopuszczalna masa całkowita (techniczna) – 32.000 kg, Ładowność – 15.700 kg, Objętość skrzyni ładunkowej – 18,5 m sześc., Wymiary skrzyni ładunkowej Długość – 6.200 mm, Szerokość – 2.500 mm, Wysokość burty – 1.350 mm, Silnik – D2066 LF 25 Euro 5 z SCR, sześciocylindrowy, rzędowy/10,5 l, Moc maksymalna – 440 KM przy 1.600-1.900 obr/min, Maksymalny moment obrotowy – 2.100 Nm przy 1.000-1.400 obr/min, Skrzynia biegów – ZF 12AS2330 OD TipMatic Offroad Napęd 8×8, Zawieszenie resory piórowe na wszystkich osiach, Układ hamulcowy bębnowy na wszystkich osiach, ABS (standard), PriTarder

Wyposażenie prezentowanego pojazdu

abina dzienna (M), tylna ściana z dwoma oknami, siatka ochronna na chłodnicę, wydech górny, przednie zawieszenie 9,5 t, tylne zawieszenie 16 t, blokady mechanizmów różnicowych wszystkich osi, osłona blaszana zbiornika paliwa, siatka ochronna reflektorów, zaczep holowniczy, osuszacz powietrza podgrzewany, sygnalizacja dźwiękowa włączonego biegu wstecznego, światła ostrzegawcze na dachu, światło manewrowe, dodatkowe światła dalekosiężne i przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej, osłona przeciwsłoneczna zewnętrzna, tempomat, klimatyzacja z automatyczną regulacją temperatury, przyłącze sprężonego powietrza z pistoletem, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), fotel pneumatyczny.

Poleć ten artykuł:

Polecamy