Jedwabny Szlak dzięki Ekol Logistics 4.0

Jedwabny Szlak dzięki Ekol Logistics 4.0

Kilka tygodni temu Ekol Logistics zaprezentował nową strategię powiązaną z koncepcją Logistyka 4.0. Podczas targów transport logistic 2017 w Monachium zaprezentowano szczegóły przyszłych inwestycji, m.in. wsparcia udzielanemu przez Ekol Logistics na rzecz nowego Szlaku Jedwabnego.

 

Pociąg Budapeszt – Chiny

Ekol Logistics realizuje strategię rozwoju coraz większej ilości połączeń intermodalnych. Zgodnie z tym celem uruchomił nowe połączenie kolejowe łączące Chiny z Węgrami. Pierwszy pociąg testowy przyjechał na początku kwietnia, pokonując 9300 km przez Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę oraz Słowację i dotarł do Budapesztu na Węgrzech. Przejazd trwa 17 dni i jest krótszy o prawie 30 dni od takiego samego połączenia drogą morską i kolejową. Cotygodniowe połączenia zostały uruchomione pod koniec kwietnia tego roku, łącząc Yiwu z Budapesztem. Ekol planuje połączenie Chin i Europy ośmioma pociągami, również inne miasta, oprócz Budapesztu, będą posiadać takie połączenia. Firma zorganizuje transport kolejowy z ośmiu chińskich terminali kolejowych przez cztery własne centra dystrybucyjne w Europie.

Usługi transportowe na terenie Unii Europejskie organizowane są przy współpracy z Deutsche Bahn (DB), obsługą terminali zajmuje się Mahart Container Center (MCC), podczas gdy za odprawę celną w Budapeszcie oraz dystrybucję towarów na terenie Europy odpowiada spółka Ekol.

– Jesteśmy dumni z faktu, że jesteśmy pierwszymi, którzy oferują bezpośrednie rozwiązania transportowe między Chinami, a Węgrami. Nasze rozwiązanie jest nie tylko ekologiczne, ale też korzystne dla klientów, ponieważ buduje ich przewagę konkurencyjną. Jest to bardzo dobra alternatywa w stosunku do dłuższego transportu morskiego i droższego transportu powietrznego. Węgierski Urząd Podatkowo-Celny (NAV) oraz kilku agentów celnych pracuje już od kilku miesięcy nad stworzeniem centrum celnego i dystrybucyjnego towarów importowanych z Chin do Europy. Historia pokazała, że Jedwabny Szlak zawsze sprzyjał rozwojowi biznesu. Wierzymy, że teraz będzie tak samo. Jesteśmy istotnym ogniwem tej współpracy i fakt, że jesteśmy jej częścią, będzie stanowić wartość dodaną dla naszych klientów – podkreśla Ahmet Musul, prezes Ekol Logistics.

Spółka planuje również otwarcie własnego oddziału w Chinach.

 Ekol Iran

Ekol otworzył firmę w Islamskiej Republice Iranu pod nazwą Ekol Logistics Pars. Wraz z jej otwarciem, rozpoczął inwestycję w wysoce wyspecjalizowane centrum logistyczne „Saffron Logistics Center”. Dzięki tej inwestycji firma chce przenieść 27 lat doświadczeń na rynek irański i zaoferować swoim klientom przewagę konkurencyjną w ich łańcuchach dostaw.

– Jako Ekol wierzymy, że Iran będzie wielką szansą dla wielu inwestorów z różnych branż w przeciągu najbliższych kilku lat. W takim otoczeniu Ekol zamierza stworzyć odpowiednią infrastrukturę dla usług łańcucha dostaw w Iranie, aby sprostać oczekiwaniom szybko rozwijającego się rynku irańskiego oraz lokalnych i zagranicznych inwestorów – mówi Ahmet Musul.

Po początkowej inwestycji o wartości 20 mln euro, Ekol planuje rozpocząć użytkowanie pierwszych obiektów w Iranie o pojemności 45 000 miejsc paletowych w czwartym kwartale 2017 r. Na początku 2019 r., uruchomiony zostanie w pełni zautomatyzowany magazyn o pojemności 100 000 miejsc paletowych na terenie o powierzchni 65 000 m2. Centrum Logistyczne Saffaron znajduje się w miejscowości Qazvin. Obiekt będzie generował miejsca pracy w regionie, przy czym początkowe 300 etatów zamieni się w kilka tysięcy wraz z dalszymi inwestycjami spółki Ekol.

Ekol będzie oferował w Iranie szeroki wachlarz usług dzięki magazynowi celnemu i dystrybucyjnemu, usługom dodatkowym VAS, odprawie celnej oraz dystrybucji krajowej poprzez własną sieć terminal.

Firma otworzy również magazyny tranzytowe w innych częściach Iranu, aby oferować zindywidualizowane usługi dystrybucji krajowej z dobrze rozwiniętą opcją śledzenia trasy przesyłek oraz optymalnego wykorzystania pojazdów. Spółka będzie oferować także międzynarodowe usługi transportowe oraz transport intermodalny łączący Iran z Europą. Międzynarodowe przesyłki z Europy (zarówno Środkowej, jak i Wschodniej czy Zachodniej) będą docierać do Iranu w ciągi 10-11 dni przy wykorzystaniu rozwiązań intermodalnych.

Ekol chce zmienić Qazvin, który leży na szlaku handlowym łączącym Turcję z Azerbejdżanem, w najbardziej nowoczesne i wydajne centrum logistyczne na Bliskim Wschodzie do roku 2020.

 Własne porty

W grudniu 2016 r. Ekol przejął 65% udziałów w Europa Multipurpose Terminals, operatorze Mola nr VI w porcie w Trieście we Włoszech, który jest wykorzystywane przez Alternative Transport do operacji Ro-Ro, a przez Ekol do transportu kolejowego. Triest jest kluczową lokalizacją dla transportu intermodalnego oferowanego przez Ekol.

– Ekol zwiększył częstotliwość połączeń promami Ro-Ro między Triestem, a Turcją do pięciu w tygodniu, a w ciągu najbliższych kilku miesięcy planowane jest jeszcze otworzenie dwóch rejsów tygodniowo łączących Konstancę w Rumunii i Yalove. Warto podkreślić, że połączenie z Konstancą jest nowym połączeniem, które pomoże spółce lepiej połączyć Rumunię i inne kraje rejonu CEE z resztą Europy – mówi Ahmet Musul.

Ekol połączy również Triest z Turcją dzięki nowej inwestycji w port o nazwie Yalova RoRo Terminals AS. Terminal stanowiący własność firmy planuje rozpocząć operacje w drugiej połowie 2017 r. Wartość inwestycji to 40 mln euro i po ukończeniu będzie to pierwszy terminal Ro-Ro w Turcji. Powierzchnia całkowita portu to 100 000 m2, mieszczą się tam urzędy celne, również magazyn celny.

– Dużą zaletą tego portu jest własne laboratorium przemysłowe o powierzchni 1000 m2. Jest to ważne dla importerów i eksporterów, ponieważ pozwoli to na szybsze załatwienie formalności celnych i wprowadzenie towarów na rynek turecki lub unijny w krótszym czasie – dodaje Ahmet Musul.

Parking będzie miał miejsca dla 500 pojazdów ciężarowych. Otwarcie Terminala Ro-Ro Yalova w roku 2017 wyeliminuje 100 000 ciężarówek rocznie z ulic Stambułu. Ekol zredukuje również emisje dwutlenku węgla o 3,7 mln kg, zużycie ON o 1,5 mln litrów oraz produkcję odpadów niebezpiecznych o 12 tys. kg rocznie, dzięki ograniczeniu transportu na drogach.

Nowe połączenia intermodalne w Europie

W ciągu ostatnich kilku miesięcy Ekol uruchomił nowe połączenia: Sete – Paryż oraz Triest – Kilonia, i cały czas realizuje strategię rozwijania nowych połączeń intermodalnych w Europie. Dlatego właśnie Ekol kontynuuje szybką i dynamiczną ekspansję i będzie powiększał sieć intermodalną w Europie w najbliższej przyszłości.

We wrześniu 2017 r. Ekol planuje uruchomienie połączenia kolejowego między Triestem, a Zeebrugge w Belgii.

– Dzięki połączeniu Triest – Zeebrugge Ekol będzie pierwszym operatorem logistycznym, który połączy Morze Śródziemne z Morzem Północnym. Będzie to najszybsze rozwiązanie dostępne na rynku obsługiwane w 100% przez transport intermodalny. Pociąg połączy kraje Beneluksu, Północną Francję i Wielką Brytanię z Południem Europy, Turcją oraz Dalekim Wschodem – mówi Ahmet Musul.

Połączenie będzie dostępne dla naczep typy Mega Trailer oraz dla kontenerów.

Również we wrześniu 2017 r. Ekol planuje uruchomienie połączenia kolejowego między Budapesztem, a Duisburgiem w Niemczech. Dzięki temu Ekol połączy kraje CEE z Zachodnimi Niemcami, krajami Beneluksu oraz Wielką Brytanią. Połączenie będzie obsługiwało naczepy oraz kontenery.

Pozy tymi nowymi połączeniami kolejowymi, Ekol będzie nadal rozwijał istniejące rozwiązania.

Spółka zwiększy częstotliwość połączeń miedzy Triestem, a Kilonią do dwóch tygodniowo. Poza zwiększoną częstotliwością, pociąg Ekol będzie zatrzymywał się rejonie Kalefeld w Niemczech, co na pewno jest dobrą wiadomością dla importerów i eksporterów z tej części Niemiec.

 

(Ekol)

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy