Przyszłość transportu i logistyki rozgrywa się dzisiaj

Przyszłość transportu i logistyki rozgrywa się dzisiaj

FM Logistic, czołowy międzynarodowy operator na rynku magazynowania, transportu, copackingu i comanufacturingu, zorganizował debatę, podczas której zaprezentowano opracowane i wdrażane nowoczesne technologie - „2017 Open Minds Debate”.

W konferencji udział wzięło wielu specjalistów i praktyków, pracujących przy projektach przyszłości, ale także grupa kilkudziesięciu klientów FM Logistic.

Do dyskusji z uczestnikami zaproszono m.in.: prof. Włodzimierza Choromańskiego, kierownika Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie Politechniki Warszawskiej, od kilkunastu lat zajmującego się automatycznymi systemami transportu; Antoine’a Level’a, CEO, współzałożyciela Squadrone System – francuskiej firmy projektującej i produkującej drony; Łukasza Bąka, product managera w Mercedes-Benz Trucks; Łukasza Mielczarka i Pawła Radziszewskiego z polskiego zespołu projektowego HyperPoland, pracującego nad technologią Hyperloop; Patricka Bellarta – dyrektora ds. innowacji technologicznych i automatyki w FM Logistic, odpowiedzialnego za poszukiwanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań korzystnych dla biznesu.

 

– Dobór projektów badawczych i wdrożeniowych, które poddaliśmy dyskusji, nie był przypadkowy – mówi Piotr Sukiennik, prezes Zarządu FM Logistic, gospodarz debaty. – Chcieliśmy zaciekawić i zainspirować naszych klientów, ale także pokazać, jak ważny jest dla nas temat nowatorskich technologii, które mogą mieć, albo już mają bezpośredni wpływ na ich biznes. Cieszy fakt, że część z nich jest opracowywana i wdrażana w naszym kraju – dodał.

 

Wśród prezentowanych projektów znalazły się:

– drony, jako nowy środek transportu – latające maszyny dostawcze (w transporcie towarów), podniebne taksówki (przewożące pasażerów), transport żywności na wynos (to w gastronomii), a nawet latające defibrylatory (w ratownictwie medycznym). Głównym przedmiotem dyskusji stały się uregulowania prawne dotyczące użytkowania dronów, szczególnie na terenach zamieszkanych czy też w pobliżu lotnisk;

– w pełni autonomiczne konwoje ciężarówek – na przykładzie testów przeprowadzanych przez Mercedesa w Singapurze. Pierwsze wyniki są optymistyczne i wskazują na korzyści w postaci zmniejszenia spalania paliwa, zwiększenia bezpieczeństwa przejazdów, zmniejszenia korków na trasie przejazdu konwoju, a także zmniejszenia kosztów takiego transportu towarów;

– systemy automatycznego transportu zbiorowego, które łączą zalety podróży indywidualnych i transportu publicznego. Pierwszy taki projekt powstaje w Rzeszowie. Wdrożenie planowane jest już w ciągu najbliższych 5 lat;

– Citylogin, czyli odpowiedź na coraz częstsze w centrach miast ograniczenia w poruszaniu się ciężarówek. Projekt polega na planowaniu i dostarczaniu towarów z magazynów do punktów

handlowych przy użyciu ekologicznych pojazdów, dzięki czemu zmniejsza się hałas a przede wszystkim emisja szkodliwych dla mieszkańców i turystów substancji;

– Hyperloop – polscy specjaliści biorą udział w pracach nad tym słynnym już projektem połączenia zalet podróży pociągiem i samolotem. Dzięki tej technologii podróż pomiędzy najbardziej oddalonymi od siebie polskimi miastami udałoby się skrócić do kilkudziesięciu minut;

– metody zastosowania big data i data miningu do przewidywania zdarzeń i zarządzania procesami logistycznymi.

 

FM Logistic jest aktywnym uczestnikiem zmian technologicznych. Nie tylko o nich dyskutuje podczas takich spotkań jak „2017 Open Minds’ Denate”, ale przede wszystkim je wdraża.

– Droga od pomysłu do wdrożenia innowacji jest dość długa. Tylko przygotowane organizacje mogą z powodzeniem prowadzić tego typu projekty” – mówił Patrick Bellart, dyrektor ds. innowacji technologicznych i automatyki FM Logistic. – Wyodrębniliśmy 15 zespołów badawczo-rozwojowych, a także powołaliśmy 12 lokalnych menedżerów. Tylko w 2016 roku przeznaczyliśmy na projekty innowacji technologicznych 10 milionów euro – dodał.

 

Najlepiej obrazują to konkretne przykłady i wdrożone już projekty. Wspomniany wcześniej Citylogin, ale także automatyczne systemy, funkcjonujące na terenie poszczególnych centrów logistycznych. Pozwalają one nie tylko na ograniczenie strat towarowych, ale także na odciążenie pracowników od najtrudniejszych i najbardziej uciążliwych prac. Innowacje, poszukiwanie nowoczesnych, niekiedy futurystycznych technologii, zdaniem Piotra Sukiennika, szefa polskiego oddziału FM Logistic, to dzisiaj naturalna droga do rozwoju firm transportowych i logistycznych.

 

(FM Logistic)

Poleć ten artykuł:

Polecamy