Transport Market Monitor

Transport Market Monitor

Po notowanym od jesieni 2017 roku dramatycznym niedoborze w zakresie możliwości przewozowych na rynku transportu drogowego w Europie, w III kwartale br. ich wskaźnik odnotował dwucyfrowe tempo wzrostu.

Nie wpłynęło to jednak znacząco na ceny transportu, które spadły jedynie o 2,8% w stosunku do poprzedniego kwartału. Co więcej, pomimo że tego lata zdolności przewozowe były znacznie większe niż w wakacje 2017 roku, transport w III kwartale br. był aż o 3% droższy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – wynika z 37. wydania Transport Market Monitor (TMM) opracowanego przez Transporeon Group i TIM Consult.

Najnowsze wydanie TMM pokazuje, że możliwości przewozowe na rynku transportu drogowego sukcesywnie zwiększają się od maja br. Pomimo że podobna sytuacja miała miejsce w 2017 roku, tegoroczny wzrost możliwości przewozowych jest znacznie większy niż wtedy. Zgodnie z przewidywaniami, ich wskaźnik osiągnął największe wartości w miesiącach wakacyjnych – od czerwca do sierpnia. We wrześniu spadł do poziomu z czerwca – nie był to zatem aż tak znaczący spadek jak miało to miejsce w ubiegłym roku. Porównując sytuację w latach 2017-2018 możemy więc zauważyć istotną różnicę – wyjaśnia Jan Rzehak, dyrektor ds. Business Consulting w Grupie Transporeon.

Sukcesywny wzrost wskaźnika możliwości przewozowych oznacza, że wraca on do poziomu sprzed 2017 roku, kiedy sytuacja na rynku była lepsza.  Jedną z przyczyn może być wyhamowanie wzrostu gospodarczego.  Według danych Eurostatu, produkcja przemysłowa w strefie euro spadła o 0,3% w okresie od sierpnia do września br. Komisja Europejska obniżyła także prognozy wzrostu gospodarczego w strefie euro na przyszły rok – dotyczy to zwłaszcza Francji, Niemiec oraz bardzo zadłużonych Włoch. Ponadto, Niemiecka Rada Ekspertów Ekonomicznych wskazuje, że sytuacja w III kwartale br. uległa pogorszeniu ze względu na problemy przemysłu motoryzacyjnego związane z wdrożeniem procedury badania emisji CO2 do atmosfery WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) – mówi Oliver Kahrs, dyrektor zarządzający w TIM Consult.

W obliczu rosnących cen oleju napędowego spadek cen transportu następuje powoli. Chociaż sytuacja na rynku w zakresie możliwości przewozowych uległa poprawie, ceny transportu spadły tylko nieznacznie. – Od czerwca stopniowo dochodzą do poziomu z 2017 roku. Jednak wówczas przewoźnicy wykorzystali niedobór możliwości przewozowych, aby znacząco podnieść ceny swoich usług. Pomimo, że ostatnio zdolności przewozowe się zwiększyły, koszty transportu utrzymują się na podwyższonym poziomie. Może to wynikać ze wzrostu cen oleju napędowego. Najnowsze wydanie raportu TMM pokazuje, że wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł w trzecim kwartale 2018 roku o 4% w porównaniu do kwartału drugiego br. – mówi Oliver Kahrs.

Zdaniem ekspertów z Grupy Transporeon oraz TIM Consult, możliwości przewozowe zwiększyły się jeszcze bardziej w październiku i listopadzie, podczas gdy ceny transportu pozostały wysokie. – Tak wynika z naszych analiz przeprowadzonych w ciągu ostatnich dwóch miesięcy na bazie danych z platformy Transporeon. Wyniki te prezentujemy w publikacji Transport Market Radar, którą wydajemy co miesiąc dla przedstawicieli branży logistycznej – dodaje Jan Rzehak.

Raport TMM jest tworzony na podstawie informacji z platformy Transporeon i jest publikowany co kwartał. Przedstawia dane dotyczące sytuacji rynkowej w ujęciu kwartalnym, a także zmiany w zakresie możliwości przewozowych oraz cen transportu w perspektywie ostatnich 12 miesięcy i dłuższej. Natomiast TMR prezentuje wyniki comiesięcznych analiz zdolności przewozowych oraz cen za transport. 

Najważniejsze punkty raportu:

· W III kwartale 2018 roku wskaźnik możliwości przewozowych osiągnął poziom 81,2, co oznacza wzrost o 15,8% w stosunku do poprzedniego kwartału br. W porównaniu do III kwartału 2017 roku (67,4) wskaźnik ten zwiększył się aż o 20,4%.

· W III kwartale 2018 roku wskaźnik cen wyniósł 104,9, co oznacza spadek o 2,8% w stosunku do II kwartału br. Jednak jest on o 3% wyższy w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku.

· Wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł o 4% w stosunku do poprzedniego kwartału br.

· W obliczu rosnących cen oleju napędowego spadek cen transportu następuje powoli.

Poleć ten artykuł:

Polecamy