Używasz przeglądarki Internet Explorer 6, która nie jest wspierana nawet przez producenta.
W związku z tym, cześć funkcjonalności serwisu może być dla Ciebie niedostępna.
Radzimy zainstalowanie nowszej wersji Internet Explorera (zobacz tu) lub innej przeglądarki (zobacz tu lub tu).
...
 

Przewodnik po elektromobilności w miastach
  •   

21 grudnia 2018   Tomasz Czarnecki
Przewodnik po elektromobilności w miastach Dostawy towarów do klientów IKEA i sklepów H&M w Warszawie będą realizowane w 100% elektrycznym Volkswagenem e-Crafterem. W ramach pilotażu „Misja Zerowa Emisja” PSPA zbada, czy logistyka w miastach może być przyjazna środowisku i efektywna ekonomicznie.
 

Analizie zostanie poddana emisja CO2 oraz całkowite koszty posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego.

Każdego roku w Warszawie przewozi się ponad miliard ton różnego rodzaju ładunków. Kurierzy, dostawcy i przewoźnicy, w samym tylko Śródmieściu wykonują dziennie ponad kilkanaście tysięcy operacji załadunku i rozładunku. Wpływa to na jakość powietrza w mieście, w którym za ponad 60 proc. zanieczyszczeń odpowiada transport drogowy.

– Celem projektu Misja Zerowa Emisja jest przeprowadzenie rzetelnej i miarodajnej analizy porównawczej emisji CO2 oraz całkowitych kosztów posiadania pojazdu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego. W tym celu, na ulice Warszawy wyjadą dwa pojazdy: elektryczny Volkswagen e-Crafter i jego konwencjonalny odpowiednik, Crafter z silnikiem Diesla – mówi Łukasz Witkowski z PSPA.

Pojazdy dostarczył Volkswagen, a procesem logistycznym zarządza firma No Limit. W pierwszej kolejności dostawy będą realizowane dla sieci IKEA. Towary ze sklepów trafią wprost do klientów (B2C) w ramach usługi home delivery. W kolejnym etapie rozpocznie się realizacja dostaw dla H&M. Ładunki z magazynów firmy No Limit będą transportowane do sieci sklepów w Warszawie (B2B). Badanie przeprowadzone zostanie w codziennym trybie pracy, na tych samych trasach przez dwa pojazdy, przez okres 3 tygodni dla każdego z partnerów.

– Dbałość o środowisko naturalne jest priorytetem coraz szerszego grona firm. Przejawia się to zaangażowaniem w projekty i tworzenie rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Cieszymy się, że projekt tej skali, pod patronatem Europejskiego Stowarzyszenia Elektromobilności (AVERE), możemy realizować jako pierwsi w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, największej w kraju organizacji nakierowanej na promocję elektromobilności.

Udział w projekcie Misja Zerowa Emisja bierze także Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), który, we współpracy z PSPA, opracował metodologię badania i zajmie się agregacją i analizą danych. Firma Alphabet dostarczyła urządzenia pomiarowe, producent infrastruktury ładowania w Polsce - GARO - dostarczyła stacje ładowania na czas realizacji badania, a wsparcie technologiczne zapewnia koncern energetyczny Engie, posiadający niemal 60 tysięcy urządzeń do ładowania EV na całym świecie.

– Wykorzystanie niskoemisyjnego transportu produktów do klientów jest częścią naszej globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Zobowiązaliśmy się do 2030 roku zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w ilości większej niż IKEA emituje w całym swoim łańcuchu wartości. Chcemy, aby do 2025 roku 100% transportu realizowanego w związku z dostawami i usługami dla klientów bazowało na pojazdach elektrycznych lub innych rozwiązaniach o zerowej emisji spalin – mówi Wiktor Zaremba, Sustainability Developer IKEA.

– Niskoemisyjny, elektryczny transport od dawna leży w zasięgu naszych zainteresowań, a dzięki badaniu będziemy mogli sprawdzić, jak działa w praktyce – mówi Michael Schulz Head of CEE logistics division H&M Polska.

W ramach badania analizie zostanie poddanych wiele parametrów eksploatacyjnych obu wersji Volkswagena Craftera, w tym m.in. czas jazdy, pokonywany dystans, średnia prędkość, profil przyśpieszeń, liczba tankowań i ładowań oraz spalanie i zużycie energii. Zakładając ośmiogodzinny dzień pracy kierowcy, na każdy parametr przypadnie około 25 tysięcy pomiarów każdego dnia. Dokładność lokalizacji pojazdów wynosić będzie 1,5-4 m, a każdy nadajnik będzie widoczny dla przynajmniej 4 z 24 satelitów. W raporcie końcowym uwzględnione zostaną dodatkowo takie parametry, jak cena pojazdu, cena paliwa i energii elektrycznej, koszty serwisu, a nawet temperatura otoczenia. Premierę raportu zaplanowano na marzec przyszłego roku, podczas kongresu MOVE (Mobility & Vehicles) w trakcie Poznań Motor Show 2019, który współorganizuje PSPA.

– Rynek pojazdów elektrycznych, tak w zakresie transportu towarów, jak i transportu indywidualnego, rozwija się w sposób niezwykle dynamiczny. Powstaje wiele zagranicznych publikacji na temat analizy emisji CO2 i TCO, ale autorzy przyjmują różne założenia i dochodzą do rozbieżnych wniosków. Nasze badanie dostarczy miarodajne i rzetelne dane w polskich warunkach – dodaje Maciej Mazur z PSPA.

– Uzupełniamy gamę modelową o pojazdy elektryczne. Pierwszym elektrycznym, samochodem dostawczym w ofercie jest e-Crafter, produkowany w Polsce. W przyszłym roku pojawi się także elektryczny Volkswagen Caddy i Transporter. Wszystkie wymienione modele są odpowiedzią na pojawiające się nowe ekologiczne zapotrzebowanie naszych klientów i ich odbiorców. Cieszymy się, że możemy wziąć udział w badaniu i zweryfikować założenia, które przyświecały nam przy tworzeniu tego samochodu – mówi Patryk Grzeczka z marki Volkswagen Samochody Użytkowe.

Wyniki badań społecznych przeprowadzonych w ramach inicjatywy FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Europe), który jest określany jako flagowy projekt Komisji Europejskiej wspierający wprowadzanie floty elektrycznych pojazdów na potrzeby logistyki miejskiej, jednoznacznie wskazują, że zeroemisyjny transport towarów jest bardzo dobrze odbierany przez mieszkańców.

– Dostawcze samochody o napędzie elektrycznym to przyszłościowe rozwiązanie w logistyce miejskiej. Jesteśmy ciekawi, jak elektryczny e-Crafter sprawdzi się w codziennej eksploatacji. Wnioski z analizy danych na pewno weźmiemy pod uwagę przy kolejnych inwestycjach flotowych w naszej firmie. Cały projekt to krok naprzód w realizacji naszej ekologicznej strategii, którą realizujemy od 2015 roku stale inwestując w niskoemisyjne rozwiązania w transporcie – mówi Maciej Rybak, dyrektor sprzedaży i rozwoju Home Delivery z No Limit.

  •   
Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu.

Komentarze

Aby komentować, musisz się zalogować.