Kolor ma znaczenie

Kolor ma znaczenie

Według ekspertów Grupy AAA Auto kolor auta ma większe znaczenie niż mogłoby się to wydawać. Wybór pojazdu określonej barwy to nie tylko kwestia panujących trendów i indywidualnego gustu.

Kolor auta może wiele powiedzieć o jego właścicielu, ujawnia jego osobowość i aspiracje. Dla nabywców aut używanych kolor auta jest więc ważną informacją o poprzednim właścicielu – m.in. o jego stylu jazdy i stosunku do bezpieczeństwa na drodze.

Oprócz podstawowej palety barw producenci oferują dziś dziesiątki kolorów, które pomagają wyróżniać ich produkty na rynku. Jak pokazują analizy danych zakupowych Grupy AAA Auto, mimo wielu dostępnych opcji, większość klientów decyduje się na mało rzucające się w oczy kolory nadwozia. To tendencja niezależna od płci. Dane z ostatnich 3 lat wskazują na niesłabnące zainteresowanie srebrnym i czarnym, które otwierają zestawienie ulubionych kolorów aut Polaków. W pierwszej piątce najpopularniejszych kolorów roku 2017 znalazły się także szary, niebieski i biały. Ten ostatni wyparł cieszącą się powodzeniem przez wiele lat czerwień.

Ulubione kolory aut używanych Polaków (kolejno 2015, 2016, 017, 2018)

Srebrny 23,2%, 22,5%, 22,4%, 21,1%

Czarny 21,0%, 20,1%, 20,8%, 20,8%

Szary 13,9%, 14,2%, 14,5%, 15,1%

Niebieski 14,7%, 13,9%, 12,8%, 10,9%

Biały 4,7% ,5,1%, 6,2%, 8,4%

Czerwony 6,2%, 6,8%, 6,7%, 6,0%

Zielony 4,5%, 4,1%, 2,8%, 2,6% 

Beżowy 2,3%, 3,0%, 2,9%, 4,4%

Złoty 3,5%, 2,9%, 3,1%, 2,0% 

Brązowy 2,4%, 2,6%, 2,9%, 3,8%

Bordowy 1,5%, 2,4%, 2,2%, 2,2%

Fioletowy 0,8%, 1,0%, 1,2%, 1,0%

Pomarańczowy 0,7%, 0,9%, 1,0%, 1,3%

Żółty 0,6%, 0,3%, 0,4%, 0,3%

– Chociaż długoterminowe statystyki AAA AUTO sugerują, że paleta kolorów sprzedawanych aut nie zmienia się zbytnio w czasie, wyjątki potwierdzają regułę. Na przykład w 2012 roku stosunek samochodów z lakierem metalicznym w odniesieniu do samochodów ze zwykłym, niemetalicznym lakierem, wyniósł 66% do 34% na korzyść metalików. Taka sama proporcja była zachowana w ubiegłym roku. Przy tradycyjnych kolorach – czarny, biały i srebrny – te proporcje nie zmieniają się przez długi okres, ale na przykład przy obecnie modnych kolorach, jakimi są brązowy, bordowy i beż, obserwujemy kilkuprocentowy wzrost zainteresowania, szczególnie wśród kobiet“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto.

Renomowany Pantone Color Institute od lat prowadzi badania w obszarze psychologii koloru, które wskazują szereg ciekawych prawidłowości. Tradycyjnie nasycone kolory (jak na przykład ognista czerwień czy kanarkowy żółty) przyporządkowuje się osobom dynamicznym o młodzieńczym temperamencie, co może wskazywać na agresywny styl jazdy. Takie osoby lubią zwracać na siebie uwagę, także na drodze.

Odcienie czyste, jak na przykład jaskrawy zielony albo przeciwnie, ciemny niebiesko-zielony sygnalizują, że mamy do czynienia z człowiekiem przywiązującym dużą wagę do walorów estetycznych. Taki właściciel z mniejszym prawdopodobieństwem będzie eksploatował nadmiernie swoje auto. Kolory łagodnie pastelowe lub neutralne wskazują na zrównoważony charakter z upodobaniem do luksusu. Odcienie ciemne są wybierane natomiast przez ludzi spokojnych i praktycznych, prowadzących auto w sposób bezpieczny i zrównoważony.

Poleć ten artykuł:

Polecamy