Zakład XEOS z najwyższym punktem konstrukcyjnym

Zakład XEOS z najwyższym punktem konstrukcyjnym

Zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej osiągnął właśnie najwyższy punkt konstrukcyjny. Ta ważna z perspektywy regionu i powstania dolnośląskiej Doliny Lotniczej inwestycja zostanie ukończona w grudniu 2018 roku.

Po oddaniu kompleksu budynku do użytkowania, zakład XEOS przejdzie fazę testów, a rozpoczęcie funkcjonowania centrum przewidziane jest na wiosnę 2019. Generalnym Wykonawcą projektu jest firma Budimex.

 

28 kwietnia 2018 roku na wysokości 16 metrów zawisła wiecha w kształcie niemal dwumetrowych, wyciętych w drewnie narzędzi budowlanych: młotka, siekiery i piły, połączonych z tablicami z logotypami inwestora i generalnego wykonawcy. Symbol półmetku budowy zamocowany został dopiero przy drugim podejściu. Pierwsza próba przeprowadzona dwa dni wcześniej, 26 kwietnia, podczas uroczystego świętowania osiągnięcia najwyższego punktu konstrukcyjnego, z udziałem przedstawicieli inwestora, generalnego wykonawcy i ok. 300 pracowników zatrudnionych w tym momencie na budowie, nie została doprowadzona do końca: wiecha w trakcie wciągania spadła z powodu bardzo silnego wiatru.

 

Bezpieczeństwo na budowie to priorytet, dlatego kolejną próbę podjęto dopiero dwa dni później, po utworzeniu nowej konstrukcji. Warto podkreślić, że pierwsza próba, ze względu na ryzyko związane z pogodą, była przeprowadzana z zachowaniem dodatkowych zabezpieczeń – była wciągana przez wykwalifikowanych pracowników budowy, z zachowaniem obszaru ochronnego i przy dodatkowych bocznych naciągach linowych, stabilizujących całą konstrukcję. Wszystko to zagwarantowało, że upadek wiechy pomimo sporej wysokości, nie stanowił żadnego zagrożenia dla zgromadzonych osób, a jedyny uszczerbek poniosła sama konstrukcja (została zachowana jako wyjątkowa i unikatowa pamiątka).

 

Zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych, który XEOS buduje w Środzie Śląskiej, będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie. Inwestycja jest warta 1 mld PLN.

 

Thomas Böttger, dyrektor zarządzający XEOS: – Osiągnięcie najwyższego punktu konstrukcyjnego to dla nas kolejny niezwykle ważny moment. W lipcu ubiegłego roku niemal w tym samym miejscu symbolicznie wbiliśmy pierwszą łopatę – w tamtym czasie nic tu jeszcze nie było. Dziś, zaledwie po nieco ponad ośmiu miesiącach, widzimy szczyt budynku i to jest coś bardzo namacalnego. Inwestycja rozwija się zgodnie z harmonogramem, sprzyja nam nawet ciepła zimowa aura. Jesteśmy przekonani, że po ukończeniu budowy nasze centrum stanie się ważnym punktem na mapie, wzmacniając potencjał technologiczny i biznesowy regionu, który już teraz jest jednym z najbardziej atrakcyjnych gospodarczo miejsc w Europie.

 

Zakład powstający na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej będzie ważnym elementem w budowie Doliny Lotniczej na Dolnym Śląsku. Do Środy Śląskiej trafią do przeglądu i naprawy największe i najnowocześniejsze na świecie silniki produkcji GE Aviation używane w samolotach Lufthansy, innych pasażerskich linii lotniczych oraz przedsiębiorstw transportu lotniczego.

 

Stefan Schmuck, dyrektor operacyjny XEOS: – Budowa centrum MRO to ogromne wyzwanie – każdy szczegół, nawet najmniejszy musi powstać wg najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa – bo od tego na koniec dnia zależy bezpieczeństwo pasażerów linii lotniczych. Jesteśmy dumni, bo pomimo bardzo restrykcyjnych wymogów i bardzo napiętego harmonogramu, wszystko idzie zgodnie z planem. To dzięki ogromnemu zaangażowaniu, know how i dyscyplinie Generalnego Wykonawcy. Dziękujemy naszemu partnerowi – to był dobry wybór. Przede wszystkim jednak dziękujemy każdemu pracownikowi budowy – to nasze wspólne święto!

 

Terminowe zakończenie prac jest możliwe dzięki zaangażowaniu kilkudziesięciu podwykonawców – polskich firm współpracujących z generalnym wykonawcą oraz 500 pracowników, dla których dzięki budowie stworzono nowe miejsca pracy.

 

Warte podkreślenia są najwyższe standardy bezpieczeństwa, których przestrzeganie jest wpisane w wartości zarówno spółek joint venture – Lufthansa Technik i GE Aviation, jak i generalnego wykonawcy – firmy Budimex oraz Generalnego Projektanta – firmy PM Group. Podczas ponad ośmiu miesięcy budowy zakładu XEOS na jej terenie nie było żadnego wypadku związanego z pracami konstrukcyjnymi.

Poleć ten artykuł:

Polecamy