Studenci stawiają na ekologię w logistyce

Studenci stawiają na ekologię w logistyce

Anita Łęgowik i Szymon Jankiewicz z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego zwyciężyli w polskich eliminacjach konkursu Faster Mind Challenge. Zaproponowali wykorzystanie energii wiatrowej, pozyskiwanej z generatorów Vortex Bladeless na potrzeby platform logistycznych, w tym akumulatorowni.

Teraz, zwycięskie rozwiązanie zostanie zaprezentowane podczas wielkiego finału konkursu Faster Mind Challenge w Paryżu. Organizatorem i pomysłodawcą konkursu jest FM Logistic.

W polskich eliminacjach Faster Mind Challenge wzięły udział 21 zespoły, które przedstawiły innowacyjne i ekologiczne projekty rozwiązań w logistyce. Do finału zakwalifikowano 4 projekty. Była to już trzecia edycja tego konkursu.

 

– Zwycięzców wybraliśmy, biorąc pod uwagę kryteria innowacyjności i ochrony środowiska oraz postawione w konkursie wymagania, m.in. spójności. Dodatkowo, realizacja nagrodzonego projektu jest możliwa. Wykorzystuje on bowiem obecne na rynku rozwiązania – mówi Guilhem Vicaire, dyrektor operacyjny FM Logistic na Europę Centralną, członek Jury polskich eliminacji Faster Mind Challenge.

 

– Innowacyjność i ekologia wpisane są w misję FM Logistic, podobnie jak zasady zrównoważonego rozwoju, według których tworzymy nowoczesne rozwiązania w logistyce, mając na uwadze przyszłe pokolenia. Dlatego właśnie pomysły dzisiejszej młodzieży stanowią dla nas szczególną wartość – mówi Daniel Franke, dyrektor zarządzający FM Logistic na Europę Centralną. – Faster Mind Challenge nastawiony jest więc na wykorzystanie ich inwencji i zewnętrznego spojrzenia na współczesną logistykę – podsumowuje.

 

Uczestnicy konkursu mogli przedstawić swoje propozycje rozwiązań w takich kategoriach jak:

· Platformy do przeprojektowania

NG Concept to partnerskie przedsiębiorstwo inżynieryjno-budowlane, z grupy FM Logistic, zajmujące się budową platform logistycznych. Zadaniem konkursowym jest zaproponowanie rozwiązań, które poprawią wpływ tych konstrukcji na środowisko naturalne. Oceniane będą: zastosowane nowoczesne, inteligentne materiały, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii… Konkursowe platformy logistyczne powinny być idealnie zintegrowane z otaczającym je środowiskiem – zarówno w ośrodkach miejskich, jak i na obrzeżach miast czy w strefie wiejskiej. Koniecznym jest pogodzenie ze sobą aspektów zdrowia, ekonomii oraz poszanowania bioróżnorodności.

· Wprowadź innowacje do magazynu

Zadanie z zakresu działalności magazynów FM Logistic: składowanie oraz copacking. Należy poszukać rozwiązań, które zredukują wydatki energetyczne, zredukują zapotrzebowanie na surowce, zoptymalizują pakowanie. Nie można zapomnieć także o pracownikach FM Logistic – ich środowisko pracy powinno być ergonomiczne i zapewniać wydajność. Zaproponowane rozwiązania powinny polepszać warunki ich pracy.

· Wyznacz najlepszy kierunek naszej pracy

Aby zapewnić klientom punktualne dostawy, FM Logistic wysyła na drogi wiele ciężarówek. W tym zadaniu należy znaleźć rozwiązania, które uczynią transport bardziej przyjaznym dla środowiska – niezależnie, czy odbywa się on na dłuższych dystansach, czy jest to logistyka miejska. Optymalizacja tras, odpowiednio załadowane ciężarówki, promocja odpowiedzialnej jazdy i używanie alternatywnych źródeł energii – to wyzwania stojące przed zespołami konkursowymi.

 

Wszystkie zgłoszone projekty nawiązywały do przyjętego niedawno przez Grupę FM Logistic Programu Zrównoważonego Rozwoju. Zwycięzcy polskich eliminacji wezmą teraz udział w finale konkursu w Paryżu w maju br.

 

Klasyfikacja końcowa:

I miejsce – Energia wiatrowa w logistyce – Anita Łęgowik, Szymon Jankiewicz – Uniwersytet Łódzki

II miejsce – Zmniejszenie emisji CO2 przy zastosowaniu programowania – Aleksandra Lęgas, Joanna Szkutnik-Rogoż, Maciel Wielgosik – Wojskowa Akademia Teczniczna Warszawa

III miejsce – Magazyn szyty na miarę – nowoczesne regały grawitacyjne – Natalia Bauć, Julia Senkała – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

IV miejsce – Elektrownie na kółkach – wykorzystanie paneli fotowoltanicznych na dachach ciężarówek – Norbert Glinko, Ewa Kotuk, Paweł Kazberuk – Politechnika Białostocka

 

(FM Logistic)

Poleć ten artykuł:

Polecamy