Wirtualna rzeczywistość w P3 Prague Horní Počernice

Wirtualna rzeczywistość w P3 Prague Horní Počernice

Z zewnątrz budynek największego w Europie laboratorium wirtualnej rzeczywistości B2B nie różni się od innych obiektów parku logistycznego P3 Prague Horní Počernice. Wewnątrz skrywa coś wyjątkowego: to magazyn, który równie dobrze może być bankiem, samochodem albo nawet powierzchnią planety Mars.

Laboratorium Virtuplex, otworzyło swoje fizyczne i wirtualne drzwi na świat zaledwie kilka tygodni temu. Firma Etnetera Group, właściciel laboratorium, wybrała park logistyczny P3 Prague Horní Počernice ze względu na jego strategiczne położenie na obrzeżach stolicy Czech, w pobliżu głównych hubów handlowych, motoryzacyjnych i produkcyjnych.

Obiekt wewnątrz podzielony jest na dwie części. W mniejszej mieści się bar z miejscami do siedzenia, w pełni wyposażona sala konferencyjna i strefy relaksacyjne z symulatorami lotu. W większej części odbywa się testowanie projektów i przestrzeni w wirtualnej rzeczywistości. W laboratorium można zaprojektować mieszkanie, oddział banku lub salon samochodowy, w skali jeden do jednego, i poruszać się w ich wnętrzach.

 

Pavel Novák, współwłaściciel firmy Virtuplex wyjaśnia: – Można sprawdzić, czy układ mebli, rozkład przestrzeni lub rozmieszczenie przełączników jest odpowiednie. Możemy stworzyć wiele wersji tego samego pomieszczenia, żeby klient mógł przetestować je wszystkie i zadecydować, która z nich będzie dla niego najlepsza.

Laboratorium działa w podobny sposób jak studio filmowe, w którym klienci mogą wynajmować potrzebne instalacje i obsługę.

Pavel Novák mówi: – Najpierw firma przygotowuje treść – tj. projekt środowiska, które chciałaby przetestować, a następnie przesyła ją do laboratorium, gdzie specjaliści przystosowują ją do odpowiednich systemów.

 

Martin Petrovický, prezes firmy Virtuplex dodaje: – Większość klientów, przychodząc do nas, ma już trójwymiarowe dane swojej przestrzeni, pozyskane zwykle od architekta. Bierzemy je i jedynie trochę dostosowujemy. Możemy też zapewnić architektowi pomoc w fazie projektowania, tak aby dane wyjściowe były jak najbardziej użyteczne w przestrzeni trójwymiarowej. Ponadto, jeżeli klient chciałby użyć pewnych obiektów, które nie istnieją jeszcze w przestrzeni trójwymiarowej, możemy je zaprojektować. Banki modeli oferują popularne meble, donice lub obrazy w umiarkowanych cenach.

Ludzie spotykający się w wirtualnej rzeczywistości nie muszą fizycznie przebywać w tym samym miejscu. Kilka osób może być w hali w Czechach, kilka innych w Japonii albo Nowym Jorku. Mimo to wszyscy mogą się wzajemnie widzieć i słyszeć oraz współdziałać w tym samym środowisku wirtualnym.

 

Pavel Novák wyjaśnia: – Osoba testująca daną przestrzeń wkłada opracowane przez nas opatentowane okulary dające obraz w rozdzielczości 5K, służące do poruszania się w wirtualnej rzeczywistości, a na plecy nakłada plecak z komputerem, co umożliwia swobodne poruszanie się. Użytkownicy są ostrzegani o zbliżaniu się do przeszkód lub ścian, więc nie ma ryzyka przypadkowych obrażeń.

 

Ian Worboys, Chief Executive Officer P3 Logistic Parks mówi: – Nasi klienci pochodzą z branży logistycznej, retail albo motoryzacyjnej. Współpracujemy także z firmami produkcyjnymi. Ale Virtuplex jest pierwszym klientem z obszaru wirtualnej rzeczywistości, o którym słyszałem, że wynajmuje magazyn klasy A. Virtuplex dzierży też palmę pierwszeństwa w innych sferach – to pierwszy klient zadowolony z niemal pustego budynku!

Worboys przewiduje, że klientom zajmującym się handlem elektronicznym i przemysłem motoryzacyjnym również przydadzą się usługi z dziedziny wirtualnej rzeczywistości.

Ian Worboys podkreśla: – To niesamowite, dokąd może nas przenieść wirtualna rzeczywistość. Budynek dla e-commerce jest złożony i skomplikowany. Redukcja ryzyka operacyjnego zanim dojdzie do wielkiej inwestycji to naprawdę duża korzyść dla firm. Widzę również ogromną liczbę zastosowań w branży nieruchomości.

 

Pierwszym klientem laboratorium wirtualnej rzeczywistości była Česká spořitelna, która zaprojektowała w niej nową koncepcję swoich oddziałów bankowych. Kolejny przykład udanej współpracy to wirtualny salon samochodów Škoda.

 

(P3)

Poleć ten artykuł:

Polecamy