Konferencja Logistyka. Inwestycje. Przyszłość. Future 2 to 5 dobiegła końca

Konferencja Logistyka. Inwestycje. Przyszłość. Future 2 to 5 dobiegła końca

Jakie zmiany czekają sektor logistyki w ciągu nadchodzących kilku lat? Jakie inwestycje należy zaplanować, by zwiększyć przewagę konkurencyjną? 27 marca w Gliwicach szukano odpowiedzi na te pytania podczas już VIII edycji konferencji „Logistyka. Inwestycje. Przyszłość”.

Zmiana zachowań konsumenckich, wzrost znaczenia handlu na linii Europa – Azja, dynamiczny rozwój technologii, wzrost udziału sektora e-commerce, automatyzacja magazynów, czy w końcu wykorzystanie dronów i wirtualnej rzeczywistości – to już nie futuryzmy, a ewolucja, przed którą stają wszystkie sektory rynku, w tym logistyki i produkcji. Nie możemy zapomnieć także o wzroście znaczenia elektomobilności. Już od kilku lat producenci sektora automotive, tworząc coraz to nowe modele aut, stawiają w nich na proekologiczne rozwiązania.

– Kolejnym krokiem będzie tworzenie coraz bardziej ekologicznych i efektywnych łańcuchów dostaw – zauważył Janusz Bielówka, dyrektor operacyjny, Müller – Die lila Logistik Polska. – Rozumiejąc te potrzeby, stworzyliśmy multimodułowy system do zarządzania i optymalizacji przepływu opakowań wielokrotnego użytku COS, który pomoże osiągnąć ten cel.

Zachodzące zmiany wymuszają nie tylko potrzebę rewizji dotychczasowych procesów produkcyjnych i łańcucha dostaw, ale także zmianę kompetencji pracowników.

 

Od lat Gliwice nie opuszczają podium top lokalizacji logistycznych i produkcyjnych w Polsce. Jednym z elementów, budujących przewagę miasta i regionu jest bieżąca analiza trendów na rynku i dostosowanie do nich oferty inwestycyjnej. – Obserwujemy rynek, rozmawiamy z inwestorami, pytamy o ich plany i potrzeby – podkreślał podczas konferencji Adam Neumann, zastępca Prezydenta Miasta Gliwice. Obok oczywistych, niezmiennych atutów, takich jak doskonała lokalizacja, sąsiedztwo KSSE czy obecność w regionie dynamicznie rozwijającej się branży automotive, w Gliwicach pojawią się także nowe zalety, dla potencjalnie zainteresowanych inwestorów. Podczas wydarzenia Prezydent zwróci uwagę na budowaną zachodnią obwodnicę miasta, która będzie w przyszłości częścią drogi krajowej nr 78 Chałupki – Chmielnik, plany utwardzenia drogi startowej gliwickiego lotniska, które jest doskonałą odpowiedzią na potrzeby tzw. małego ruchu cargo. To jednak nie koniec newsów, bowiem miasto pracuje obecnie nad „uwolnieniem” blisko 700 ha nowych terenów inwestycyjnych, mających tworzyć Gliwicki Obszar Gospodarczy.

Gliwice, jako naturalne miejsce dyskusji o przyszłości sektora logistyki i produkcji, już od 8 lat corocznie goszczą ekspertów i praktyków branży. W tym roku wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele takich firm jak: Crusar Logistics, Müller – Die lila Logistik Polska, M4 Real Estate, Mobile Institutut, Rossmann, Hillwood, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, InnoCo, Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze. Dyskusje w tak interdyscyplinarnym gronie, pozwoliły uczestnikom zajrzeć za kulisy branży i wspólnie zastanowić się nad jej przyszłymi kierunkami rozwoju. Jak rysuje się przyszłość logistyki i produkcji.

 

W związku ze stojącymi przed sektorem wyzwaniami, konieczna będzie modyfikacja podejścia do projektowania produktu, oparta na dodawaniu wartości na rożnych etapach życia produktu oraz analizie obserwowanych sygnałów i zaburzeń. Jak podkreślał Wojciech Ławniczak, Head of Strategy & Innovation, Very Human Services: – Wszystko po to, by można było sprawniej tworzyć inicjatywy, układać z nich scenariusze i plany na przyszłość i je wdrażać. Czy logistyka korzysta z takiego podejścia? Logistyka nie była do tej pory – jako branża- liderem innowacyjności i najczęściej traktowana jest w firmach jako niepotrzebny koszt – zauważył Bartek Tulejko, Partner – Strategic and Logistic Advisory, M4 Real Estate. – Jednak ostatnie lata przyniosły znaczące przyspieszenie adopcji nowoczesnych technologii w obszarze magazynowania i dystrybucji. Postęp technologiczny będzie się dokonywać w 3 obszarach: automatyzacji procesów, zarządzania danymi i wykorzystania sztucznej inteligencji do ich przetwarzania, oraz uzyskiwania maksymalnej elastyczności w łańcuchu dostaw – podkreślała Monika Duda, Partner-Head of Industrial and Logistics Agency CEE w M4 Real Estate.

 

Z badań opracowanych przez PwC wynika, że blisko 60% zarządzających uważa, że wciąż dużym wyzwaniem jest pozyskanie do współpracy osób z kompetencjami w obszarze technologii cyfrowej. Ogromnym wyzwaniem podążającym za ewolucją technologiczną w branży, staje się więc także pozyskanie pracowników, zdolnych do korzystania z dynamicznie rozwijających się technologii.

Jedno jest pewne – logistyka i produkcja przechodzą ewolucję i sektor stoi wobec ogromnych wyzwań związanych ze zmieniającym się otoczeniem, nowymi potrzebami klientów i technologiami, rewolucjonizującymi rynek. Konferencja Logistyka Inwestycje Przyszłość, jest częścią ogólnopolskiego cyklu spotkań logistyków, producentów i samorządowców: Future 2 to 5, czyli interdyscyplinarnej dyskusji o przyszłość branży logistyczno- produkcyjnej w perspektywie 2 do 5 lat.

 

(BC)

Poleć ten artykuł:

Polecamy