Rozwiązania logistyczne na wysoki sezon w branży napojów

Rozwiązania logistyczne na wysoki sezon w branży napojów

Pierwsze ciepłe dni wiosny nieodmiennie są zapowiedzią szczytów logistycznych w branży napojów. Jakie rozwiązania i jakie wózki widłowe stosuje się, by sprostać temu wyzwaniu, producenci napojów gazowanych, soków i piwa?

Choć rynkiem napojów wstrząsnęło w zeszłym roku wprowadzenie podatku cukrowego, nic nie wskazuje na to, że miałaby się zmienić roczna dynamika sprzedaży ze szczytami w maju i miesiącach letnich. By radzić sobie z koniecznością skokowego zwiększenia przepustowości magazynów, wiele działających w branży firm decyduje się na krótkoterminowy, kilkumiesięczny wynajem wózków widłowych. – Wynajem krótkoterminowy wózków widłowych daje możliwość korzystania z pojazdów w czasie dostosowanym do indywidualnego zapotrzebowania, tj. przez kilka dni, tygodni czy miesięcy. Oczywistą zaletą takiej usługi jest możliwość uniknięcia obciążenia finansowego związanego z zakupem nowych pojazdów, które miałyby być użytkowane tylko przez część roku. To popularne rozwiązanie w branżach charakteryzujących się dużą sezonowością – tak jak m.in. branża napojów – tłumaczy Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Jakiego rodzaju wózki stosowane są najczęściej?

Mocne czołowe wózki elektryczne z podwójnymi widłami

Ze względu na swoją uniwersalność i możliwość dostosowania do jednoczesnej obsługi kilku palet z napojami, do najchętniej stosowanych rozwiązań należą obecnie elektryczne wózki czołowe z przeciwwagą. Swoją – liczącą niemal 70 pojazdów flotę – w oparciu o tego typu rozwiązania zmodernizował położony pod Pragą zakład Coca-Cola HBC. Trzon logistycznego parku maszynowego stanowią wózki STILL RX 60 o udźwigu od 3 do 5 ton, a jej uzupełnienie – lżejsze modele RX 20-16 i RX 20-18 (odpowiednio o udźwigu 1,6 i 1,8 t) oraz przydatne w kompletacji wózki unoszące i podnośnikowe. Pojazdy pozyskano w oparciu o leasing operacyjny z umową Full Service, będącą także zazwyczaj elementem umów najmu. – Przedsiębiorcom wynajmującym maszyny najczęściej oferowana jest w ramach jednej umowy pełna obsługa serwisowa. Dzięki temu, nie trzeba uwzględniać w budżecie dodatkowych kosztów związanych z przeglądami i naprawami – relacjonuje Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Pomysł na obsługę ładunków podobny do tego zastosowanego w zakładzie Coca-Coli miał niemiecki browar Westerwald. Mając na uwadze ergonomię pracy operatorów, ochronę środowiska i przejście na zielone źródła energii, w magazynie wyrobów gotowych wdrożono wózki elektryczne STILL RX 60-50 o udźwigu do 5 t z podwójnymi, hydraulicznie wyciąganymi w przód widłami. Podobne rozwiązania są dostępne także we flotach wynajmu. – Zaletą wynajmu krótkoterminowego jest swoboda doboru dodatkowego osprzętu, dokładnie odpowiadającego specyfice funkcjonowania firmy w danym okresie. Do dyspozycji klientów zainteresowanych wózkami z przeciwwagą oddajemy na przykład widły o niestandardowych długościach, pozycjonery czy podwójne paletyzery. Koszt wynajmu maszyny zależy oczywiście od jej typu, ale ceny stanowią ułamek zakupu urządzenia. Zaczynają się już od kilkuset złotych miesięcznie – dodaje Świętochowska. W Westerwald czołowe wózki z podwójnymi, wyciąganymi widłami wykorzystuje się przede wszystkim do sztaplowania, załadunku i rozładunku. Są one w stanie jednocześnie podnosić dwie wypełnione kratami piwa palety na znaczne wysokości i efektywnie pobierać je i odkładać. Uzupełnieniem floty w Westerwald są mniejsze, bardziej kompaktowe elektryczne wózki czołowe STILL RX 60-25.

A co, gdy wózkami nie ma komu jeździć? – automatyzacja logistyki producenta soków

Jeśli natomiast problemu w poradzeniu sobie ze szczytami logistycznymi nie stanowi brak odpowiednich urządzeń, a raczej brak kadr, które mogłyby nimi sterować, warto rozważyć częściową lub całkowitą automatyzację transportu wewnętrznego. Na takie rozwiązanie zdecydował się jeden z wiodących producentów soków owocowych na niemieckim rynku, firma Güldenkron. W mieście Nistertal wzniesiono na jej użytek centrum logistyczne zintegrowane z wytwórnią soków. Pozwala ono na efektywną kosztowo obsługę 10 tysięcy miejsc paletowych i łatwą rozbudowę w przyszłości. Magazyn miał umożliwiać transport wszystkich typów opakowań opuszczających linię produkcyjną – butelek, kartonów i pojemników typu bag-in-box. Dążąc do minimalizacji długofalowych kosztów składowania, zdecydowano się na wdrożenie systemu pojazdów autonomicznych. Obsługę scyfryzowanego w oparciu o system WMS magazynu wysokiego składowania powierzono czterem wózkom systemowym VNA serii STILL MX, wykorzystującym magnetyczne punkty nawigacyjne. Rozwiązanie gwarantuje bezpieczną jazdę w wąskich alejkach oraz sprawne pobieranie i odkładanie ładunków na wysokości do 15 metrów. Zadania transportu poziomego realizowane są natomiast przez automatyczne wózki podnośnikowe z nawigacją laserową, niewymagające montażu nitek indukcyjnych w posadzce obsługiwanych obszarów. W Güldenkron wózki tego typu dostarczają towary do położenia na regałach oraz pobierają je do stref załadunku, w których czekają ciężarówki.

Poleć ten artykuł:

Galeria zdjęć do artykułu

Polecamy