Jeżdżą na zielono

Jeżdżą na zielono

Bardzo optymistycznie nastrajają wyniki badania „Barometr ekologiczny branży flotowej” przeprowadzonego wśród kierowców flotowych w Polsce na zlecenie ALD Automotive. Prawie 80% odpowiedzi ankietowanych wskazuje bowiem, że przestrzegają oni reguły, które pomagają ograniczyć

Zgodnie z deklaracjami badanych najchętniej praktykowane zasady ekojazdy obejmują częste zmienianie biegów, utrzymywanie niskich obrotów silnika, dokładne planowanie trasy i regularną kontrolę ciśnienia w oponach. Kierowcy niechętnie natomiast rezygnują z bagażników zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 237 kierowców flotowych z firm różnej wielkości i różnych regionów Polski.

 

Aż 95% badanych kierowców deklaruje częstą zmianę biegów i aż 94% z nich prowadzi samochód na najwyższym możliwym biegu, aby obniżyć obroty silnika. W celu zminimalizowania zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin, zaleca się zmianę biegu poniżej 2500 obr./min. w przypadku silników benzynowych oraz poniżej 2000 obr./min. w przypadku silników Diesla. Równie dużo – 95% respondentów deklaruje dokładne planowanie trasy przed podróżą, co pozwala ograniczyć liczbę przejechanych kilometrów i proporcjonalnie zmniejszyć ilość wydalanych spalin. Z kolei 92% ankietowanych sprawdza ciśnienie co najmniej raz w miesiącu.

Jest to o tyle ważne, że spadek ciśnienia w oponach o 25% powoduje wzrost oporu toczenia kół oraz zwiększenie zużycia paliwa o 2%. Ponad 88% kierowców flotowych minimalizuje również obciążenie samochodu. Warto przy tym zauważyć, że pozbycie się z samochodowego bagażnika niepotrzebnych przedmiotów, które ważą około 100 kg, pozwala ograniczyć zużycie paliwa o około 7% w przypadku auta osobowego średniej klasy.

 

Najmniej rozpropagowaną zasadą ekojazdy pozostaje rezygnacja ze zbędnych bagażników, boksów dachowych, uchwytów na rowery i innych akcesoriów zewnętrznych, które, zwiększając opory powietrza podczas jazdy, powodują wyższe spalanie. Prawie 84% kierowców przyznaje, że nie demontuje niepotrzebnych bagażników. Praktykowanie tej zasady przynosi jednak wymierne korzyści, ponieważ nawet bagażnik o opływowych kształtach przy prędkości 120 km/h powoduje zwiększenie zużycia paliwa o ponad 20%.

 

Inne zasady jazdy ekologicznej, cieszą się stosunkowo dużą popularnością, ale wyniki wskazują, że jest jeszcze miejsce na budowanie świadomości wśród kierowców. Grupa 27% użytkowników nie ogranicza użycia klimatyzacji. Ok. 24% badanych uważa, że zmniejszyć spalanie i emisję gazów cieplarnianych można przy jeździe z prędkością powyżej 75 km/h. Nie jest to trafna diagnoza: bardziej ekonomiczne i ekologiczne są niższe prędkości, ponieważ przy przyspieszaniu opór powietrza powoduje wzrost tym szybszy spalania, im wyższa jest prędkość.

 

Zgodnie z wynikami badania ALD Automotive stosowanie zasad ekojazdy częściej deklarują kierowcy w małych firmach, zatrudniających do 20 osób. Aż 87,5% ich odpowiedzi wskazuje na proekologiczne postępowanie. Ta grupa kierowców szczególnie chętnie rezygnuje z bagażników (1/3 ankietowanych, w porównaniu z 16,5% w całej próbie). Kierowcy z niewielkich podmiotów często ograniczają też prędkość jazdy.

 

– Wdrożenie zasad ekojazdy jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które działania proekologiczne chcą połączyć z oszczędnościami. W przeciwieństwie do inwestycji w najbardziej ‘zielone’ technologie, takie jak np. silniki hybrydowe, ekojazda nie wymaga nakładów inwestycyjnych i może przynieść nawet 20% oszczędności w wydatkach na paliwo, wspomagając firmowy budżet w trudnych czasach – mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor generalny ALD Automotive Polska.

 

„Barometr ekologiczny branży flotowej” zrealizowany na zlecenie ALD Automotive zmierza do analizy poziomu świadomości ekologicznej menedżerów i użytkowników flot w Polsce. Badanie poświęcone ekojeździe zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej próbie 237 kierowców w firmach różnej wielkości z całej Polski. Ok. 4,2% badanych pracuje w firmach zatrudniających do 20 osób, 38,4% – od 21 do 50 osób, i 57,4% – powyżej 50 osób. Aby zwiększyć wiarygodność wyników, raport był przygotowywany z założeniem, że każdy ankietowany reprezentuje inną instytucję. To � już druga odsłona „Barometru ekologicznego branży flotowej”, po wcześniej analizie zastosowania w pojazdach flotowych technologii przyjaznych środowisku (publikacja FAB2/2009).

 

– Dla wielu wyniki badania zleconego przez ALD Automotive są zaskakujące. Być może, gdyby je rozszerzyć lub przeprowadzić na innej grupie prowadzących auta, jego rezultaty nie byłyby tak optymistyczne. Kierowcy w firmowych samochodach żyją w ciągłym pośpiechu i nie zawsze pamiętają o zasadach zielonej jazdy. Jednak nawet jeśli publikowana analiza oddaje niepełną rzeczywistość, to budujące, że wśród wcale nie tak małej liczby 237 osób prowadzących samochody firmowe, istnieje tak wielka świadomość zasad ekojazdy. Gdzieniegdzie bowiem słychać głosy o utopijności zastosowania w praktyce tych reguł – tu mamy odpowiedź – jednak można. A przecież oszczędne poruszanie się po drogach to nie tylko mniejsze koszty dla przedsiębiorstwa, ale również wzrost bezpieczeństwa na drogach, czyli większe szanse na dojechanie cało do domu – komentuje Tomasz Czarnecki, red. naczelny FlotyAutoBiznes.

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy