Oferta akumulatorów do ciężarówek jest coraz szersza
Nowoczesne ciężarówki pokonujące setki tysięcy kilometrów pełnią także rolę drugiego domu dla kierowców. Dlatego też w ich kabinach montuje się coraz więcej sprzętu rodem niemal z domowej kuchni. Wszystko to znacznie zwiększa zapotrzebowanie na energię do ich zasilania.
Elementów, które należy uwzględnić przy wyborze akumulatora odpowiedniego dla danego pojazdu użytkowego jest bardzo wiele. Z jednej strony są to czynniki związane z samym pojazdem, m.in. wielkość silnika, wyposażenie auta w energochłonne urządzenia, warunki jazdy, z drugiej natomiast – czynniki zewnętrzne takie jak pogoda, czy warunki drogowe. Każdy z liczących się producentów baterii do pojazdów użytkowych stara się mieć gamę urządzeń o różnym zastosowaniu.
Nasi nie czekają
Heavy to rodzina akumulatorów rodem z Centry. Nową gamę oparto na technologii Exide, a dedykowana jest do pojazdów ciężarowych, rolniczych oraz autobusów. Rodzinę podzielono na kilka części: Centra Expert Endurance, Centra Expert, Centra Professional Power i Centra Professional.
Centra Expert Endurance zapewnia wydłużoną żywotność w najbardziej wymagających dla akumulatora warunkach użytkowania. Baterie wyprodukowano przy użyciu technologii Glassmat/Sb, aby osiągnąć poziom jakościowy zgodny z produktami dostarczanymi na tzw. pierwsze wyposażenie samochodów („Original Spare Part”). Zadaniem akumulatorów Centra Expert jest zapewnienie długiej żywotności w standardowych warunkach. Akumulatory wyprodukowano w technologii Glassmat/SHD. Centra Expert również spełnia wymagania jakościowe zgodne z produktami dostarczanymi na tzw. pierwsze wyposażenie. Seria rekomendowana jest dla pojazdów wyprodukowanych po 2000 r., o przeciętnym zapotrzebowaniu na energię.
Centra Professional Power to natomiast akumulatory wyprodukowane w technologii HDX, zaś Centra Professional – w technologii HD. Dedykowane są także do pojazdów starszych (sprzed 2000 r), o podstawowym zapotrzebowaniu na energię. Wszystkie produkty Centry z opisywanej serii, adresowane do pojazdów ciężarowych posiadają specjalny system antywyciekowy. Europejska premiera Centra Heavy miała miejsce na październikowych targach branży motoryzacyjnej Equip’Auto w Paryżu, akumulatory wprowadzono już do sprzedaży na polskim rynku.
Inna z rodzimych firm produkujących akumulatory samochodowe, ZAP Sznajder Batterien ma w swej gamie serię akumulatorów Truck Evulotion. Są to baterie rozruchowe, przeznaczone m.in. dla samochodów ciężarowych z dodatkowym wyposażeniem, takim jak: odbiornik TV, CB radio, lodówka, klimatyzacja itp. Charakteryzują się m.in. grubszymi dodatnimi płytami ołowiowymi (1,9 mm) oraz nową receptura pasty. Producent zapewnia, że taka technologia wykonania gwarantuje dłuższą żywotność. Zwiększoną pojemność, a także odpowiedni poziom bezpieczeństwa użytkowania uzyskano m.in. dzięki centralnej wentylacji Kamina. Minimalna pojemność baterii ZAP Truck Evolution to 170 Ah.
W trasę i na budowę
Szeroką gamę nowych produktów adresowanych do truckerów wprowadzili też ostatnio na rynek najbardziej znani producenci zagraniczni. Bosch ma w swej gamie program akumulatorów oznaczonych: T3, T4 i T5. Zastępują one dotychczasowe linie akumulatorów DIN (w białych obudowach) oraz TecMaxx. Linia T3 obejmuje akumulatory wykonane w technologii hybrydowej, charakteryzujące się relatywnie niewielkim zużyciem wody co wydłuża czas eksploatacji. Przeznaczone są do samochodów wyposażonych w niewielką ilość odbiorników energii elektrycznej, pojazdów komunalnych i budowlanych. Wydajność startowa baterii wynosi 100 proc. Zakres pojemności rozpościera się od 45 do 220 Ah.
Akumulatory linii T4 Heavy Duty wykonano natomiast w technologii Silver. Stop z którego wyprodukowano kratkę dodatnią zawiera dodatek srebra, obniżającego jej oporność właściwą, dzięki czemu proces ładowania akumulatora przebiega znacząco szybciej. T4 są odporne na korozję, co równocześnie wydłuża czas ich użytkowania. Wydajność startowa wynosi 120 proc. Zakres pojemności waha się od 140 to 215 Ah. Podobnie jak w linii T4, akumulatory linii T5 Heavy Duty Extra są również wykonane w bezobsługowej technologii Silver (zakres pojemności 145-225 Ah). Dodatkowo ich separatory zawierają warstwę wykonaną z włókna szklanego, która stanowi ochronę podczas silnych wstrząsów. Dzięki temu Bosch T5 oferują zwiększoną szybkość magazynowania i oddawania energii elektrycznej, zdaniem producenta – mają w porównaniu z akumulatorami tradycyjnymi 10 razy większą odporność na wstrząsy i 30 proc. dłuższy czas użytkowania. Wydajność startowa wynosi 130 proc.
Varta Johnson Controls wprowadza na rynek linię Promotive Trio. To akumulatory w pełni bezobsługowe co redukuje koszty serwisowania. Zdaniem producenta, użytkując akumulatory z tej serii, w przypadku floty samochodowej składającej się z sześćdziesięciu pojazdów (każdy wyposażony jest w dwa akumulatory), przy trzyletniej eksploatacji można oszczędzić ok. 7 tys. euro (ok. 30 tys. zł). Przygotowano nawet specjalny kalkulator komputerowy, przy pomocy którego każdy może sobie sam wyliczyć swe oszczędności. Seria obejmuje baterie Promotive Silver, przeznaczone głównie dla samochodów ciężarowych z kabinami sypialnymi, autobusów dalekobieżnych i miejskich, ale także dla straży pożarnej i innych pojazdów ratowniczych. Technologia Super Heavy Duty ma zagwarantować akumulatorom Promotive Silver szczególnie dużą odporność na wstrząsy i pracę cykliczną.
Z kolei Promotive Blue przeznaczone są głównie dla pojazdów funkcjonujących w ruchu dalekobieżnym, pojazdów budowlanych i komunalnych oraz dla maszyn rolniczych. Są to akumulatory charakteryzujące się m.in. wysoką odporność na wstrząsy. Gamę uzupełniają akumulatory Promotive Black, nadające się do użytkowania głównie w autobusach miejskich, samochodach dostawczych, pojazdach komunalnych i budowlanych, jak i w starszych rocznikowo pojazdach wyposażonych w mniejszą ilość odbiorników energii elektrycznej.
Troski nigdy za wiele
Współczesne akumulatory to urządzenia całkowicie bezobsługowe lub też wymagające tej obsługi w bardzo niewielkim stopniu. Mimo tego, co zalecają specjaliści, warto na bieżąco śledzić co „w trawie piszczy” i co pewien czas sprawdzać stopień zużycia baterii. Szczególnie dotyczy to akumulatorów starszych typów, ciągle jeszcze spotykanych w wielu pojazdach. Warto zatem, średnio raz na dwa miesiące sprawdzać gęstości elektrolitu, do czego służy aerometr. Należy też kontrolować poziom elektrolitu (w każdej z cel elektrolit powinien o 8-10 mm przekraczać górne krawędzie wewnętrznych płyt), jak również stan przewodów napięciowych.