Zielony iks

Zielony iks

Michelin zaprezentował nowe produkty: kolejną generację ekologicznych opon Energy Saver oraz innowacyjne koło dla samochodów elektrycznych Active Wheel. 

Michelin Energy Saver to już czwarta generacja ekologicznych opon, która poprzez zastosowanie technologii

 

Michelin Energy Saver to już czwarta generacja ekologicznych opon, która poprzez zastosowanie technologii GreenX pozwala na ograniczenie oporu toczenia średnio o 20% w stosunku do standardowego ogumienia. O takich osiągach decyduje wykorzystanie w mieszance bieżnika opony krzemionki oraz specjalny proces produkcji. Dzięki niemu dochodzi do równoczesnego mieszania składników przy całkowitej kontroli składu mieszanki i reakcji między cząsteczkami. Zachowanie gumy bieżnika jest w dużym stopniu zależne od jakości wiązań międzycząsteczkowych, dlatego opona charakteryzuje się mniejszym oporem toczenia oraz lepszą przyczepnością i dłuższymi przebiegami. Według testów, nowe ogumienie zwiększa sprawność energetyczną pojazdu poprzez zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 0,2 litra na 100 km, co przekłada się na redukcję emisji dwutlenku węgla o około 4 g na km.

Technologia „GreenX” jest stosowana również w oponach do samochodów dostawczych i ciężarowych. – Wbrew powszechnemu mniemaniu, tym, co generuje największą emisję CO2 – 86% – nie jest produkcja ani utylizacja opon, lecz ich eksploatacja. Tak wysoki udział wynika z oporu toczenia, który aż w 20% odpowiada za zużycie paliwa. Czyli jeden na pięć baków paliwa jest zużywany w celu pokonania oporów toczenia – mówi Tomasz Młodawski, menedżer produktu Michelin Polska.

Drugi zaprezentowany produkt, Michelin Active Wheel, łączy w sobie oponę, układ hamulcowy, silnik napędowy i elektryczne zawieszenie. Nowoczesne koło zostało zaprojektowane w celu ograniczenia zużycia energii i emisji szkodliwych substancji. Dzięki umieszczeniu kluczowych dla pojazdu podzespołów wewnątrz koła, samochody napędzane energią elektryczną mogą być lżejsze i uzyskują dodatkową przestrzeń zajmowaną do tej pory przez silnik, skrzynię biegów czy zawieszenie. Ciekawym rozwiązaniem technologicznym zastosowanym w kole, jest niewielkich rozmiarów silnik trakcyjny i zintegrowany układ zawieszenia.

Wszystkie jednostki znajdujące się w kole są  napędzane wyłącznie energią elektryczną czerpaną z akumulatora litowo-jonowego lub akumulatora innego typu, ogniwa paliwowego lub superkondensatorów. Skutkuje to przede wszystkim zerową emisją zanieczyszczeń, ponadto napęd elektryczny zapewnia bardzo niski poziom hałasu. Zastosowanie nowego koła Michelin na pewno da większą swobodę projektantom nowych pojazdów z napędem elektrycznym, ponieważ wszystkie istotne elementy pojazdu, takie jak silnik, elektrycznie sterowane zawieszenie, opony i hamulce będą zintegrowane w kole.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy