Wielkogabarytowe naczepy służą najczęściej do przewozu dużych, lekkich towarów
Naczepy typu Jumbo służą do przewozu największych, choć zazwyczaj relatywnie lekkich ładunków. Zyskują na popularności, bo są bardzo praktyczne, a w transporcie niektórych towarów po prostu nieodzowne. Przewóz mebli, odzieży itp. może być sporym problemem. Naczepy typu
Przewóz mebli, odzieży itp. może być sporym problemem. Naczepy typu Jumbo potrafią wywiązywać się z tej roli bardzo dobrze. Podobnie zresztą radzą sobie np. z przewozem różnego rodzaju maszyn. Wówczas są to jednak konstrukcje o wzmocnionym podwoziu i zmodernizowanym układzie jezdnym.
Ogromna pojemność
Zazwyczaj są to naczepy o wyjątkowo dużej pojemności. Osiągana ona jest dzięki specjalnej konstrukcji podłogi. Ma kształt schodkowy. Tym samym koła naczepy są nieco mniejsze niż w naczepach tradycyjnych. Naczepy typy Jumbo występują zazwyczaj w wersji trzyosiowej, ale także (choć nieco rzadziej) jako dwuosiówki. Różnica w wysokości, w najbardziej typowych, trzyosiowych naczepach wynosi zazwyczaj kilkadziesiąt centymerów. Z kolej objętość przestrzeni ładunkowej w naczepach zamkniętych jest gigantyczna, w niektórych przypadkach znacznie przekracza 100 m sześc. Najbardziej typowe naczepy typu jumbo mają 13,6 m długości i dysponują ładownością na poziomie 18-29 tys. kg.
Poza zwiększoną objętością części ładunkowej, do podstawowych zalet tego rodzaju naczep należy wygodna obsługa części towarowej. W przypadku gdy jest to naczepa kurtynowa można ładować towar górą, bokiem oraz od tyłu co znacznie przyspiesza sam proces załadunku i rozładunku. Są plusy, są też minusy. Schodkowa konstrukcja może nieco utrudniać przewóz szczególnie długich przedmiotów, a wysokość podłogi naczepy jest zazwyczaj sporo niższa od poziomu, na którym znajduje się standardowa rampa, co nie ułatwia wykonywania czynności załadunkowych i rozładunkowych.
Made in Poland
Na rynku jest sporo naczep typu Jumbo. Rodzimą konstrukcją jest np. CMT NSP24. Ramę wykonano ze stali o wysokich własnościach wytrzymałościowych. Kratownicę oparto na dwóch belkach wzdłużnych, stanowiących główne elementy nośne. Zespół jezdny zbudowano na zawieszeniu pneumatycznym (3 x 9 tys. kg), do wyboru są osie BPW lub SAF (hamulce bębnowe lub tarczowe). Na pierwszym poziomie podłogi, o długości ok. 9,6 tys. mm można uzyskać wysokość 3,05 tys. mm, w drugim poziomie podłogi, mierzącym ok. 4 tys. mm wysokość wewnętrzna wynosi ok. 2,6 tys. mm. Różnica pomiędzy poziomami podłogi to zatem 450 mm. Podłogę wykonano z desek sosnowych o grubości 32 mm, które pokryto sklejką z drewna liściastego, mającego funkcję antypoślizgową, o grubości 12 mm. Nad kołami, pod podłogą znajduje się blacha ocynkowana. Załadunek może odbywać się np. przy pomocy wózka widłowego o dopuszczalnym nacisku na oś wynoszącym 5 tys. kg. Burty wykonano z profili aluminiowych, dwustronnie anodowanych. Mają grubość 25 mm oraz wysokość 600 mm.
Burta tylna jest otwierana do dołu. Plandekę stanowi opończa wykonana z niekurczliwego materiału o gramaturze 660 g/m kw. o osnowie poliestrowej, okrytego z zewnątrz warstwą PCV. Opończę wykonano techniką zgrzewania co zapewnia odpowiednią szczelność.
Na rynku jest też specjalna wersja naczepy CMT NSP-24 Jumbo przeznaczona do przewozu maszyn. Jest to platformowa wersja Jumbo (o wzmocnionej konstrukcji) do przewozu takich maszyn jak: ładowarki, walce, kruszarki, rozściełacze asfaltu, wózki widłowe. W przypadku przewozu maszyn ponadgabarytowych istnieje możliwość poszerzenia platformy załadunkowej. W wyposażeniu opcjonalnym naczepa posiada najazdy (hydrauliczne lub mechaniczne), a ponadto mechanizm rozciągania ramy, osie samoskrętne sterowane hydraulicznie itp. Różnica pomiędzy poziomami podłogi wynosi również 450 mm.
Podobną naczepę typu Jumbo ma w swej gamie również inny rodzimy producent – Wielton. Trzy- i czteroosiowe naczepy wieluńskiego wytwórcy pojazdów różnią się od dotychczasowych przede wszystkim konstrukcją ramy nośnej. Zastosowano ramę jednobelkową zamiast wykonanej z dwóch podłużnic. Dzięki temu zwiększyła się znacząco wytrzymałość naczepy, a jednocześnie uległ obniżeniu pokład ładunkowy. Zamiast dotychczasowych 950 mm, nowe naczepy mają pokład na wysokości 920 mm. Najazd można poszerzyć do 3,06 tys. mm, co przydaje się zwłaszcza wówczas, gdy transportowane będą szerokie, gąsienicowe maszyny budowlane. Naczepy są dostępne w wersjach standardowych lub rozciąganych (co pół metra, łącznie o pięć metrów). Dopuszczalna masa całkowita w trzyosiówkach wynosi 48 tys. kg, a w czteroosiówkach 58 tys. kg.
Na przykład z Holandii
Wśród nowych na naszym rynku naczep typu Jumbo, a pochodzących od zagranicznych producentów są m.in. produkty holenderskiej firmy Pacton. Ich parametry techniczne umożliwiają np. transport ładunków ponadgabarytowych, jak również maszyn budowlanych lub rolniczych. Ładowność techniczna wynosi 35 tys. kg. Całość konstrukcji oparto na stalowej ramie (profil I), połączonej dodatkowo, w odstępach 430-milimetrowych poprzeczkami w kształcie litery U. Dodatkowa poprzeczka ma ponadto wzmacniać tylną część naczepy. Boki wykonano z profili o wysokości 1,6 m, z dwunastoma specjalnymi uchwytami do pasów mocujących.
Podłogę naczepy, o grubości 28 mm zbudowano z trwałego drewna, odpornego na działanie niskich i wysokich temperatur, a także wilgoci. Układ hamulcowy zaopatrzono m.in. w system ABS wraz z układem stabilizacji toru jazdy naczepy podczas poruszania się po łukach. Hamulec postojowy stanowią cztery cylindry sprężynowe (umieszczone na dwóch osiach).
Podobne konstrukcje mają też naczepy innych zachodnioeuropejskich producentów. Cechą wspólną są ponadto podobne gabaryty: długość 13,6 m, szerokość 2,4-2,5 m oraz wysokość 2,8-3,1 m. Dolny pokład ma zazwyczaj długość 9,1-9,6 m, podczas gdy górny jest o ponad połowę krótszy. Uskok górny mieści się zazwyczaj w przedziale 30-40 mm. Naczepy oferowane są zarówno jako skrzynie, ale i jako platformy, czy firanki. W zależności od występujących w danym przypadku potrzeb, można zastosować drzwi wysokie lub niskie, a gdy w grę wchodzi transport pojazdów lub maszyn, stosuje się też rampy najazdowe. Dla uzyskania silniejszej konstrukcji, gniazda na rampy wykonane są zazwyczaj z duraluminium. W przypadku „niskopodwoziówki” istotna jest też m.in. wysokość siodła (1.000-1.150 mm), jak również wysokość samej platformy (850-950 mm). Tył naczepy (na długości 50 cm) jest ścięty.