Bezpieczeństwo i e-learning
Analiza statystyk wypadków drogowych w Polsce wykazuje nieznaczną poprawę sytuacji. W porównaniu z 1980 rokiem, ilość wypadków drogowych w Polsce spadła o 11%, daleko nam jednak do europejskich wzorców jak Francja, gdzie ilość wypadków drogowych udało się ograniczyć o 67%, czy
Polscy kierowcy podstawowej przyczyny wypadków dopatrują się w złym stanie dróg, nietypowej organizacji ruchu, w stanie technicznym pojazdów. Tymczasem z raportu policji za 2007 rok wynika, że na niemal 50 000 wypadków, zaledwie 56 spowodowanych było niewłaściwym stanem jezdni, a zła organizacja ruchu była przyczyną dwóch zdarzeń. Niezawiniona niesprawność techniczna pojazdu to przyczyna zaledwie 0,2% wypadków drogowych. Nieco więcej tego typu zdarzeń spowodowanych jest przez złe ogumienie pojazdu, czy na przykład brak oświetlenia. Trudno jednak tutaj zrzucać winę na producenta samochodu.
Winni są kierowcy
To kierowcy – ich nieostrożność, brawura oraz brak umiejętność przewidywania sytuacji – są w około 80% przyczyną wszystkich wypadków drogowych. Próby poprawy bezpieczeństwa drogowego podejmuje policja. Czasem prowadzi szokujące akcje prewencyjne, jak hasło „Idzie wiosna, będą warzywa”. W większości przypadków działania służb porządkowych ograniczają się jednak do klasycznych środków represji takich jak mandaty, punkty karne i instalowanie kolejnych fotoradarów. – Niewielką skuteczność środków represji najlepiej obrazuje przykład Niemiec. Mimo że to jedyny kraj, w którym nie ma ograniczenia prędkości na autostradach, wyróżnia się on na tle innych państw europejskich dzięki bardzo znacznemu wzrostowi bezpieczeństwa drogowego – mówi Leszek Alexander Konopka, prezes zarządu Gras Savoye Polska.
Jednym z pomysłów na poprawę bezpieczeństwa drogowego jest EduPlay, wdrażany na rynek przez Gras Savoye Polska. To aplikacja internetowa składająca się z kilku modułów tematycznych, a dotycząca problemu bezpieczeństwa drogowego. Przygotowana została z myślą o kierowcach i przypomina o wydawałoby się oczywistych prawdach, dotyczących ograniczeń organizmu ludzkiego, zasad fizyki, zachowania w miejscu wypadku, itp. – Prace nad EduPlayem prowadzimy wraz z wyspecjalizowaną w technologiach IT poznańską firmą Alliance Technology. Jej pracownicy pomagają nam wypracować najlepsze rozwiązania wizualne i technologiczne – dodaje prezes Gras Savoye.
Tryb edukacyjny
Każdy z modułów EduPlaya posiada tryb edukacyjny, gdzie w formie pytań, animacji oraz opisów dowiemy się na przykład, o czym powinniśmy pamiętać parkując pojazd, jak prawidło zabezpieczyć miejsce wypadku, czy też jak sporządzić wspólną deklarację o zdarzeniu drogowym. Po około 30 minutach jesteśmy gotowi, aby zmierzyć się z testem podsumowującym, składającym się z 10 pytań (sprawdzenie wiedzy zawiera każdy moduł). W przypadku wdrożenia programu dla kierowców flotowych, to bardzo istotne narzędzie dla fleet managera. System generuje statystyki wejść do systemu, ilości wykonanych testów i poprawność udzielonych odpowiedzi, co umożliwia bieżącą weryfikację umiejętności kierowców i skuteczności aplikacji.
– Istotną zaletą EduPlay jest jego elastyczność. Każdy użytkownik może spędzić w nim dowolną ilość czasu. Program nie wymaga od wdrażającej go firmy szczególnego zaangażowania szkoleniowców. Mamy nadzieję, że skuteczność będzie równie wysoka jak w krajach Europy Zachodniej, gdzie podobne rozwiązania umożliwiły spadek szkodowości nawet do 30% – mówi Leszek Alexander Konopka.
Żeby korzystać z systemu Gras Savoye wystarczy mieć komputer z dostępem do Internetu. Jest to więc proste i niekosztowne rozwiązanie. Może ono samo w sobie stanowić program prewencyjny lub towarzyszyć zajęciom praktycznym w szkole bezpiecznej jazdy. EduPlay wdraża broker ubezpieczeniowy, co gwarantuje, że oparty jest na solidnych analizach statystyk szkodowych oraz konkretnych przypadkach szkód komunikacyjnych.
Masa słonia
Bezpośrednim celem Edu Playa nie jest zmniejszenie ilości śmiertelnych ofiar na polskich drogach, ale ograniczenie niebezpiecznych zdarzeń drogowych poprzez wyeliminowanie choć części niewłaściwych zachowań. Większość wypadków, nawet jeśli jest bezpośrednio spowodowana przez nadmierną prędkość lub nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu to wypadkowa kilku czynników, jak choćby zmęczenie kierowcy, stres, dekoncentracja (np. przez używanie telefonu komórkowego). Ani policji, ani Gras Savoye nie uda się wykorzenić wszystkich złych nawyków za kierownicą. Ale EduPlay skłania do przemyśleń. Na przykład używanie telefonu komórkowego obniża naszą koncentrację w takim stopniu jak 1,5 promila alkoholu, a przy uderzeniu z prędkością 50 km/h nasza dynamiczna masa ciała wynosi 4 tony, czyli równa się masie słonia.
Konsekwencje finansowe
– EduPlay to także ekonomiczny wymiar floty samochodowej. Każdy wypadek drogowy implikuje koszty bezpośrednie – takie jak naprawa uszkodzonego pojazdu, franszyza czy składka ubezpieczeniowa. Jednak dodatkowe, pośrednie wydatki na jakie naraża nas wypadek drogowy są zwykle dwa, trzy razy wyższe. Na konsekwencje finansowe wpływają choćby opóźnienia w dostawach, zastępstwa pracowników, dodatkowe nakłady czasowe administracji, powrót do czynności zawodowych poszkodowanego lub nawet konieczność znalezienia nowej osoby. Trudno też wycenić straty wizerunkowe znanej firmy, której obrandowany pojazd leży w przydrożnym rowie. We Francji koszt bezpośredni wypadku drogowego pociągającego za sobą stałą niezdolność do pracy to 40 000 euro, a koszty całkowite przekraczają zwykle 100 000 euro – mówi Leszek Alexander Konopka, prezes zarządu Gras Savoye Polska.