Wątpliwości opiekunów

Wątpliwości opiekunów

Zdaniem koncernów paliwowych, paliwa uszlachetnione powodują niższe spalanie i dłuższy żywot poszczególnych części samochodu. Czy przekonani są także o tym fleet managerowie? A jeśli nie, to czy karty mają blokady na tankowanie lepszego paliwa? Postanowiliśmy zrobić drobny

Marcin Trzpil, fleet manager MS Spinex

– Paliwa uszlachetnione tankowane są do pojazdów służbowych kadry zarządzającej oraz kierowników pionu handlowego, ale nie przez cały rok – zazwyczaj w okresie od wczesnej wiosny do późnej jesieni. W wielu przypadkach tankowanie ulepszonych paliw przy pierwszych mrozach powodowało jego zamarzanie w filtrach, co z kolei kończyło się przymusową wizytą w serwisie. Dlatego podjęliśmy decyzję o nie tankowaniu pojazdów w okresie zimowym paliwem typu: Orlen Diesel Verva, Shell V-Power Diesel, Statoil Diesel Gold, BP Ultimate.

Andrzej Torchała, kierownik administracji Harper Hygienics

– W naszej firmie przyjęty jest nakaz tankowania podstawowych rodzajów paliwa. Tylko w wyjątkowych wypadkach istnieje możliwość nalania do baku paliwa uszlachetnionego. Karty nie posiadają blokady na tego typu tankowanie. Jednak jeśli przypadek zakupu paliwa uszlachetnionego nie należy do grona wyjątkowych, to dla pracownika może to skutkować koniecznością zapłacenia różnicy ceny pomiędzy tymi zwykłą benzyną czy olejem napędowym, a ich ulepszoną wersją. Polityka samochodowa obowiązuje wszystkich użytkowników samochodów służbowych.

Bogumiła Czernecka, kierownik floty i transportu, prokurent SIG

 

– Nasza firma generalnie nie korzysta z paliw uszlachetnionych z dwóch powodów. Przy tak dużej flocie jaką posiadamy, a jest to około 350 samochodów osobowych i 200 ciężarowych, olbrzymią rolę odgrywają koszty. Ponadto nie zaobserwowaliśmy znaczącego wpływu tych paliw na układ napędowy samochodów i związanej z tym poprawy ich stanu technicznego i ostatecznych kwot uzyskiwanych ze sprzedaży aut „wychodzących” z floty.

Andrzej Horna, menedżer floty, Kolporter Holding

 

– Jeżeli chodzi o paliwa wzbogacone, to w naszej firmie ich nie stosujemy. Użytkownicy samochodów służbowych, łącznie z członkami zarządów, mają całkowity zakaz ich tankowania. Mówi o tym regulamin wewnętrzny przedsiębiorstwa, a w przypadku nie zastosowania się do jego zapisów grożą kary dyscyplinujące. Jednak karty paliwowe nie posiadają blokad na paliwa wzbogacone. Gdy zaczynałem pracę w Grupie Kolporter do wykonania była cała masa pracy i trudnych dni, zwłaszcza w kwestii zmiany podejścia użytkowników samochodów. Wszyscy wiemy, że najtrudniej zmienić nawyki. Obecnie sytuacja jest w pełni wyklarowana i tankowanie paliw wzbogaconych nie mają miejsca, a jeśli nawet się zdarzą to bardzo, bardzo sporadycznie. Nasza flota liczy 730 aut, a więc przy takim stanie liczebnym, należy być nieustannie czujnym.

Andrzej Wychowaniec, specjalista ds. floty samochodowej, Sarantis Polska

 

– Raczej nie stosujemy paliw uszlachetnionych. Tylko zarząd może tankować takie paliwa, aczkolwiek z moich analiz wynika, że robi to rzadko. Karty, które użytkujemy nie mają blokad na rodzaj tankowanego paliwa. Pracownik może w takim przypadku zatankować paliwo lepszej jakości, ale nie jest obciążany różnicą kosztów, poza tym są to sporadyczne przypadki. Podczas ostatniej zimy i mrozów, jakie miały miejsce, również ekipa handlowa mogła korzystać z paliwa lepszej jakości. Jednak jak doświadczenie pokazało, kilka razy pojawiły się problemy z jego jakością. Na pewno warto byłoby przeprowadzić test, który wykazałby, czy stosowanie paliw uszlachetnionych zmniejsza koszty eksploatacji.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy