Test – IVECO STRALIS AS3 440 S50 T – Prawdziwie ambitny
Iveco Stralis pojawił się w 2002 r. prezentując połączenie wszystkich najnowszych osiągnięć tej marki w klasie pojazdów długodystansowych. Następnie w 2007 r. jego następca dumnie pokazał nową kabinę i kolejne najnowsze udoskonalenia. Obserwując sprzedaż najnowszej wersji Iveco
Wygląd zewnętrzny. Jeden rzut oka wystarczy, żeby dostrzec nową osłonę chłodnicy (bardzo ważny element dla wizualizacji pojazdu) oraz nowe bloki optyczne, w skład których wchodzą obecnie kierunkowskazy. Znaczek gamy Stralis nadal znajduje się bezpośrednio pod przednią szyba, natomiast symbol samej marki Iveco został umieszczony w najwyższym rzędzie osłony chłodnicy, robiąc w ten sposób miejsce na znaczek identyfikacyjny przewoźnika.
Układ napędowy. Od momentu pierwszego pojawienia się na rynku pod koniec lat 90, silnik Cursor miał dużo czasu aby zapracować na doskonałą reputację, a to dzięki swojemu wysokiemu i szybko osiągalnemu maksymalnemu momentowi obrotowemu, ale także dzięki swojemu sprzęgłu o zróżnicowanej geometrii.
Gama Stralis jest dostępna z różnego rodzaju skrzyniami biegów, mechaniczną (9 lub 16 biegów), automatyczną, lub całkowicie zautomatyzowaną (12 biegów). Hamulce klasyczne mają wentylowane tarcze kół z przodu i z tyłu z elektronicznym napędem EBS. Hamulec silnikowy z dekompresją Iveco Turbo Brake (ITB) posiada moc 408 KM i 2.400 obr./min. dla silnika Cursor 13, w który wyposażony jest nasz testowany pojazd. Jeżeli warunki pracy tego wymagają, można dołączyć spowalniacz ZF (Intarder) drugiej generacji, który dysponuje siłą hamowania rzędu 500 kW. Ponadto model ten posiada elektroniczną kontrolę stabilności – ESP, proponowaną w różnych wersjach.
Coraz wyższa kabina
Ergonomia i komfort. Nowa kabina Space³ jest dłuższa (90 mm) i wyższa (95 mm) ale trochę węższa (20 mm). Biorąc pod uwagę te parametry, wewnętrzna objętość kabiny wzrosła o 1,8 m³! I to właśnie ten aspekt bezpośrednio wpłynął na nazwę tego modelu, mimo że, na wniosek jednego z konkurentów nazwa ta nie będzie odtąd więcej pisana słownie.
Stralis oferuje klientom trzy wersje kabiny w zależności od rodzaju wykonywanej pracy. Active Day jest kabiną krótką, z niskim dachem, przeznaczoną do pracy na niewielkich dystansach, nie wymagających spędzenia nocy w pojeździe. Active Time, to kabina o średniej wielkości, mogąca mieć wysoki dach, dzięki czemu istnieje możliwość przenocowania w pojeździe. I wreszcie perełka wśród kabin wersja Active Space³ (lub AS³) reprezentuje najwyższą półkę wśród kabin w kwestii wielkości i komfortu, a przeznaczona jest do pracy na długich dystansach. Wysokość wnętrza należy do czołówki wśród ciągników dostępnych na naszym rynku z wynikiem 2.310 mm i 2.080 mm na środku kabiny.
Wejście na pokład nie uległo zmianie. Kierowca dysponuje obecnie czterdziestoma dodatkowymi milimetrami na wyregulowanie odległości fotela, co stanowi dla niego wielkie dobrodziejstwo. Czerwona tapicerka w wersji AT i AD jest obecnie w niebieskim odcieniu. Tablica rozdzielcza zachowała swój styl, mimo kilku małych zmian jak na przykład kolorystyka, która przeszła z czerni w szarość.
Różne podstawowe układy sterowania znajdują się na obrzeżach kierownicy, łącznie z małą ciekawostką po raz pierwszy zastosowaną w klasie pojazdów ciężkich, a mianowicie sterownikami automatycznego napędu, które można zobaczyć pod postacią trzech białych przycisków.
Część sypialniana również skorzystała na zmianach nadających jej nową jakość. Nowe rozmiary kuszetek wyglądają następująco: 746 mm x 2.020 mm dla dolnej kuszetki (przy redukcji do 630 mm za fotelem kierowcy) i 784 mm x 1.940 mm dla kuszetki górnej. Materace na drewnianych stelażach zostały powiększone dla zwiększenia komfortu, a aluminiowa drabinka (dyskretnie schowana) pozwala na wejście na górna kuszetkę. Przy rozkładaniu nie wymaga ona już żadnej modyfikacji fotela kierowcy, gdyż jest usytuowana wystarczająco wysoko. Istnieją trzy możliwości zagospodarowania wnętrza: kuszetka w trzech wersjach z ustawionym na środku stołem, kuszetka w trzech wersjach z pominięciem fotela pasażera lub kuszetka w jednej wersji z umieszczonym pod spodem, w części środkowej, schowkiem na prowadnicach o pojemności 100 l. Za kierowcą znajduje się jeszcze chowana podkładka, na której można umieścić telewizor, a tuż obok umieszczono gniazdko elektryczne o mocy 12 V.
Całkowita pojemność schowków
Powiększone w spektakularny sposób gabaryty wnętrzna są wspaniałą sprawą, natomiast korzystanie z nich jest już zupełnie inną kwestią. Schowki umieszczone nad przednią szybą zostały powiększone o 15 proc. w stosunku do swoich poprzedników. Wnętrze w centralnym punkcie zostało zwiększone z 220 x 595 mm do 450 x 780 mm!
Dodatkowo pojawiły się dwa bagażniki boczne, które nie tylko są bardzo pojemne, ale przede wszystkim mają szerokie otwory o wymiarze 360 x 520 mm pozwalające na przykład na włożenie do nich kartoteki. W wersji AS dochodzą do nich jeszcze dwa mniejsze schowki, które znajdują się bezpośrednio w błotnikach. I wreszcie ostatni mały schowek umieszczony pod fotelem kierowcy, który również może pomieścić kilka drobiazgów, takich jak na przykład rękawice.
Ustawienia podłokietników nie zostały tak hojnie zwiększone, ale za to składana podkładka jest szersza o 30 proc. i osiąga rozmiar 580 x 545 mm. Nie da się również zaprzeczyć, że poziom wykończenia jest zdecydowanie wyższy, choć nadal nieporównywalny z najlepszymi na rynku. Poprzestańmy na stwierdzeniu, że nowa tablica rozdzielcza, która pojawiła się niedawno, uzyskała niezbędne i oczekiwane poprawki.
Odwaga i skromność
Parametry i zużycie paliwa. Podczas niedawnego „Testu na 1000 Punktów” Stralis (w wersji 560 KM) pokazał się z dobrej strony w wielu dziedzinach, w tym także i w kwestii zużycia paliwa. Nie jest to niespodzianką, jeśli brać pod uwagę dwa ostatnie testy, które już przeprowadziliśmy: 29,29 l/100 km dla Stralis 430 (Euro 3) i 29,12 l/100 km dla modelu Stralis 450 (Euro5).
Tym razem testowany model jest większy od poprzednika i osiąga zdecydowanie wysoką średnią prędkość: 86,36 km/godz. Ale mimo to, końcowy wynik jest dobry: 29,72 l. Stąd też amatorzy dużych mocy mogą być spokojni gdyż możliwe jest uzyskanie umiarkowanego zużycia paliwa, wszystko zależy tylko od kierowcy.
Dla płynu AdBlue wyniki uzyskane w wersjach 450 i 500 mogą być uznane za przyzwoite: 10,5 l dla 450 KM, co daje 1,41 l/100 km i współczynnik 4,84 proc. w stosunku do całkowitego zużycia paliwa. W wersji 500 KM to 12 l, a więc 1,58 l/100 km i 5,32 proc.
Wrażenia podczas jazdy. Zaledwie moment po wyruszeniu w trasę daje się zauważyć pierwsza istotna nowość, mianowicie kierunkowskaz jest zdecydowanie dużo cichszy! Ruszanie jest naprawdę proste, gdyż trzeba tylko zdjąć hamulec ręczny i włączyć bieg przez naciśnięcie pierwszego z trzech przycisków, tego oznaczonego literą D. Pozostałe przyciski to N oznaczający powrót do punktu wyjścia i R oznaczający bieg wsteczny.
Natomiast jeśli warunki na drodze wymagają ruszanie lub cofania w bardzo wolnym tempie, to używamy tych samych przycisków, tyle że dłużej je przytrzymujemy (2 sekundy).
Słaby punkt tego systemu dotyczy blokady skrzyni biegów dla uzyskania ekonomicznej jazdy, gdyż niektórzy kierowcy zmuszeni są do uniesienia się w fotelu, w celu naciśnięcia na przycisk uruchamiający tę funkcję.
Przycisk po prawej stronie kierownicy spełnia dwie ważne funkcje: zmianę biegu na wyższy lub niższy i uruchomienie hamulca silnikowego jak również spowalniacza. Przy zautomatyzowanej skrzyni nie ma już dźwigni zmiany biegów, która przeszkadzała w momencie przemieszczania się kierowcy wewnątrz kabiny.
Różne konieczne informacje dla kierowcy znajdują się na ekranie komputera pokładowego, którego menu można uruchomić za pomocą układu sterowania. Bardzo kolorowy centralny wyświetlacz pozostaje taki sam, powiększając dodatkowo kontrast z resztą tablicy rozdzielczej poprzez zmianę czerni na szarość.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to ogólna widoczność w lusterkach jest dobra. Tymczasem zaktualizowano różne inne systemy podobnie jak u konkurencji: na przykład pomoc w ruszaniu na wzniesieniu (Hill Holder), cruise control adaptatif (ACC) czyli kontrola prędkości i prawidłowego odstępu między pojazdami podczas jazdy oraz system uruchamiający hamowanie lub przyśpieszanie według potrzeb, lub system (LDW), który ostrzega kierowcę o każdej nietypowej zmianie linii trasy dokonanej bez użycia kierunkowskazu.
Na trasie, jeśli chodzi o prowadzenie pojazdu i to pomimo kłopotów związanych z płynnością jazdy, trzeba stanowczo stwierdzić, że Stralis prowadzi się bardzo dobrze, a nawet lepiej: wrażenia za kierownicą, przyczepność do drogi i przyjemność prowadzenia stanowią teraz prawdziwie mocne punkty tego modelu. Wreszcie po raz kolejny i chyba już zbędny dodajemy, że skrzynia biegów Eurotronic II ZF jest świetna i idealnie dopasowana do parametrów wspaniałego silnika Cursor.
Wady
Jakość wykończenia.
Jakość niektórych materiałów.
Ciężar SCR.
Możliwości ustawień podłokietników.
Zalety
Górna kuszetka.
Przestronna kabina.
Całkowita pojemność bagażników.
Pojawienie się zewnętrznych schowków.
Miejsce hamulca ręcznego.
Oryginalna i łatwa obsług skrzyni biegów.
Zużycie paliwa.
Wyciszenie kabiny.
Przyczepność do drogi, parametry silnika + ITB.
Ogromna przyjemność prowadzenia pojazdu.
Bilans liczbowy
Topografia* Długość odcinka testu km Średnia prędkość km/h Średnie zużycie paliwa
Lekkie wzniesienia 174,9 87,65 26,03
Lekkie wzniesienia 196,3 87,91 29,43
Wysokie wzniesienia 205,7 84,92 32,26
Wysokie wzniesienia 172,6 85,03 31,12
Suma 749,5 86,36 29,76
*Test został przeprowadzony na autostradach
Rezultaty poprzednich testów
Model Prędkość (km/h) Zużycie paliwa (l/100 km) Iloraz (współczynnik)
Renault Magnum 460 85,33 28,84 2.847
Volvo FH 480 82,79 29,90 2.768
DAF XF105 460 84,11 30,52 2.756
Mercedes Actros 1848 86,27 28,37 3.066
Iveco Stralis AS3 450 82,78 29,12 2.843
Scania R500 Highline 87,94 31,73 2.772
MAN TGA 530 XXL 88,54 31,92 2.774
Opis techniczny
Silnik
Typ Cursor 13
Poziom Euro Euro 5 SCR
Konfiguracja podwozia 6 cylindrowe rzędowe
Wtrysk bezpośredni 4 punktowy
Średnica cylindra x moment obrotowy 135 x 150
Pojemność skokowa 12.880 ccm
Kompresja 16,5 : 1
Maksymalna moc 500 KM
Przy prędkości obrotowej silnika 1.520-1.900 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 2.300 Nm
Przy prędkości obrotowej silnika 1.000-1.520 obr/min.
Elektryczność
Napięcie robocze 24 V
Baterie 2 x 12v / 220 Ag
Alternator 28V/90 A
Rozrusznik 24 V – 5,5 kW
Sprzęgło
Typ jednotarczowe suche
Charakterystyka napęd elektryczny ze wspomaganiem
Średnica 430 mm
Skrzynia biegów
Typ EuroTronic 12 AS 2.330 TD
Biegi 12
Redukcja pierwszego biegu 15,86 : 1
Redukcja wyższego biegu 1,00 : 1
Redukcja wstecznego biegu 14,68 / 11,41 : 1
Oś przednia
Typ Iveco Type 5876/4
Kąt obrotu 52 st.
Nośność 8.000 kg
Oś tylna
Typ MS13-175/D
Redukcja przełożenie proste
Nośność 13.000 kg
Układ kierowniczy
Charakterystyka ZF 8098
Średnica kierownicy 470 mm
Zawieszenie
Charakterystyka – przód listwy paraboliczne
Charakterystyka – tył pneumatyczne 4 poduszki powietrzne
Hamulce
Charakterystyka tarcze wentylowane
Hamulec bezpieczeństwa EBS/ABS/ASR
Hamulec ręczny Resory na osi tylnej
Hamulec silnika 320 KM/1.900 obr/min
Koła i opony
Rozmiar wieńcy koła 22,5 x 8,25 cala
Rozmiar opon 295/80 R 22,5
Kabina
Typ AS
Zawieszenie pneumatyczne
Fotel kierowcy Komfortowy/Luksusowy
Podstawowe wyposażenie
Elektryczne szyby, klimatyzacja, otwierany, dach, elektryczne i podgrzewane tylne lusterka, …
Rozmiary i waga ciągnika
Ciężar według ustawienia biegów 6.910 kg
DMC 44.000 kg
Długość 6.256 mm
Rozstaw osi kół 3.800 mm
Szerokość 2.550 mm
Wysokość 3.783 mm
Szerokość użytkowa 2.460 mm
Wysokość użytkowa 2.310/2.080 mm
Szerokość użytkowa schodów 390/320/345/360 mm
Kuszetka dolna 626/74 x 2.194 mm
Kuszetka górna 775 x 1.896 mm
Ustawienia 675