Zewnętrzne zarządzanie oponami
Jeszcze kilka lat temu, na „raczkujące” wówczas systemy zarządzania oponami patrzono bardzo sceptycznie. Dziś wielu zmieniło zdanie, a nowatorskie rozwiązania cieszą się coraz większym powodzeniem, również u posiadaczy aut ciężarowych.Posiadacze flot ciężarowych bardzo często
Posiadacze flot ciężarowych bardzo często nie mają czasu ani siły na to, aby we własnym zakresie radzić sobie z problemem opon. Wszystko podporządkowane jest bowiem zapewnieniu pełnej sprawności flot samochodów, a problemy z ogumieniem nierzadko stają temu na przeszkodzie. Kompleksowe zarządzanie oponami, polegające nie tylko na ich monitorowaniu, ale również zakładaniu, przekładaniu, konserwacji, a także np. na utylizacji staje się dla wielu rozwiązaniem wręcz koniecznym. Umowy zawierane są najczęściej z firmami sieciowymi, zajmującymi się gospodarowaniem oponami, czasem są to serwisy niezależne, innym razem związane bezpośrednio z producentami ogumienia.
Najpierw życiorys opony
Aby dobrze gospodarować ogumieniem trzeba jak najwięcej wiedzieć. Podstawę każdego z systemów zarządzania ogumieniem stanowi zatem monitoring opon. Firma, której zlecamy obsługę ogumienia na bieżąco bada jego stan. Informacje dotyczące konkretnych opon, w konkretnych pojazdach trafiają do komputera. Znajdują się tam także wszelkie dane dotyczące sposobu wykorzystania opon w danym pojeździe (rodzaj transportu, średnie przebiegi itp.), bowiem to właśnie od sposobu wykorzystania ogumienia w dużym stopniu zależeć może sposób postępowania. Chodzi m.in. o dobór odpowiednich produktów do warunków eksploatacyjnych danego auta, grupy aut, czy całej floty.Dysponując takim pakietem informacji można z dużą dokładnością wyliczyć żywotność danej opony, a także zaplanować niezbędne działania, tak aby dana opona służyła użytkownikowi maksymalnie długo. Dotyczy to np. rotacji opon pomiędzy poszczególnymi kołami pojazdu, ewentualnej wymiany gum, czy np. bieżnikowania. W wielu firmach sprawujących pieczę nad ogumieniem aut użytkowych do monitoringu zaangażowano Internet. Przy pomocy indywidualnego hasła i loginu, użytkownik samochodu może w dowolnym momencie odtworzyć „życiorys” konkretnej opony, ustalić jakie zabiegi będzie trzeba wykonać w najbliższym czasie, a także w okresie kilku-, kilkunastu miesięcy. Pozwala to na łatwiejsze planowanie związanych z tymi działaniami kosztów. Monitoring powala też w optymalnym momencie dokonać tzw. przekładek czy też ujawnić źle dopasowane opony. Widać to szczególnie wówczas, gdy mamy do czynienia z kołami bliźniaczymi z tyłu pojazdu (sytuacja alarmowa pojawia się wtedy, gdy różnica w głębokości bieżnika pomiędzy sąsiednimi oponami jest większa niż 5 mm).System ujawnia również sposób w jaki kierowca danego samochodu dba o ogumienie, a konkretnie o odpowiednie ciśnienie w kołach (badania wykazały, że jazda na ogumieniu z ciśnieniem o 10 proc. różnym od optymalnego powoduje 15-procentowe skrócenie żywotności opony), a także zdarzające się niestety czasami kradzieże ogumienia nowego i zastępowanie go wysłużonym. System monitoringu pozwala zatem w pewnym sensie ocenić pracę gospodarza danego pojazdu, czy grupy pojazdów.
Potentaci proponują
Goodyear, oferuje swoim klientom wsparcie w postaci obsługi Fleet First. Jest to kompleksowy program, dostępny dla europejskich flot. Fleet First obejmuje takie usługi, jak: TruckForce; ServiceLine24h; Mobility; FleetOnlineSolutions; Next Tread. Najogólniej rzecz biorąc program dotyczy potrzeb operatorów flot transportowych, a każdy z jego elementów można traktować indywidualnie lub wszystkie razem, kompleksowo. Dostawca ogumienia zobowiązuje się dbać o poszczególne aspekty, poczynając od oryginalnego wyposażenia auta we właściwie dobrane opony, wsparcie non stop w sytuacjach awaryjnych w całej Europie, a skończywszy na profesjonalnej wymianie ogumienia.TruckForce to ogólnoeuropejska sieć autoryzowanych dostawców usług oponiarskich, ServiceLine24h jest całodobową pomocą drogową na terenie całej Europy (chodzi o skrócenie przestojów aut do niezbędnego minimum). ServiceLine24h umożliwia operatorowi możliwość monitorowania stanu pojazdu poprzez Internet z wykorzystaniem RoadsideAssistanceSolutions, dzięki czemu otrzymuje on w czasie rzeczywistym informację na temat naprawy, od chwili zgłoszenia się kierowcy do momentu wydania pokwitowania za wykonane prace.W ramach usługi Mobility, po opłaceniu rocznego abonamentu udostępniona zostaje bezpłatna pomoc drogowa w zakresie ogumienia samochodów i przyczep, natomiast domeną FleetOnlineSolutions jest zarządzanie oponami we flotach. Poprzez Internet łączy dostawców usług oponiarskich bezpośrednio z punktem informacji kontraktowej klienta floty. Umożliwia to przeprowadzenie prac w serwisach TruckForce w całej Europie, po ustalonej cenie oraz bez długich przestojów, częstych przy wystawianiu gwarancji płatności. Ostatni etap związany z życiorysem opony, a także gospodarowaniem ogumieniem stanowi Next Tread, technologia stosowana do przywracania zużytym oponom ich pierwotnych parametrów, a zatem związana z bieżnikowaniem.Podobne rozwiązania oferują inni potentaci na rynku ogumienia. Brigestone ma Total Fleet Management. Jej elementem jest internetowy system zarządzania oraz fakturowania wydatków związanych z gospodarką flotami Total Tyre Inspection. System ten integruje wszelkie wydatki związane z utrzymaniem operacyjności w jedną fakturę, przy czym okresy fakturowania mogą być ustalane niemal dowolnie. System Total Fleet Management oferuje operatorom flot dodatkowo, m.in.: Total Fleet Systems (kompleksowe systemy flotowe), Total Tyre Management (system zarządzania oponami), Total Tyre Range (dostęp do asortymentu opon), Total Retread Management (zarządzanie oponami bieżnikowanymi).Continental ma w swej ofercie interesujące rozwiązanie ContiTireManagement, nieustannie analizujące wszystkie związane z oponami i serwisem dane. W trakcie tzw. kontroli floty, sprawdzane jest ciśnienie w oponach, głębokość bieżnika oraz ogólny stan opon. Wszystkie istotne dane są wprowadzane do internetowej bazy – systemu zarządzania oponami i kalkulacji Cesar online. Następnie sporządzany jest raport. Partnerzy Serwisowi Continental (EuroServicePartner) dbają o to, by opony nie zostały zmienione zbyt wcześnie. Średnio dzieje się to przy głębokości bieżnika równej 3,7 mm, dopuszczalna przez prawo głębokość wynosi 1,6 mm. Personel obsługujący system ma bardzo dogodny dostęp do danych parku maszynowego danego klienta. Jest on informowany o dostawach i instalacji opon, terminie bieżnikowania lub ewentualnie przeprowadzonych naprawach.- Klienci oczekują gwarancji kosztowej, która stanowić będzie podstawę dalszego planowania. My im to wszystko dajemy, np. oferując umowę kilometrową, koszty opon są wtedy liczone od kilometra. Jeżeli klient dużo jeździ, będzie musiał zapłacić więcej. Jeżeli jeździ mniej, również rachunek będzie odpowiednio niższy – informuje Krzysztof Brewka z Continentala.Firma oferuje ContiTireManagement, analizujący wszystkie dane związane z oponami i serwisem. W trakcie tzw. kontroli floty, sprawdzane jest ciśnienie w oponach, głębokość bieżnika oraz ogólny stan opon. Następnie sporządzany jest raport. Wszystkie istotne informacje wprowadza się do internetowej bazy danych, systemu zarządzania oponami i kalkulacji CESAR online. Partner Serwisowy Sieci CES pojawia się w odpowiednim miejscu (np. w warsztacie, czy w punkcie załadunku lub rozładunku), a zatem tam, gdzie zwykle znajduje się pojazd. Po uzgodnieniu wszystkich szczegółów, operator floty nie musi już martwić się sprawami opon. Otrzymuje on regularnie wyniki analizy stanu opon. CESAR automatycznie generuje wszystkie faktury online. System ma tę zaletę, że klient może w dowolnym momencie, z dowolnego miejsca na świecie przeglądać swoje dane i protokoły z obsługi w Internecie. I ten system oferuje 24-godzinny międzynarodowy serwis na wypadek uszkodzenia opony w ciężarówce.
A może niezależni?
Firma Pneuhage oprócz własnych punktów obsługi klienta posiada sieć punktów partnerskich (ponad czterdzieści) na terenie całego kraju. To one realizują program Pneuhage Partner System. Program powstał z myślą o obsłudze dużych klientów, którzy swymi pojazdami poruszają się po terenie całego kraju. Operatorami nadzorującymi obsługę są punkty położone najbliżej centrali danego klienta. Elementem systemu jest program Pneufleet, z mobilnym serwisem dostępnym 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. W ramach systemu zarządzania ogumieniem prowadzone jest doradztwo dotyczące wyboru optymalnego ogumienia dla ciężarówek. Interesującym programem jest Starter TruckService. System obejmuje bowiem nie tylko naprawę auta, ale również szereg innych usług np. serwis oponiarski (dostawa nowych opon, wymiana ogumienia, wyważanie). Cechą charakterystyczną przedsięwzięcia jest to, że chodzi o umożliwienie szybkiej naprawy auta bezpośrednio w miejscu awarii, na drodze. Praktyka wykazuje, że jest to możliwe w zdecydowanej większości przypadków. Pierwotnie z programu korzystali jedynie posiadacze samochodów osobowych, od 2002 r. również aut użytkowych, ale jedynie na podstawie kontraktów zawieranych z producentami samochodów, naczep oraz ogumienia. Teraz oferta ma charakter ogólnodostępny. System obsługowy w Polsce zbudowano na bazie ok. siedemdziesięciu partnerów serwisowych. Zarządzanie zgłoszeniami odbywa się przy pomocy specjalnych aplikacji. Umożliwia m.in. możliwie szybką lokalizację punktu, w którym znajduje się uszkodzona ciężarówka. Podstawowym elementem systemu są samochody patrolowo-naprawcze. To swoiste stacje serwisowe na kołach. Wyposażono je w urządzenia diagnostyczne i narzędzia umożliwiające naprawę uszkodzonej ciężarówki (np. jej ogumienia) w miejscu awarii. Jeśli naprawa na drodze nie jest możliwa, a właściciel pojazdu wyrazi taką chęć, samochód jest odholowywany do specjalistycznej stacji serwisowej.
Informatycy pod ręką
Wraz ze zwiększaniem się liczby firm oferujących usługę zarządzania powierzonymi parkami ogumienia przybywa też rozwiązań informatycznych służących do tego celu. Specjalistyczne moduły tego rodzaju znalazły się np. w systemach Drift CFM, a także Infor EAM, Pascom Transport II czy CIMS. Umożliwiają gromadzenie danych na temat każdej opony, włącznie z listą zleceń wykonanych przy użyciu poszczególnych pojazdów. Wszelkie czynności związane z obsługą opon, takie jak: zakupy opon, wymiany, przełożenia i likwidacje są rejestrowane tworząc historię opony. Systemy umożliwiają rejestrowanie zużycia opon (głębokość bieżnika) oraz automatycznie naliczają przebieg opony. Planowane są sezonowe wymiany opon, rejestrowane wykonane wymiany, sporządzane zbiorcze rozliczenia kosztów wymian. Podczas rejestracji faktur obcych operator jest wspomagany automatami tworzącymi treść (pozycje) faktury na podstawie wcześniejszych zleceń serwisowych, np. akcji oponiarskich. Na tym etapie realizowana jest także kontrola zgodności zakresu i ceny powziętych wcześniej zobowiązań, np. kontrola zgodności zakresu i ceny naprawy serwisowej z wydaną autoryzacją.
Jak nowe…
Opona bieżnikowana kosztuje zazwyczaj o ok. połowę mniej od nowej, przy czym ponownie wykorzystywanych jest ponad trzy czwarte starej substancji.W Polsce działa kilkadziesiąt firm zajmujących się renowacją opon aut ciężarowych, część z nich prowadzi linie firmowane przez największych producentów ogumienia. Gospodarowanie tego rodzaju oponami jest elementem składowym systemów zarządzania. Każdy duży koncern ma w swojej ofercie opony bieżnikowane: Michelin-Remix, Bridgestone-Bandaq, Goodyear-Qualitread, Continental-ContiRe, Pirelli–Novatec. Jak przekonują pracownicy warsztatów bieżnikujących opony tylko wtedy będzie pełnowartościowym produktem, jeśli spełni kilka warunków. Karkas musi mieć maksymalnie 5 lat (bez napraw, bez uszkodzonego kordu stalowego, najlepiej opona z grupy Premium), musi być też dobrze przygotowany do bieżnikowania (szorstkowanie, uzupełnianie ubytków).