Niedocenione rozwiązanie

Niedocenione rozwiązanie

Zeszłoroczna stagnacja gospodarcza spowodowała wzrost zainteresowania outsourcingiem. Wiele przedsiębiorstw w poszukiwaniu oszczędności powierzało obsługę w zakresie IT, usług logistycznych lub magazynowych podmiotom zewnętrznym.Obniżenie kosztów działalności wiąże się z

Obniżenie kosztów działalności wiąże się z optymalizacją w danym momencie zasobów, a co za tym idzie unikaniem jednorazowych inwestycji. Rozłożenie wydatków na miesięczne opłaty za zewnętrzne usługi było w ubiegłym roku bardzo popularne.

– W ostatnim kwartale 2009 roku zauważyliśmy duże zainteresowanie usługami logistycznymi firm z branż RTV i AGD. Z powodu spadku sprzedaży firmy te potrzebowały nagłego zwiększenia powierzchni magazynowych, gdzie mogłyby przechować produkty, których nie udało się sprzedać zgodnie z przewidywaniami. Szukały przede wszystkim szybkiego rozwiązania, które jednocześnie pozwoliłoby im uniknąć ponoszenia kosztów stałych obsługi logistycznej – mówi Anna Galas, kierownik ds. Projektów Logistycznych w firmie ROHLIG SUUS Logistics.

 

Dla kogo

Outsourcing skierowany jest najczęściej do firm posiadających kilka obszarów działalności, wspomagających główny obszar, inwestujących za dużo w „doraźne” usługi zewnętrzne lub tych, które chcą rozwijać swój główny przedmiot działalności. – Chociaż firmy IT kierują taki model głównie do firm średnich i mniejszych, jak na razie największe zainteresowanie aplikacjami hostowanymi obserwujemy w obszarze dużych korporacji. Duże przedsiębiorstwa są zwykle powiązane kapitałowo z właścicielami lub partnerami zachodnimi, gdzie taki model używania aplikacji biznesowych jest dużo bardziej rozpowszechniony – wyjaśnia Tomasz Skwarek, Key Partner Account Manager Oracle Polska.

Dla większości firm korzystających z sezonowości outsourcing model ten jest bardziej opłacalny niż tworzenie własnego działu logistycznego. Wiąże się to z nakładami finansowymi na utrzymanie tych działów w czasie pomiędzy pikami produkcyjnymi.

– Dynamicznie działające firmy dystrybucyjne i usługowe coraz częściej korzystają z zewnętrznego wsparcia sprzedaży w postaci call center (np. akcje promocyjne, serwis posprzedażny, umawianie spotkań), czy nawet sprzedaży mobilnej – wyjaśnia Przemysław Mrozik, dyrektor ds. rozwoju usług outsourcingowych Work Express. Najczęściej z takich usług korzystają firmy z branży FMCG, zauważa Bogusław Tober, Project Manager Asseco Business Solutions. – Do tej pory największą grupę klientów na tego typu usługi stanowiły międzynarodowe koncerny z branży dóbr szybkorotujących.

 

Sprawdzony w kryzysie

Outsourcing sprawdził się w okresie gorszej koniunktury, o czym świadczy większe zainteresowanie w zeszłym roku tymi usługami w porównaniu z latami poprzednimi.

– Dużo firm zrozumiało, że okres spowolnienia to najlepszy moment do dobrego przygotowania się na wzrosty. Mądrze zaplanowane i wdrożone zmiany przełożą się na skuteczniejsze działania rynkowe i lepszą pozycję rynkową. Wiele firm rozpoczęło wdrażanie strategii outsourcingowych we właściwych dla nich obszarach w celu przygotowania się na wzrosty – dodaje Przemysław Mrozik z Work Express.

 

Outsourcing kontrolowany

Powierzenie podmiotowi zewnętrznemu usług utrzymania części lub wszystkich systemów informatycznych nie oznacza utraty kontroli nad nimi. – Firmy zewnętrzne przejmują jedynie opiekę nad infrastrukturą informatyczną i aplikacjami w celu zapewnienia optymalnego do nich dostępu. Pozwala to skupić się na efektywnym wykorzystaniu tych systemów w celach biznesowych, a nie na sprawach technicznych, które dla użytkowników powinny być niewidoczne – dodaje Tomasz Skwarek z Oracle Polska.

 

Nie chcą działów IT

Usługi outsourcingu są korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które nie chcą tworzyć własnych działów IT w strukturze. – Mogą one bowiem koncentrować się na biznesowych aspektach działania rozwiązań informatycznych, czyli de facto zajmować się wykorzystaniem dostępnych funkcji, a kwestie techniczne, administracyjne, serwisowe pozostawić dostawcy tego typu rozwiązań – wyjaśnia Bogusław Tober.

 

Tomasz Skwarek key partner account manager Oracle Polska – Nasze firmy wciąż nie mają doświadczenia w prawidłowej ocenie, czy SaaS może opłacić się w konkretnej sytuacji biznesowej; wiąże się to z faktem, że zarządy przedsiębiorstw mają często problem z prawidłową wyceną kosztów swojej własnej działalności. Trudność polega na tym, że IT, jako usługa zewnętrzna, ma przeważnie wyższą jakość niż ta, którą może zaoferować własny dział informatyki. Oszacowanie tej różnicy i przełożenie jej na wyniki finansowe firmy nie jest proste i wymaga dużego doświadczenia.

Poleć ten artykuł:

Polecamy