Rodzinne Premio
Należące do sieci Premio Autocentrum Jacex z Kołobrzegu znalazło się w gronie laureatów Rankingu „Firmy Rodzinne Roku” organizowanego przez magazyn „Newsweek Polska”.
W Polsce jest coraz więcej rodzinnych przedsiębiorstw. Ich udział w sektorze Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw wynosi 36 procent. Wytwarzają one w sumie ponad 10 procent polskiego PKB. Trend jest podobny do tego w innych krajach Unii Europejskiej – tam 75 procent biznesów to firmy rodzinne.
– Przedsiębiorstwa rodzinne są kierowane przez ludzi, których łączy więcej niż tylko sprawy zawodowe. Firmie rodzinnej nadajemy często własne nazwisko. To zobowiązuje, ale także daje wymierne korzyści klientom, bo takie przedsiębiorstwo dba o swoje dobre imię. Warto dodać, że firmy rodzinne świetnie funkcjonują zarówno samodzielnie, jak i we współpracy z większymi partnerami, od których mogą czerpać wiedzę i dzięki temu szybciej się rozwijać – powiedział Sebastian Margalski, sekretarz i członek zarządu stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Tak właśnie dzieje się w przypadku zarządzanych przez rodziny serwisów, które weszły do sieci Premio. Zaangażowanie i doświadczenie ich właścicieli zostało wzbogacone o wiedzę Premio – sieci, do której należy dziś 600 serwisów w 12 europejskich krajach.
– Na początku pracowałem z pracownikami przez 16 godzin na dobę. Zdarzało się, że wymienialiśmy opony ciężarowe w nocy przy -20 stopniach Celsjusza. Początki były trudne, ale przyniosły sukces, między innymi dzięki naszej koncentracji na jakości obsługi klienta. To jest klucz w tej branży. Odpowiednie podejście powoduje, że klient sam do nas wraca i jeszcze zachęca innych. Bardzo pomaga też dobór odpowiednich partnerów, takich jak Premio – powiedział Ryszard Kozłowski, właściciel firmy Autocentrum Jacex z Kołobrzegu.
Potwierdzają to Janusz i Piotr Dzbeńscy, właściciele serwisu Dzbeńscy z Wołomina: – Nasz serwis to firma rodzinna z bogatymi tradycjami. Działa od 1975 roku, co przekłada się na naszą wiedzę techniczną i nienaganne relacje z klientami. Przez ponad trzydzieści lat przeszliśmy wiele etapów. Jednym z ważniejszych momentów w historii przedsiębiorstwa było dołączenie do niej mojego syna, co zaowocowało unowocześnieniem serwisu. W osiągnięciu bardzo wysokiego poziomu usług pomogło nam również wsparcie i wiedza Goodyeara.
Podobnego zdania jest Romuald Chałas, prezes Automobilklubu Polski: – Im więcej mamy w Polsce dobrze funkcjonujących rodzinnych serwisów, wyposażonych w wysokiej jakości sprzęt i know-how międzynarodowych przedsiębiorstw, tym lepiej dla kierowców. To kwestia połączenia komfortu zapewnianego przez obsługę w takiej niewielkiej firmie i poczucia bezpieczeństwa gwarantowanego przez światowe standardy partnera – powiedział R. Chałas.
Czy firmy rodzinne zdominują polski rynek serwisów fast-fit? Trudno to dziś przesądzić. Pewne jest jednak, że miały one dotąd znaczący wpływ na uzyskanie przez sieć Premio statusu lidera branży w Polsce.