Terminal kontenerowy w Gądkach już otwarty
We wtorek Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) oraz operator kolejowy Polzug Intermodal uruchomiły nowy terminal HUB w Gądkach k/ Poznania. To pierwszy tak duży HUB w Polsce. Umożliwi codzienne, bezpośrednie połączenia pomiędzy portami Morza Północnego i Poznaniem oraz pozwoli na znaczne skróce
Z chwilą uruchomienia terminalu HUB w Poznaniu, wszystkie pociągi kontenerowe Polzug Intermodal, wyjeżdżające głównie z Hamburga i Bremerhaven, przyjeżdżać będą przez poznański HUB. Stąd ładunki kierowane będą do odbiorców w całej Polsce. Dużą zaletą lokalizacji nowego terminalu jest jego centralne położenie na trasie przewozów „wschód-zachód”. Uruchomienie nowego HUBu i kursujące codziennie pociągi wahadłowe przyczyniają się do ekonomicznego zbliżenia rejonu Poznania i portów Morza Północnego. Skrócony zostanie czas przewozu na trasie pomiędzy Hamburgiem i Poznaniem z dotychczasowych 18 godzin do 12 godzin. HUB pozwala też na znacznie większą elastyczność w kształtowaniu przewozów i zwiększa ich niezawodność.
HHLA Intermodal Polska, spółka-córka koncernu HHLA zainwestowała w budowę nowego
terminalu blisko 15 mln Euro. Udział Polzug Intermodal – operatora terminalu, wynosi około 1 mln Euro. Polzug jest operatorem całej sieci terminali w Polsce, zlokalizowanych m.in. w Dąbrowie Górniczej, Wrocławiu i Pruszkowie k/Warszawy.
– Uruchomienie nowego HUB w Poznaniu to kolejny krok w konsekwentnie prowadzonej rozbudowie sieci przewozów a także kolejny etap rozbudowy zaplecza transportowego dla
portów morskich. Kolejowe przewozy kontenerowe z Hamburga do Poznania zyskały na atrakcyjności i produktywności. Na uruchomieniu nowego HUB zyskuje nie tylko rejon Poznania, ale także port w Hamburgu- podkreśla Dr. Sebastian Jürgens – Prezes Zarządu HHLA Intermodal Logistik:
– Po raz pierwszy porty Morza Północnego i rejon Poznania połączyły nasze regularne wahadłowe pociągi kontenerowe. To kamień milowy w rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce. Już obecnie, w pierwszej fazie rozbudowy HUB, pomiędzy Hamburgiem i Poznaniem kursuje trzy do pięciu regularnych pociągów. – mówi Prezes spółki Polzug Walter Schulze-Freyberg. – Zaletą tego systemu jest to, że w porcie można dowolnie formować składy pociągów, bez podziału na miejsce przeznaczenia w Polsce. Na HUB w Poznaniu kontenery są przeładowywane na krajowe pociągi i kierowane do odpowiednich terminali, zgodnie z miejscem przeznaczenia przesyłki. Kontenery przeznaczone na rynek lokalny w rejonie Poznania są przewożone z HUB do miejsca przeznaczenia transportem samochodowym- dodaje Schulze-Freyberg.