Nowe wcielenie Maxity

Nowe wcielenie Maxity

Renault Maxity, zabudowany na bazie ramy z wagonową kabiną, jest małą dostawczą ciężarówką produkowaną przez Renault Trucks. Model ten, wprowadzony na rynek w 2007 roku, poddany został modyfikacji wraz z wejściem w życie nowych norm Euro 5 dla lekkich pojazdów dostawczych (do 3,5 t).

W przypadku Maxity przejście do nowych norm czystości spalin Euro 5 dla pojazdów dostawczych oznacza równocześnie wprowadzenie nowych poziomów mocy. Model ten jest obecnie oferowany w wersjach o mocy 120 i 140 KM (DXi 2,5 – Euro 5). Producent zapewnia, że zależnie od wersji, silnik DXi 2,5 może zużywać nawet do 8 proc. paliwa mniej niż jego poprzednik. Wersja o mocy 150 KM (DXi 3 – Euro V), która będzie również zgodna ze standardem EEV, trafi do sprzedaży w późniejszym terminie.

Maxity spośród swoich poprzedników wyróżnia większa moc jednostek napędowych. Będzie on dostępny w dwóch wersjach silnikowych, wyposażonych w wysokociśnieniowy system wtrysku paliwa common rail oraz w trzech poziomach mocy (DXi 2,5 litra o mocy 120 KM przy 3 600 obr/min i momencie obrotowym 250 Nm przy 1 600 obr/min, DXi 2,5 litra o mocy 140 KM przy 3 600 obr/min i momencie obrotowym 270 Nm przy 1 800 obr/min oraz DXi 3,0 litry o mocy 150 KM przy 3 400 obr/min i momencie obrotowym 350 Nm przy 1 600 obr/min).

Producent przekonuje, że nabywca Maxity z silnikiem DXi o pojemności 2,5 litra  może spodziewać się zużycia paliwa o 4% w porównaniu do poprzedniego modelu. Przebiegi między wymianami oleju przy standardowym użytkowaniu zostały wydłużone z 30.000 do 40.000 km, czego efektem są niższe koszty użytkowania ponoszone przez klientów. Silnik DXi o pojemności 3 litrów, który będzie posiadał homologację Euro 5, będzie również zgodny z normą EEV, w szczególności dzięki montowanemu w standardzie filtrowi cząstek stałych z automatyczną lub ręczną regeneracją. Zapewni to Renault Maxity dostęp do stref miejskich objętych nawet najostrzejszymi przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń.  Samoblokujący mechanizm różnicowy, obecnie dostępny w opcji w wersjach z silnikiem DXi 2,5, będzie odtąd montowany także w silnikach DXi 3, zwiększając skuteczność napędu w trudnych warunkach użytkowania.

Niewielkiej modyfikacji uległo przełożenie tylnego mostu. Jest ono dłuższe w samochodach z silnikiem DXi 2,5 (wersja 140 KM), co obniża zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu. Renault podaje, że dzięki tej zmianie konstrukcyjnej samochód będzie spalał nawet o 8% mniej paliwa.

Przełożenie 4,6 dostępne w wersjach 3,5-tonowych o mocy 120 KM, jest szczególnie korzystne w śmieciarkach oraz w pojazdach użytkowanych na budowach i w terenach górskich. Umożliwia ono częste zatrzymywanie się i ruszanie z miejsca oraz jazdę z małą prędkością bez nadmiernego zużycia sprzęgła. Ponadto w wersji 120-konnej średnica sprzęgła została zwiększona z 240 do 250 mm w celu dodatkowego wydłużenia jego żywotności.

Dla ułatwienia właściwego utrzymania Renault Maxity, montowany jest standardowo system OCS (Oil Change System) powiadamiający o konieczności wymiany oleju. Umiejscowiony na desce rozdzielczej lub – zależnie od wersji – na wielofunkcyjnym wyświetlaczu, informuje on kierowcę przy każdym uruchomieniu silnika o przebiegu pozostającym do kolejnej wymiany oleju. Komunikat ostrzegawczy jest generowany na podstawie analizy stopnia zużycia oleju silnikowego rosnącego wraz z przebiegiem. Poprawiono również komfort pracy kierowcy dzięki zastosowaniu paneli wygłuszających na tylnej ścianie kabiny, na środkowym tunelu i wzdłuż drzwi. Te ostatnie wyposażone zostały ponadto w nową izolację zwiększającą skuteczność wyciszenia przy zapewnieniu lepszej równowagi ciśnienia między kabiną a otoczeniem, ułatwiając dzięki temu zamykanie drzwi.

Poleć ten artykuł:

Polecamy