Europa to za mało
Szyby czołowe montowane w samochodach osobowych są coraz bardziej skomplikowane w swojej budowie. Firma NordGlass II z Koszalina produkuje szyby do wszystkich modeli samochodów osobowych na rynku. W bieżącym roku firma przeprowadzi ekspansję na rynek amerykański. Logistyka w...
Spółka produkcyjna NordGlass II jest właścicielem dwóch zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Koszalinie i Słupsku. Wraz ze spółką NordGlass wchodzi w skład Grupy która jest producentem szyb dla branży motoryzacyjnej, przemysłu kolejowego, okrętowego i budownictwa. Grupa NordGlass posiada ponad trzydzieści punktów serwisowych na terenie całego kraju, oraz spółki zależne w Niemczech, Francji, Czechach i Danii. Oba zakłady produkcyjne, zlokalizowane w Słupskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, wyprodukowały w 2011 roku ponad 1 milion szyb. Produkcja ta pokrywa ponad 1500 typów szyb czołowych montowanych w większości aut obecnych na rynku europejskim. Tylko w zeszłym roku produkcja fabryk Nordglass II wzrosła o 17 procent. Nieustannie rosnący popyt oraz plany wejścia na rynek amerykański wymusiły na Spółce przeprowadzenie reorganizacji procesów produkcyjnych głównych grup asortymentowych zakładów w Koszalinie i Słupsku. Podjęte działania wpłynęły pozytywnie na poprawę płynności i kluczowe parametry kondycji finansowej Grupy.
Podział na specjalizacje
W ostatnich czterech latach wolumen sprzedaży produktów NordGlass II wzrósł z 600 tys. do miliona w ubiegłym roku. Zwiększający się udział w rynku zrodził potrzebę maksymalizacji efektywności produkcyjnej. Aby sprostać potrzebom klienta, firma sprofilowała każdą z fabryk pod konkretne sektory oraz przeprowadziła niezbędne inwestycje. Zakład w Słupsku zaczął produkować w głównej mierze szyby wielkogabarytowe, mając za zadanie zasilać producentów autobusów, pojazdów szynowych, maszyn ciężkich, okrętów, jak i rynki budowlane, natomiast koszalińska fabryka specjalizuje się w szybach czołowych laminowanych, dedykowanych na rynek wtórny samochodów osobowych i dostawczych. W koszalińskiej fabryce produkowane jest kilkadziesiąt modeli dziennie. Fabryka realizuje również dłuższe serie przeznaczone dla samochodów najbardziej popularnych marek (Skoda, Volkswagen, Opel itd.). Firma nie produkuje szyb hartowanych giętych bocznych, czy tylnich, które są oferowane przez firmę w prowadzonych serwisach, ale kupowane u producentów jako gotowy wyrób.
Zwiększający się udział w rynku zrodził potrzebę maksymalizacji efektywności produkcyjnej
Osiągnięta w ten sposób specjalizacja doprowadziła do automatycznego wzrostu wydajności mocy produkcyjnych. Linie produkcyjne nie wymagały już tak gwałtownych przezbrojeń (szyby do autobusów i do małych aut osobowych wymagają diametralnie innych formatów surowców), dzięki klarownemu podziałowi specjalizacji uzyskano powierzchnie wykorzystane następnie pod inwestycje.
W 2011 roku w koszalińskiej fabryce uruchomiono drugie urządzenie do nakładania drutu grzewczego na folii do szyb ogrzewanych. Drugi kwartał to sfinalizowanie i podpisanie trzech kontraktów na kolejne linie cięcia, sitodruku oraz autoklaw, których uruchomienie właśnie trwa. – Druga połowa roku 2011 upływała pod znakiem przygotowania pod nowe linie oraz uruchamiania naszej największej inwestycji ostatnich lat – innowacyjnego pieca do szyb głęboko giętych. Piec powstał przy bardzo dużym udziale inżynierów naszej firmy. Dzięki tej inwestycji będziemy mogli produkować szyby samochodów typu Visio Van, np. Citroen C4 Picasso – mówi Adam Wachowicz, dyrektor ds. produkcji, członek zarządu NordGlass II. Projekt kosztował ponad pięć milionów złotych i był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu innowacyjna gospodarka. Ze względu na format i gabaryty tych szyb ich produkcja do tej pory nie była możliwa.
Po druku szyby trafiają do procesu gięcia w jednym z pieców, gdzie pod działaniem temperatury i grawitacji następuje nadawanie szybie odpowiedniego kształtu
W fabryce działa również nowe urządzenie do automatycznej, komputerowej oceny zniekształceń optycznych, powstały także kolejne stanowiska kontroli jakości, w tym kilkustopniowe badanie procesu produkcji szyb ogrzewanych, między innymi z wykorzystaniem kamer termowizyjnych.
Ponad trzystu dostawców
Do podstawowych surowców zapewnianych przez dział zakupów należą szkło i folie PVB. Blisko 80 formatów szkła, z których wycinane są odpowiednie wzory dla poszczególnych modeli, dostarczają producenci z Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. Termin dostaw spoza Europy w przypadku specjalnych zamówień sięga jednego miesiąca przy poprawnie oszacowanej prognozie sprzedaży i produkcji. W przypadku, gdyby prognozy były niewłaściwe czas realizacji dostawy podstawowego surowca jakim jest szkło mógłby wynosić nawet 3 miesiące. Dlatego tak duży nacisk kładziony jest na precyzyjny proces prognozowania sprzedaży oraz planowanie produkcji. Zamówienia prowadzone są m.in. na podstawie danych sprzedażowych generowanych przez system ERP, weryfikowanych następnie przez handlowców na systematycznie przeprowadzanych spotkaniach raportowych. Prognozowanie oparte o wcześniejsze informacje pozwala zachować niski poziom magazynowy formatów.
Przeznaczona do laminacji szkła Folia PVB dostarczana jest w przeciągu siedmiu dni przez europejskich dostawców. Folie są transportowane i magazynowane w szczelnych opakowaniach gwarantujących zachowanie stałej wilgotności, której zmiana wpływa negatywnie na strukturę surowca.
Dodatkowo, realizując kompleksową ofertę w serwisach NordGlass do magazynu dystrybucyjnego i przyprodukcyjnego m.in.: listwy, szyby boczne, szyby tylne, uchwyty, wycieraczki, czujniki deszczu i zmierzchu, itd. Firma korzysta z usług ponad trzystu dostawców.
Proces produkcji
Formaty do poszczególnych modeli oraz folia PVB trafiają do magazynu przyprodukcyjnego. Stamtąd formaty są rozpakowywane i przenoszone według harmonogramu produkcyjnego na specjalne stojaki, skąd pobierane są do procesu cięcia kształtu szyb. Tu dochodzi do wycięcia dwóch tafli szyby, jednej minimalnie większej, aby nałożyły się na siebie podczas dalszego procesu gięcia. Następnie w procesie sitodruku nakłada się na szybę czarny nadruk zgodne z wzorcem.
Po druku szyby trafiają do procesu gięcia w jednym z pieców, gdzie pod działaniem temperatury i grawitacji następuje nadawanie szybie odpowiedniego kształtu. Tak przygotowana szyba trafia na jedną z trzech linii laminacji folii PVB.
W kolejnym etapie szyba trafia na laminację końcową w autoklawach. Szyby trafiają następnie na dział uzbrajania, gdzie montowane są niezbędne dla danego modelu akcesoria (uchwyty czujników, czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, uszczelki itd.). W międzyczasie np. szyby ogrzewane przechodzą testy jakościowe, mające na celu wykrycie ewentualnych wad ultracienkich drucików grzewczych. Uzbrojona szyba ląduje w końcu w dziale kontroli jakości, gdzie akceptacja oznacza, że seria szyb poddawana jest pakowaniu i dystrybucji.
Składowanie i sieć dystrybucji
Centralny magazyn dystrybucyjny firmy zlokalizowany jest w Koszalinie poza Specjalną Strefą Ekonomiczną. Firma w 2011 roku uruchomiła dwa magazyny regionalne w Warszawie i w Bytomiu. Magazyny liczą po około 1 500 mkw. powierzchni. Zastosowane w nich nowoczesne rozwiązania w zakresie składowania są ukierunkowane przede wszystkim na usprawnienie całego procesu logistyki, przy jednoczesnej minimalizacji zagrożenia uszkodzeń szyb. – Dwa nowe magazyny obsługują po kilka tras sprzedażowych dziennie każdy, dzięki wykorzystując transport własny oraz sprawdzone firmy transportowe i spedycyjne. Pełnią one wyłącznie rolę dystrybucyjną szyb do części oddziałów serwisowych oraz klientów zewnętrznych – mówi Krzysztof Krzewicki, dyrektor operacyjny, członek zarządu Grupy NordGlass. W nowych obiektach składowany jest większy asortyment dla szerokiej gamy modeli samochodów, z którego mogą korzystać mniej obciążone zapasami punkty serwisowe. Stany magazynowe zależne są od popularności danego modelu i podzielone są na trzy grupy sprzedażowe: A – (A1 top 100 modeli i A2 – top 250) – 80 proc. sprzedaży, B – 15 proc. sprzedaży, C – 5 proc. sprzedaży plus nowości.
Spółka prowadząc sprzedaż w innych państwach europejskich, posiada również dwa magazyny w Niemczech, dwa we Francji, dwa w Danii i po jednym w Czechach i na Słowacji, w których składowane są szyby dla modeli samochodów charakterystycznych dla danego rynku. W magazynach zagranicznych wykorzystuje się różne systemy składowania, od wysokiego poprzez mieszany, aż po jednopoziomowy.
Transport mieszany
Spółka posiada flotę składającą się z kilkudziesięciu pojazdów ciężarowych i Mercedesów Sprinterów dostosowanych do przewożenia tak specyficznego produktu, jakim jest szkło. Mercedesy przeznaczone są do obsługi tras z magazynów regionalnych i hurtowni. Dlatego NordGlass preferuje, jeśli to tylko możliwe, własne środki transportu, omijając w ten sposób problemy związane z niewłaściwym zabezpieczeniem towaru, a co za tym idzie, uszkodzeniem przewożonych szyb. Do tego celu dział transportowy i logistyczny wykorzystuje specjalne opakowania uniemożliwiające pękanie czy odprysk szkła. Do eksportu wykorzystuje się dedykowane drewniane skrzynie. Szyby transportowane są często w mieszanych partiach, nierzadko po kilka rodzajów modeli w jednej skrzyni czy tzw. „jeżu”. Gdy zachodzi potrzeba firma korzysta z usług spedytorów lub kurierów, jednak ma to najczęściej miejsce w przypadku niewielkich zamówień.
Działy łańcucha dostaw dbają o maksymalizację wykorzystania zaplanowanych przebiegów. Ciężarówka po wykonaniu zlecenia na dowiezienie zamówionego towaru w drodze powrotnej zabiera puste opakowania (stojaki i skrzynie), szyby, które są zwrotami lub są w tzw. tranzycie (szyba przemieszczana jest do innego oddziału lub klienta, gdzie wystąpił jej brak i prognozowane jest zapotrzebowanie), zakupiony towar handlowy lub surowiec do produkcji. – Każdy nasz transport jest wykorzystany przynajmniej w 50-u procentach w drodze powrotnej. Transport nigdy nie wraca pusty. Ułatwia nam to fakt, że przeważnie jeździmy po stałych trasach, zarówno lokalizacyjnie, jak i czasowo. Ewentualne zmiany nie są dla nas oczywiście żadnym problemem – zaznacza Krzysztof Krzewicki.
Dystrybucja do USA
Najbliższe plany Spółki wiążą się z amerykańskim rynkiem. Jest to bardzo duży rynek, większy od rynku europejskiego a także interesujący ze względu na swoje zróżnicowanie oraz sytuację konkurencyjną. Wejście na ten rynek wymaga wdrożenia dużej ilości nowych szyb do samochodów popularnych wyłącznie na tamtejszym rynku. Oznacza to kilkukrotne zwiększenie ilości nowych wdrożeń – jest to wyzwanie , któremu Nordglass w znacznym stopniu już podołał wprowadzając do swego programu TOP 100 – sto najpopularniejszych szyb w USA. Pierwsze próbki zostały wysłane w czwartym kwartale ubiegłego roku i zostały zaakceptowane w pełni przez klientów. Fabryka w Koszalinie przygotowująca się na dalszy wzrost zamówień już pracuje 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu.