Word Class Logistics

Word Class Logistics

VIII edycja zorganizowanej w dniach 18-19 kwietnia w Warszawie przez GBI Partners konferencji poruszyła szereg zagadnień nurtujących świat logistyki, produkcji i transportu.Jakich wyzwań możemy oczekiwać w logistyce w latach 2012-2015? Jakie wyzwania pojawiają się przed liderami...

Jakich wyzwań możemy oczekiwać w logistyce w latach 2012-2015? Jakie wyzwania pojawiają się przed liderami działu Logistyki? Jak zmniejszyć koszty magazynowania i utrzymać wysoką jakość w dobie światowego kryzysu? Odpowiedzi m.in. na te pytania szukano podczas spotkania sektora logistycznego na konferencji pt. „Word Class Logistics – zarządzanie logistyką na światowym poziomie”.

Konferencję otworzyła prelekcja Przedstawicielki firmy Volkswagen Poznań. Wystąpienie dotyczyło ciągłego doskonalenia zarządzania bezpieczeństwem pracy w obszarze działu Logistyki w Volkswagen Poznań. Prelegentka opisała zrealizowany projekt KAMS, dzięki któremu wskazane zostały podstawowe zadania BHP oraz jednolite standardy dla wszystkich marek produkowanych samochodów. Istotne zagadnienia BHP w firmie przypisane są poszczególnym filarom i skonkretyzowane standardami procesowymi. Prelegentka opisała również dobre praktyki stosowane w VWP, dotyczące problemu bezpieczeństwa: intranet, PHU (Proces Ciągłego Ulepszania), Matryca zagrożeń, przewodnik bezpieczeństwa, tablice BHP, plakaty, banery, oraz organizację działu logistyki operatywnej mającej na celu ograniczenie wypadkowości i zdarzeń niepożądanych.

 

Proces Inbound

Cost deployment a nowe trendy projektowania łańcucha dostaw były tematem prelekcji Kierownika Działu Logistyki, BSH Gospodarstwa Domowego. Prelegentka opisała m.in. nowy model przepływu materiałów Inbound, wdrożony w sieć logistyczną BSH. Nowe procesy HUB w Polsce pozwoliły zoptymalizować przepływ materiałów, zredukować Lead time, zredukować zapasy w fabrykach oraz zintegrować system pozwalający na mierzenie i zarządzanie poziomem usług spedycyjnych – przekonywała prelegentka.

 

Planowanie procesów

O skutecznych metodach planowania i organizacji procesu logistycznego mówił Przedstawiciel Katedry Logistyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Okazuje się, że nowe warunki na rynku (konkurencyjne rynki, cele zorientowane na klientów, potrzeba elastycznej struktury organizacyjnej, zorientowany procesowo Business Engineering) wymagały od firm nowego podejścia procesowego. Uczestnicy usłyszeli również o uwarunkowaniach wpływających na przebieg procesu logistycznego w przedsiębiorstwie.

 

Skuteczny lider

Przedstawicielka LU Polska, Grupa Kraft Food, przedstawiła wyzwania jakie stoją przed liderami działów logistyki. Uczestnicy usłyszeli, że skuteczny lider ukierunkowuje grupę, by sprecyzowała cel ogólny i cele szczegółowe, dba o zaangażowanie członków we wspólne działania, dba o zbudowanie i utrzymanie ich wiary w siebie oraz o to, by opanowali oni niezbędne umiejętności i stosowali zespołowe podejście do wykonanych zadań.

 

Lean w praktyce

Przedstawicielka Jabil Circuit Poland mówiła jak optymalnie zarządzać kosztami logistycznymi w firmie dzięki zastosowaniu metod Lean Manufacturing. Prelegentka przedstawiła pięć fundamentalnych zasad Lean: określanie wartości, strumień wartości, przepływ, wdrażanie systemu pull oraz doskonalenie. Uczestnicy usłyszeli m.in. o rodzajach oraz przyczynach marnotrawstwa w poszczególnych segmentach przedsiębiorstwa produkcyjnego.

 

Warsztaty tematyczne

Pierwszy dzień konferencji zakończyły warsztaty tematyczne przeprowadzone w dwóch oddzielnych grupach. Warsztat dotyczący eliminacji marnotrawstwa w logistyce wewnętrznej prowadził Kierownik Logistyki w firmie Knauf. Żywe przykłady pokazały, że marnotrawstwem możemy nazwać wszelkie czynności, zabiegi, operacje, procesy, które zużywają czas, wysiłek, pieniądze, a nie stanowią wartości dla klienta.

Drugi warsztat prowadzony pod okiem Przedstawicielki Zakładu LU Polska, Grupa Kraft Foods, obejmował tematykę z zakresu budowania efektywnej współpracy pomiędzy działaniami Logistyki i Produkcji. Metoda wygrana-wygrana w relacjach pomiędzy poszczególnymi jednostkami ma na celu wyszukanie korzyści dla obu stron.

 

Outsourcing i insourcing

W drugim dniu konferencji organizatorzy zadbali o utrzymanie wysokiego poziomu merytorycznego z dnia poprzedniego. Przedstawiciel firmy Knauf przedstawił w sposób transparentny zasady kalkulacji projektów logistycznych przy zestawieniu outsourcingu i insourcingu na przykładzie firmy Knauf Bełchatów. Prelegent przedstawił plusy i minusy outsourcingu i insourcingu oraz sposób obliczania kosztów. Według prowadzącego ocenia się, że ponad 50 proc. kontraktów outsourcingowych podlega renegocjowaniu, z czego 20 proc. w trakcie pierwszych 12 miesięcy obowiązywania.

 

Monitoring zmian

Kierownik Działu Inżynierii Przemysłowej, CNH Polska w Grupie Fiat Industrial pokazał, jak proste rozwiązania zmieniają logistykę, poprzez zwiększenie wydajności. Okazuje się, że podstawę ciągłości poprawy stanowią małe usprawnienia. Wdrożone rozwiązania oraz procesy powinny być monitorowane za pomocą nagrań kamery, za zgoda związków. Nagrane filmy mogą analizować pracownicy, jak również zespoły międzynarodowe równocześnie w kilku krajach.

 

Redukcja zapasów

Jak zmniejszyć zapasy i utrzymać wysoką jakość obsługi klienta opowiedział Dyrektor Logistyki z Delphi Poland. Przedstawiona przez Prelegenta nowa strategia, służąca redukcji zapasów, musi przebiegać na 3 obszarach: zamawiania komponentów, planowania produkcji, gospodarki magazynowania. Gospodarka magazynowa jest skuteczna w danym przypadku, gdy jest oparta o kompletacje PFEP. Potrzebne są również: zamiana tradycyjnego magazynu na supermarket, ustalenia min/max na SM, instalacja „systemu wczesnego ostrzegania”. Niezwykle skuteczna w zmniejszaniu zapasów okazuje się być wdrożona inwentaryzacja ciągła oraz analiza wygenerowanych wskaźników. Uczestnicy usłyszeli również, że planowanie produkcji jest kluczowym procesem w osiągnięciu sukcesu w zakresie redukcji zapasów.

 

Lokalizacja centrów logistycznych

Planning and Logistics Director EMEA Oriflame mówił o determinantach wyboru lokalizacji centrów dystrybucyjnych. Prelegent przekonywał, że o wyborze danego miejsca decydują odległości do punktów dostaw (koszt, czas, zarządzanie), dostępność zasobów ludzkich (liczba mieszkańców regionu i rynek pracy, poziom bezrobocia, płac, siły nabywczej), prognoza zmian demograficznych, jak również obecne i przyszłe szlaki komunikacyjne. Niemniej ważna jest możliwość ewentualnej rozbudowy w ramach danej lokalizacji, strategia firmy (jedno centrum czy kilka) oraz relacje z władzami lokalnymi, prawno-administracyjne aspekty gruntów i dróg dojazdowych.

 

Jutro transportu

Na zakończenie konferencji przeprowadzona została analiza obecnej sytuacji na rynku TSL, określając głównych operatorów na rynku i przedstawiając sytuację transportu w dobie recesji. Prelegent przekonywał, że w najbliższych latach transport czeka konsolidacja przewoźników, dalsza rozbudowa sieci dróg drastyczny wzrost kosztów transportu, a także obostrzenia dotyczące przepisów o emisji substancji szkodliwych.

 

Wizyta w Zakładzie stosującym metodykę WCM – CNH Polska, Grupa Fiat Industrial

Dzień przed konferencją WCL 17 kwietnia 2012 r. uczestnicy zwiedzili Zakład CNH Polska, Grupa Fiat Industrial w Płocku, gdzie bezpośrednio na liniach produkcyjnych uczestnicy obserwowali wdrożone narzędzia WCM. Historię Zakładu CNH przedstawił Dyrektor Zakładu, i co szczególne ważne, odpowiadał na wszystkie pytania dotyczące kwestii logistyki, bezpieczeństwa, jakości, produkcji w Zakładzie. Duże zainteresowanie wzbudziły: organizacja procesu logistycznego pod kątem metodologii WCM, wizualizacja w zakładzie oraz zaangażowanie Pracowników we wdrażanie podejścia WCM. Uczestnicy wizyty brali udział również w warsztatach prowadzonych przez ekspertów z firmy CNH odpowiedzialnych za obszary: Production Planning & Control, Material Handling, Interplants & Spare Parts oraz Logistics Enginieering. Mieli również okazję zapoznać się ze specyfiką działania zakładu w wielu obszarach bezpośrednio na liniach produkcyjnych, a osoby odpowiedzialne za zarządzanie logistyką chętnie odpowiadały na liczne pytania gości.

Na kwiecień 2013 roku firma GBI Partners planuje IX edycję konferencji WCL. Organizator serdecznie zaprasza na wydarzenie oraz deklaruje, że dołoży starań, żeby spełnić wysokie oczekiwania zarówno uczestników, którzy od lat biorą udział w konferencji, jak i osób, które pierwszy raz będą brały udział w wydarzeniu.

Poleć ten artykuł:

Polecamy