Największe wyzwanie logistyczne w historii sportu w Polsce

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 to gigantyczne wyzwanie dla logistyki. Szacuje się, że do Polski i na Ukrainę przyjedzie około 1,2 mln kibiców z całego świata.Obsługa wielkich imprez sportowych wiąże się z ogromnym popytem na usługi logistyczne ze strony...

Obsługa wielkich imprez sportowych wiąże się z ogromnym popytem na usługi logistyczne ze strony organizatorów oraz gospodarzy imprezy, jak również mediów, sponsorów i dostawców. Na logistykę takich wydarzeń składa się wiele elementów począwszy od transportu sportowców oraz ich sprzętu, poprzez wyposażenie obiektów sportowych w sprzęt techniczny, zabezpieczenia i oznakowanie, po organizację specjalnych stref kibica oraz dostawy napojów i wyżywienia.

Stadiony

Stadiony UEFA EURO 2012 podzielono na cztery główne trybuny. Kibice będą mogli się przemieszczać wyłącznie w obrębie własnej trybuny. Z kolei trybuny zostaną podzielone na sektory zgodnie z rozmieszczeniem poszczególnych wejść i wyjść. Podczas meczów nie będzie ogrodzenia czy fos oddzielających sektory z kibicami od boiska, stąd wokół strefy gry rozstawiona zostanie odpowiednia liczba porządkowych, oszacowana na podstawie planu zabezpieczenia i analizy ryzyka. Wszystkie sektory będą obserwowane przez służby porządkowe i informacyjne, jak i operatorów systemu monitoringu stadionowego na Stanowisku Dowodzenia. Odpowiednia liczba służb porządkowych będzie w stanie stałej gotowości, gdy zaistnieje potrzeba wzmocnienia poszczególnych miejsc wokół boiska.

Stadiony, na których będą rozgrywane mecze turnieju finałowego Mistrzostw Europy, spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Posiadają licencję odpowiednich władz, oferują wyłącznie miejsca siedzące i są całkowicie pozbawione wewnętrznych ogrodzeń. Wszelkie instalacje i obiekty znajdujące się na stadionie dostosowano do wymogów bezpieczeństwa (np. niepalne krzesełka). Stadion powinien się wypełnić maksymalnie w godzinę, a czas ewakuacji nie może być dłuższy niż 8 minut. Dla rozładowania spodziewanego napływu osób zapewniono wystarczającą liczbę punktów dostępu (jedna brama na 660 osób w jednym sektorze stadionu) oraz odpowiednio dużą przestrzeń. Do prowadzenia fanów służą specjalne kanały z barierkami. Bramy obrotowe dla kibiców mają pełną wysokość, a liczba osób wchodzących przez nie będzie natychmiast przekazywana do pomieszczeń kontrolnych. Ze względu bezpieczeństwa zezwolono na stosowanie jedynie niskich barier do 110 cm dla oddzielenia od siebie sektorów. Rolę „odgradzających” pełnić będą stewardzi. Wszystkie miejsca siedzące zamontowano oddzielnie i są wygodne (oparcie min. 30 cm), bardzo wytrzymałe i wyraźnie ponumerowane. Dla łatwiejszego przepływu widzów zamontowano miejsca składane, w maksymalnej liczbie 28 sztuk między przejściami.

Każdy stadion został wyposażony w system telewizji przemysłowej. Kamery zainstalowano wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektu. Są to kamery z odpowiednim zoomem, głowicą i systemem panoramicznym, które oferują kolorowy obraz i są zdolne do działania w dzień i w nocy, robienia zdjęć w bezruchu i cyfrowego nagrywania zarejestrowanego materiału.

Każdy stadion dysponuje nowoczesnym systemem powiadamiania widzów, który umożliwia przekazywanie komunikatów wszystkim kibicom, także tym znajdującym się w holu, toaletach czy na tarasach i jest w stanie przykryć wszystkie inne systemy dźwiękowo-rozrywkowe.

Bezpieczeństwo

Nad bezpieczeństwem na stadionach czuwać będą patrole policji, spottersi, nieumundurowani funkcjonariusze oraz członkowie zagranicznych delegacji policyjnych. Dowódca sił policyjnych odpowiedzialny za rejon stadionu cały czas przebywał będzie na stanowisku dowodzenia na stadionie. Na każdy mecz powołany zostanie Sztab Bezpieczeństwa, w skład którego wejdą m.in. koordynator Departamentu Bezpieczeństwa EURO 2012 Polska, dowódca sił policyjnych, szef służb porządkowych i informacyjnych, koordynator medyczny i przedstawiciel Centrum Antyterrorystycznego ABW.

W bezpośrednie zabezpieczenie turnieju EURO będzie zaangażowanych ponad 9 tysięcy policjantów. W samej Warszawie mistrzostwa będzie zabezpieczać 2,4 tys. policjantów. W Gdańsku będzie zaangażowanych 1,2 tys. policjantów, w Poznaniu – 1,3 tys. funkcjonariuszy, a we Wrocławiu – 1,1 tys. policjantów.

Ponadto w Krakowie turniej będzie zabezpieczać ponad tysiąc funkcjonariuszy, w Rzeszowie – 719 policjantów, w Lublinie – 738 policjantów, a w centralnym odwodzie będzie 691 policjantów.

Ponadto, jak podaje Polska Izba Ochrony Osób i Mienia, szacuje się, że firmy ochroniarskie mogą zarobić na obsłudze imprez towarzyszących organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej nawet 40 milionów euro.

Lotniska

Zgodnie z danymi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej liczba operacji lotniskowych w ciągu doby w trakcie mistrzostw może się zwiększyć o 150-220, a na lotniskach w miastach, które są gospodarzami – w dniu trwania meczów liczba pasażerów może przekroczyć 30 tysięcy. Wzmożony ruch turystyczny utrzyma się także po turnieju, bowiem według raportu Impact, dotyczącego wpływu przygotowań i organizacji EURO 2012 na gospodarkę Polski, przygotowanego na zlecenie spółki PL.2012 przez polskich naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego, w wyniku zwiększenia atrakcyjności turystycznej naszego kraju Polskę będzie odwiedzać rocznie średnio 490 tys. turystów więcej.

W Warszawie port lotniczy może już przyjąć blisko 30 tys. kibiców. Nie wiadomo czy uda się uruchomić tunel na z lotniska na dworzec kolejowy, przygotowano więc rozwiązanie awaryjne – goście będą dowożeni autokarami do stacji Okęcie i stamtąd dojadą pociągiem do centrum miasta lub na stadion.

Gotowy na przyjęcie gości jest port lotniczy w Gdańsku i może przyjąć ponad 22 tys. kibiców. W stolicy Dolnego Śląska oddano terminal pasażerski i nową płytę postojową. W Poznaniu droga kołowania, płyta postojowa i terminal przylotowy będą gotowe tuż przed mistrzostwami, co umożliwi przyjęcie 24,5 tys. osób.

PKP

W sumie realizowanych jest lub było 50 inwestycji na 1041 km sieci kolejowej. Na wielu odcinkach roboty będą kontynuowane jeszcze w czerwcu, z przerwą na mistrzostwa lub z objazdami w tym czasie.

W czasie EURO 2012 PKP Intercity uruchomi 50 dodatkowych pociągów w komunikacji krajowej oraz kilka w komunikacji międzynarodowej. Dodatkowe składy zabiorą na mecze w sumie ponad 45 000 kibiców. W barwach przewoźnika jeździć będzie blisko 1700 wagonów i 261 lokomotyw. Spółka zapewni również specjalne wsparcie na dworcach dla polskich i zagranicznych kibiców. W celu lepszej kontroli sprzedaży biletów wprowadzono pełną rezerwację miejsc w pociągach kursujących do Miast Gospodarzy. Pociągi będą się składać z 11 wagonów, co każdorazowo zapewni pulę od 800 do 900 miejsc. Na wypadek większej niż szacowana frekwencja, na stacjach Warszawa Wschodnia, Poznań Główny, Wrocław Główny i Gdynia/Gdańsk Główny przewoźnik zabezpieczy w dniu rozgrywanych w tych miastach meczów co najmniej jeden dodatkowy skład gotowy do natychmiastowego uruchomienia zaraz po zakończeniu meczu. Poza dodatkową ofertą 50 pociągów, w komunikacji krajowej dojazdy na mecze realizowane będą pociągami stałego kursowania tzn. takimi, które docierają do Miasta Gospodarza na ok. 3 godziny przed rozpoczęciem meczu. Podobnie będzie w przypadku powrotów, z tą różnicą, że odjazdy realizowane będą od ok. 1,5 godziny po zakończeniu meczu lub od ok. 0,5 godziny po zamknięciu strefy kibica. W celu zapewnienia komfortu wszystkie pociągi przywożące lub odwożące kibiców będą wzmocnione do maksymalnych możliwości technicznych infrastruktury kolejowej i możliwości taborowych. Obecnie PKP dysponuje 1500 wagonami oraz 250 lokomotywami. Do czerwca będzie ich o ok. 200 wagonów i 11 lokomotyw więcej.

Transport międzynarodowy

Obecnie między Polską i Ukrainą realizowane są cztery regularne połączenia pasażerskie (Kijów – Berlin – Kijów; Kijów – Warszawa Gdańska – Kijów; Przemyśl – Wrocław – Przemyśl oraz Przemyśl – Lwów – Przemyśl), w których oferowanych jest 2450 miejsc. W czasie EURO 2012, poza stałą ofertą 4 par pociągów, w komunikacji między tymi krajami kursować będzie 5 par pociągów dodatkowych. W związku z różnicą w szerokości torów w obu krajach, zdecydowano, że przy kursowaniu pociągów dodatkowych zastosowane zostaną dwa rozwiązania. Pierwsze, to przesiadka przy jednym peronie z pociągu na torze o szerokości 1435 mm do pociągu na torze o szerokości 1520 mm i odwrotnie – na stacjach Chełm, Jagodin i Przemyśl. Drugie, to tradycyjna wymiana wózków wagonowych na funkcjonujących obecnie punktach przestawczych w Przemyślu i Jagodinie. Polska i Ukraina uzgodniły kursowanie trzech pociągów dodatkowych na trasie Przemyśl – Lwów (po torze 1520 mm) w dniach 9, 13 i 17 czerwca oraz trzech pociągów relacji Lwów – Przemyśl (również po torze 1520 mm) w dniach 10, 14 i 18 czerwca. Pociągi te będą skomunikowane na stacji Przemyśl z pociągami kursującymi na linii Kraków – Przemyśl. Dodatkowo 25 czerwca i 2 lipca kursować będą pociągi relacji Kijów – Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gdańska – Kijów. Polska – Czechy W związku z tym, że mecze drużyny czeskiej odbywać się będą we Wrocławiu, koleje czeskie uruchomią 12 pociągów specjalnych w relacjach Praga/Ostrawa – Wrocław – Praga/Ostrawa. W zależności od liczby pasażerów pociągi składać się będą z 5 do 11 wagonów. Polska – Niemcy Obecnie PKP Intercity prowadzi codziennie 4 pary pociągów w relacji Warszawa – Berlin oraz jedną parę w relacji Hamburg – Kraków przez Berlin i Wrocław. Wszystkie te pociągi na okres EURO będą wzmacniane do maksymalnych możliwości technicznych. Dodatkowo 6 czerwca zadebiutuje nowe, dzienne połączenie między Trójmiastem a Berlinem, realizowane pociągiem kategorii EuroCity o nazwie „Berlin – Gdańsk – Express”. Ponadto planowane jest uruchomienie pociągów nadzwyczajnych z Niemiec na Ukrainę z tranzytem przez Polskę. Polska – Rosja Na trasie Warszawa – Moskwa istnieje jedno połączenie w ciągu doby z 240 miejscami. W związku z tym, że na każdy mecz drużyny Rosji rozgrywany w Polsce spodziewany jest przyjazd ok. 3500 kibiców, PKP Intercity planuje uruchomić 7 par dodatkowych pociągów: 3 pary połączeń bezpośrednich Moskwa – Warszawa, realizowanych 12 wagonami sypialnymi każdy oraz 4 pary pociągów – po 14 wagonów każdy – w relacji Moskwa – Terespol, gdzie kibice przesiądą się do pociągów relacji Terespol – Wrocław/Warszawa. W relacji powrotnej do Rosji przesiadanie się podróżnych odbywać się będzie na stacji Brześć. W czasie mistrzostw na polskich torach pojawią się pociągi z kibicami z Ukrainy, Chorwacji i Szwecji, Danii i Holandii oraz Czech i Rosji. Będą to pociągi zamknięte, kursujące na zamówienie konkretnych klientów.

Obsługa podróżnych

Już obecnie PKP Intercity proponuje pasażerom zakup biletów również poza okienkiem kasowym na dworcu. Na stacji Warszawa Centralna pasażerowie mogą korzystać z 11 biletomatów, które oferują obsługę w języku polskim i angielskim. Przewoźnik intensywnie rozbudowuje również swój system sprzedaży biletów przez Internet. Poprzez stronę www. intercity.pl pasażer może kupić bilety na całą siatkę połączeń krajowych PKP IC. Wkrótce do sprzedaży internetowej włączone zostaną bilety w komunikacji z Niemcami, Czechami i Austrią. W czasie EURO 2012 na dworcach pojawią się również konduktorzy mobilni, u których bez problemu będzie można nabyć bilet. Na dworcach w Miastach Gospodarzy pojawi się dodatkowa tzw. mobilna informacja oraz specjalne centra informacyjne dla pasażera. W informowaniu pasażerów na dworcach pomogą zewnętrzni wolontariusze ubrani w specjalne stroje informujące m. in. w jakim języku można się z nimi porozumieć. Po raz pierwszy wśród pracowników PKP Intercity, w miastach gdzie będą rozgrywane mecze, spółka realizować będzie program wolontariatu pracowniczego. W szkoleniach językowych wzięło udział ponad 730 osób odpowiedzialnych za bezpośrednią obsługę podróżnych (kasjerzy, konduktorzy). W trakcie trwania turnieju wzmocniona zostanie informacja na dworcach, a infolinia udzielać będzie informacji w trzech językach: po polsku, angielsku i rosyjsku.

Obsługa logistyczna

Obsługę logistyczną na EURO 2012 zabezpieczać będą dwie firmy: DB Schenker oraz UPS. DB Schenker otrzymał status rekomendowanego dostawcy usług celnych we wszystkich określonych przez organizatorów miejscach w Polsce: na przejściach granicznych z Ukrainą, na lotniskach i innych lokalizacjach w Gdańsku, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Firma ma już duże doświadczenie w tym zakresie – była m.in. oficjalnym spedytorem i wyłącznym dostawcą usług w zakresie odprawy celnej na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku. Ponadto operator współpracuje z większością stacji telewizyjnych i jest odpowiedzialny za dostarczenie ich sprzętu, który przyjedzie do Polski, a po zakończeniu turnieju przewieziony zostanie na lipcową olimpiadę w Londynie.

Poleć ten artykuł:

Polecamy