Futbol i samochody
Będąc jeszcze w duchu Euro 2012 przedstawiamy kilka informacji bezpośrednio związanych z piłką nożną i motoryzacją. Koncerny chętnie utożsamiają się z dobrym futbolem, dlatego Kia i Hyundai dostarczyły auta na Euro 2012 a Audi udostępnia je między innymi piłkarzom FC Barcelony i Realu Madryt.
Kia i Hyundai na Euro 2012
* Dostawcami samochodów na Euro 2012 były Hyundai Motor Company oraz Kia Motors Corporation. Do obsługi mistrzostw wykorzystano z gamy tych koncernów – w Polsce i na Ukrainie – ponad 700 aut. Oba koncerny odpowiadały również za autobusowy transport reprezentacji narodowych.
Hyundai udostępnił między innymi jeden z najlepszych na rynku modeli segmentu C – i30, auto menedżerskie i40 (oba pojazdy menedżerowie flot mogli testować podczas Profesjonalnego Testu Flotowego), ix35, dostawczy H1 oraz limuzynę Equus, którą sprowadzono specjalnie dla Michela Platiniego. Ta ostatnia nie jest jednak dostępna na polskim rynku. Z kolei Kia przekazała model stający się już powoli legendą w swojej gamie, czyli cee’da, ekologiczną Optimę Hybrid, Sportage’a oraz Cadenzę.
Przekazywanie floty samochodowej zarówno marki Hyundai jak i Kia rozpoczęło się w październiku 2010 roku. Proces ten następował w transzach zgodnie z ustalonym harmonogramem, najwięcej aut wydano w maju 2012 roku. Hyundai udostępnił ponad 350 aut, w tym prawie 170 wykorzystano na terenie Polski. Kia z kolei przekazała niemal 359 pojazdów (ponad 180 w Polsce). Oba koncerny odpowiadały również za serwisownaie aut. Oficjalnym beneficjentem i użytkownikiem floty w Polsce była spółka Euro2012 Polska, ale po zakończeniu turnieju środki lokomocji wróciły do Hyundaia i Kia.
– Z UEFA współpracujemy już dwanaście lat, a z FIFA (światowa federacja piłkarska, przypomina red.) dziesięć – od czasów mistrzostw świata w Korei. Obu stronom ta współpraca przynosi korzyść. Zauważyliśmy, że nasza marka staje się coraz bardziej rozpoznawalna dzięki skojarzeniom z piłką nożną, która jest swego rodzaju światowym językiem – powiedział prezes Hyundai Motor Poland Duck Sang Jang.
Co się stanie z pojazdami po mistrzostwach Europy? – Wprowadzimy kilka kanałów sprzedaży, nad którymi czuwać będzie nasz szef sprzedaży flotowej, Ireneusz Migda. Prawdopodobnie samochody trafią do firm leasingowych jako pojazdy świeżo używane, bowiem nasze samochody mają w zamierzeniu obsługiwać miasta turniejowe, a nie jeździć pomiędzy nimi. Tak więc ich przebieg po turnieju nie powinien przekroczyć 2000-3000 kilometrów – mówił tuż przed mistrzostwami Piotr Ziarkowski, odpowiedzialny w Hyundai za PR.
Być może auta trafią także do dealerów jako samochody serwisowe, zostaną wystawione na jakichś systemach aukcyjnych, jako auta używane, prawdopodobnie kierowcy, którzy będą się nimi poruszać w czasie Euro 2012 otrzymają także szansę odkupu – dodaje Piotr Ziarkowski.
Kierowcami prowadzącymi auta w celu obsługi mistrzostw byli profesjonaliści oraz wolontariusze, których UEFA rekrutowała przez swoją specjalną platformę internetową. Zostali oni oczywiście przeszkoleni. – Szkolenie, które Hyundai i organizatorzy Euro zrobili wspólnie, obejmowało kilka aspektów, w tym między innymi podstawy savoir vivre, ekojazdę, ćwiczenia na płycie poślizgowej na warszawskim Bemowie – powiedziała Magdalena Figura, wolontariuszka na co dzień pracująca w Ruchu Chorzów i sędziująca mecze piłki nożnej.
Co ciekawe, jeśli chodzi o paliwo, to podczas czempionatu nie obowiązywała umowa ramowa, tylko podpisano porozumienia ze stacjami w różnych miastach – chodziło głównie o odległość stacji od siedziby.
Audi z Chelsea
* Audi zostało nowym partnerem FC Chelsea Londyn, zwycięzcy tegorocznej edycji Ligi Mistrzów, najbardziej prestiżowych rozgrywek piłkarskich w Europie. Przez najbliższe trzy lata, koncern z Ingolstadt będzie wspierać klub, którego największym dobrodziejem jest Roman Abramowicz, wśród piłkarzy wyróżniają się choćby kontrowersyjny John Terry czy wspaniały bramkarz Petr Čech.
To nie pierwszy kontrakt przedstawicieli marki spod znaku czterech kołek z wielkim klubem piłkarskim. Tak się złożyło, że z Audi współpracują wszystkie drużyny, które w 2012 roku awansowały do półfinału Ligi Mistrzów, czyli Bayern Monachium, Real Madryt, FC Barcelona i właśnie FC Chelsea.
Fiat z Juventusem
* Koncern Fiata został na okres trzech lat sponsorem aktualnego mistrza Włoch – Juventusu Turyn. Koncern motoryzacyjny w zamian za 35 milionów euro i udostępnienie swoich samochodów będzie miał od nowego sezonu prawo do wyłącznego umieszczania swego logo na koszulkach zawodników Juventusu Turyn. W nadchodzącym sezonie 2012/2013 stroje piłkarzy Juventusu ozdobi logo marki Jeep, wchodzący w skład Grupy Fiata.
Fot. Hyundai