Unijne wsparcie transportu intermodalnego
Prawie 170 milionów złotych może trafić do operatorów terminali kontenerowych oraz centrów logistycznych, a także zarządców portów morskich i właścicieli firm transportowych.
Środki pochodzą z funduszy unijnych z Działania 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W okresie do 17 grudnia br. można składać wnioski do Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. W ocenie ekspertów Deloitte, program ten to doskonała okazja do sfinansowania przedsięwzięć dotyczących rozbudowy infrastruktury transportowej, jak również modernizacji systemów transportowych oraz taboru dla terminali, centrów logistycznych czy portów.
Beneficjentami konkursu mogą być przedsiębiorcy wykonujący lub zamierzający wykonywać działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, w tym operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych, a także zarządy portów morskich. „Należy mieć na uwadze, iż dostępne środki z funduszy unijnych skierowane zostaną na potrzeby największych graczy na rynku, ponieważ próg minimalnej wielkości przedsięwzięcia to 20 mln PLN” – zauważa Ewa Rutczyńska-Jamróz, Menedżer w zespole R&D and Government Incentives Deloitte.
Możliwe jest uzyskanie dofinansowania od 30 do 50 proc. kosztów kwalifikowanych w zależności od rodzaju projektu. Na wyższy poziom dofinansowania liczyć mogą projekty obejmujące budowę i rozbudowę infrastruktury czy urządzeń systemów instalacji, podczas gdy projekty obejmujące zakupy systemów oraz urządzeń będą mogły liczyć na dofinansowanie rzędu 30 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zdaniem ekspertów Deloitte można spodziewać się wzmożonej aktywności przedsiębiorców w ogłoszonym właśnie konkursie. Zainteresowanie będzie tym większe, iż poszukiwanie alternatywnych środków transportu staje się jednym z ważniejszych priorytetów firm transportowych czy logistycznych, zaś środki na wsparcie tego typu przedsięwzięć są bardzo ograniczone.
Prawie trzykrotnie mniejszy budżet konkursu w porównaniu do tego sprzed dwóch lat sprawia, że konkurencja o fundusze unijne będzie zacięta. Pierwszy konkurs odbył się w 2010 r. i pozwolił na dofinansowanie kilkunastu projektów na łączną kwotę ponad 400 mln PLN. Wśród dofinansowanych projektów znalazły się zarówno terminale morskie w największych portach, jak i stanowiące ważne ośrodki przeładunkowe terminale lądowe, takie jak Kutno, Sławków czy Małaszewicze.